Megérkezett a Toyota korszakváltó villanyautója
Extrém hosszú élettartamú akkumulátorral, új összkerékhajtással, egyedi formai megoldásokkal mutatkozik be az új generációs platformra épülő Toyota bZ4X, egy új tisztán elektromos almárka első képviselője.
A Toyota első, kifejezetten elektromos hajtásra fejlesztett, vadonatúj e-TNGA platformon nyugvó típusának előfutárát idén áprilisban mutatta be a cég. A bZ4X tanulmányautó geometrikus formavilágánál csak annak kormánykereke volt megdöbbentőbb – annál is szenzációsabb, hogy a Toyota a későbbiekben számos globális piacán, így Európában is elérhetővé teszi ezt a One Motion Grip névre keresztelt elektronikus (steer-by-wire) rendszert. A különleges, mechanikus kapcsolatokat nélkülöző kormánymű ütközéstől ütközésig mindössze 150 fokot fordul, azaz átfogás nélkül irányítható vele az autó. A kormányérzet állítólag megmarad, beleértve az útról kapott visszajelzéseket (ezt a vezetőtámogató funkcióknál már ismert aktív kormányzásinyomaték-szabályozással éri el az autó),ugyanakkor elmaradnak a rezgések és ütések.
További előny a jóval kisebb helyigény, ami megkönnyíti a be- és kiszállást, valamint az elméletileg tetszés szerint módosítható kormányzási karakterisztika – egyelőre nem tudni, hogy csak előre beprogramozott áttételek és rásegítési erők közül választhatunk majd, vagy lehetőség lesz egyedi beállítások alkalmazására is.
A One Motion Grip elektronikus kormánymű kétségtelenül a legszenzációsabb eleme a Toyota bZ4X-nek, ám nem a legfontosabb. Az autó ugyanis, amelynek hivatalos európai piaci bevezetésére december 2-án kerül sor, vadonatúj szerkezeti felépítéssel indít új fejezetet a Toyota történetében. A Subaruval közösen kifejlesztett, kifejezetten akkumulátoros elektromos járművekhez fejlesztett platform teherviselő elemként alkalmazza a nagy energiasűrűségű lítiumion akkumulátorcsomagot. Ez mély tömegközéppontot, rendkívül kedvező torziós szilárdságot, optimális tömegeloszlást és mindebből adódóan kiemelkedő irányíthatóságot, stabilitást és biztonságot eredményez.
Ennek az extrém merev platformnak köszönhetően a bZ4X méretéhez képest szokatlanul nagy tengelytávval rendelkezik. Az újdonság 90 mm-rel hosszabb és 85 mm-rel alacsonyabb a Toyota RAV4-nél, ugyanakkor tengelytávja 160 mm-rel hosszabb annál. Mivel a modell két villanymotorja mélyen, gyakorlatilag a padló alatt helyezkedik el, a tradicionális motortérben csupán a rendszert vezérlő elektronikát és annak segédrendszereit kellett elhelyezni; ez (a RAV4-énél 50 mm-rel) alacsonyabbra húzott motorházfedelet, az pedig kiemelkedő gyalogosvédelmi teljesítményt eredményez. A geometria járulékos előnye a kedvező, 11,4 méteres fordulókör.
Az utasok számára elsősorban a kiemelkedő helykínálatban nyilvánul meg ez a különleges kialakítás; a lábtér mindkét üléssoron a kategória legjobb értéke, a tandemtávolság (azaz az első és hátsó utasok csípőpontja közötti távolság) eléri az egy métert. A fejtér bőséges, akár panoráma napfénytetővel, akár a hajtóakkumulátor töltésére szolgáló, évente akár 1800 kilométernyi teljesen zöld energiát megtermelő napelemes tetőpanellel szerelik az autót. A csomagtartó alaphelyzetben 452 literes.
A Toyota bZ4X első- vagy összkerékhajtással rendelhető; az utóbbi összteljesítménye nem jelentősen nagyobb (150 helyett 2×80 kW), viszont jobb tapadást, stabilabb menettulajdonságokat és ezáltal fokozott dinamikus biztonságot eredményez. Az elsőkerék-hajtású változat 8,4 másodperc, az összkerékhajtású 7,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebességük egyaránt 160 km/óra. Az AWD rendszer külön üzemmódokat kínál havas, saras úton való elindulásra, mély hóban történő haladásra, vagy akár komolyabb terepjárásra. Az elektromos hajtáslánc hangolása lehetővé teszi az egypedálos vezetést, azaz a menethelyzetek jelentős részében a fékpedál érintése nélkül, csupán a gázpedált felengedve lassítható kellő mértékben az autó.
A Toyotánál első ízben vízhűtéssel szerelt akkumulátor 71,4 kWh kapacitása kétkerékhajtással kb. 500, összkerékhajtással mintegy 460 kilométer megtételét teszi lehetővé egyetlen feltöltéssel. Az akkumulátorcsomag egyenáramú gyorstöltővel akár 150 kW teljesítménnyel tölthető; utóbbi azt jelenti, hogy kb. 30 perc alatt teljes kapacitásának 80%-ra tölthető. Az akkucsomag legkülönlegesebb jellemzője, hogy a Toyota várakozásai szerint 10 év, illetve 240 000 kilométer után is megtartja eredeti kapacitásának 90%-át.
A tekintélyes hatótávolsághoz a bZ4X kedvező aerodinamikai jellemzői is hozzájárulnak: a minimalista formavilágú karosszériát az első lökhárító sarkaiban kialakított légcsatornanyílások, teljesen burkolt fenéklemez, osztott tetőspoiler, hátsó diffúzor, valamint a hátsó szélvédő kilépő élének ’kacsafarok’ kialakítása teszi különösen áramvonalassá. A hajtáslánc elemeinek hűtésére szolgáló levegőt lezárható rostélyon keresztül vezetik be az érintett komponensekhez.
Noha a bZ4X először hagyományos kormánykerékkel és kormányművel kerül forgalomba, a vezetői környezetet a futurisztikus One Motion Grip rendszerhez igazították. A műszeregység egy 7 colos digitális kijelző, amely a vezető látóterébe emelkedik, mintha head-up kijelző volna. A hangvezérléssel vezérelhető funkciók körét kibővítették, mostantól akár az ablaktörlő vagy a klímaberendezés is hallgat a vezető szóbeli utasításaira. A multimédiás rendszer új fejlesztésű, képességeit vezeték nélküli szoftverfrissítés (OTA) funkció tartja mindig a legfejlettebb szinten. A hagyományos indítókulcs helyett okostelefonos ’digitális kulccsal’ is nyitható és indítható a jármű; ez a ’kulcs’ igény szerint más felhasználóknak is továbbküldhető.
A bZ4X a biztonság terén is újat hoz: a harmadik generációs Toyota Safety Sense rendszer kibővített funkcionalitással – például szélesebb tartományban működő ütközésmegelőző, veszélyfelismerő szenzorokkal, téves pedálkezelést letiltó rendszerrel és vészhelyzeti megállító funkcióval – juttatja közelebb a Toyotát és ügyfeleit a vállalat kitűzött céljához: hogy nullára szorítsák vissza a halálos vagy súlyos kimenetelű közlekedési balesetek számát.
Toyota bZ4X műszaki adatok (japán specifikáció, gyári mérések)
bZ4X (FWD) | bZ4X (4WD) | |
Saját tömeg (kg) | 1920 | 2005 |
Megengedett legnagyobb össztömeg (kg) | 2195 | 2275 |
Fordulókör sugara (m) | 5,7 | 5,7 |
Hatótávolság (WLTC) (km) | kb. 500 | kb. 460 |
Hosszúság (mm) | 4690 | 4690 |
Szélesség (mm) | 1860 | 1860 |
Magasság (mm) | 1650 (antennáig) | 1650 (antennáig) |
Tengelytáv (mm) | 2850 | 2850 |
Utastér belső hosszúság (mm) | 1940 | 1940 |
Utastér belső szélesség (mm) | 1515 | 1515 |
Utastér belső magasság (mm) | 1160 (normál / napelemes tetőlemez)1145 (panoráma napfénytető) | 1160 (normál / napelemes tetőlemez)1145 (panoráma napfénytető) |
Ülések száma | 5 | 5 |
Villanymotor típusa | Váltóáramú szinkronmotor | Váltóáramú szinkronmotor |
Max. motorteljesítmény (elöl) (kW) | 150 | 80 |
Max. motorteljesítmény (hátul) (kW) | ― | 80 |
Max. rendszerteljesítmény (kW) | 150 | 160 |
Akkumulátor típusa | Lítiumion | Lítiumion |
Üzemi feszültség (V) | 355 | 355 |
Max. teljesítmény (kWh) | 71,4 | 71,4 |
Váltóáramú töltés, max. teljesítmény (kW) | 6,6 | 6,6 |
Egyenáramú töltés, max. teljesítmény (kW) | 150 | 150 |
Kormánymű | fogaslécre ható elektromos szervokormány | fogaslécre ható elektromos szervokormány |
Felfüggesztés (elöl/hátul) | Rugóstagok / Kettős keresztlengőkarok | Rugóstagok / Kettős keresztlengőkarok |
Fékek (elöl/hátul) | Belső hűtésű tárcsa / belső hűtésű tárcsa | Belső hűtésű tárcsa / belső hűtésű tárcsa |
Hajtásképlet | elsőkerék-hajtás | összkerékhajtás |
Gyorsulás (0-100 km/óra) (mp) | 8,4 | 7,7 |
Fotók: Toyota