Szilárd könnyűszerkezetes konstrukció a fokozott hatékonyságért
A mérnökök különös figyelmet fordítottak a tömegcsökkentésre, amely közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást. A jármű tervezése során számos intézkedést hajtottak végre a tömeg jelentős csökkentése érdekében, ami kisebb fogyasztást és ezáltal nagyobb hatékonyságot, valamint fokozott fenntarthatóságot eredményez. A 2022-ben gyártásba kerülő helyközi változatok megcélzott tömege például 11,7 tonna (42 C), illetve 12 tonna (43 C) – ez kevesebb a versenytársak hasonló modelljeinél. Ezek a megtakarítások azonban semmiképpen sem befolyásolják a biztonságot. Még a legújabb ENSZ-EGB 66.02 számú borulásvédelmi előírásnak megfelelő, merevebb bukókerettel rendelkező és újratervezett integrált hátsó rész tömegét is teljes mértékben ellensúlyozták. Az új modellekben is megtalálható a Lion’s City városi buszból ismert kompozit anyagú szendvicstető. A mintegy 150 kilogramm tömegével ez nagyjából 25 százalékkal könnyebb egy acélból készült tetőnél.
A hátsó vázszerkezet tömegmegtakarítása még hangsúlyosabb. Bár alapvetően az MAN Lion’s Intercity létravázán alapul, azt jelentősen optimalizálták és az integrált kialakításhoz igazították. Néhány masszív acélprofil elhagyásával mintegy 300 kilogramm tömeget sikerült megtakarítani, miközben a stabilitás és a kezelhetőség is azonos maradt. A városi autóbuszból ismert, opcionálisan rendelhető szegmentált műanyag oldalfalak további tömeget takarítanak meg, sérülés esetén nagyon gyorsan cserélhetők, és akár előre a kívánt színre is fényezhetők. Végül, de nem utolsósorban a korábbi acélkeret elhagyásával és egy nagyon szilárd, vékony rétegű, üvegszállal erősített műanyag szerkezet alkalmazásával az olyan alkatrészek tömege is csökkent, mint a motortér fedele és a homlokfedél.
Erőteljes motorok minimális károsanyag-kibocsátással
Az új helyközi busz hajtáslánca is rendkívül meggyőző. A városi buszok új generációjából átvett D1556 LOH motornak köszönhetően a Lion’s Intercity LE erős és kényelmes hajtáslánccal büszkélkedhet, amely éppúgy alkalmas a városi közlekedésre, mint a kirándulásokhoz vagy a nagyobb kihívást jelentő domborzati viszonyokhoz. A rendkívül hatékony kilencliteres, hathengeres motor 280 lóerő (206 kilowatt), 330 lóerő (243 kilowatt) és 360 lóerő (265 kilowatt) teljesítményszinttel, 1200 és 1600 newtonméter közötti maximális forgatónyomatékkal választható. A legkorszerűbb közös nyomócsöves befecskendező rendszer immár 2500 bar nyomáson működik. Ez a teljesítménytartomány a helyközi buszt ideálissá teszi a hegyes-völgyes domborzati viszonyokhoz is.
A legújabb D15 motorgeneráció még több előnyt kínál: Számos segédberendezés, például a hűtőfolyadék-szivattyú és az új, LIN-interfésszel ellátott generátorok igény szerint szabályozhatók, ami hozzájárul a hatékonyság jelentős növeléséhez. Az olajcsere- és részecskeszűrő-tisztítási intervalluma nagyon hosszú, 80 000, illetve 470 000 kilométer, ami kedvező teljes birtoklási költségeket (TCO) biztosít. A háromtengelyes modelleket leszámítva minden teljesítményszint választható mindegyik változathoz (a 33 C/43 C esetében nincs 280 lóerős motor). Az új MAN-motorok külön átalakítás nélkül alkalmasak zsírsav-metil-észter (FAME) üzemanyaghoz, valamint hidrogénezett növényi olajokhoz (HVO) és szintetikus üzemanyagokhoz (XtL) is.
A városi változatok bevezetésével egy időben, vagyis 2023-tól a városi és a helyközi változatok D15 típusú motorja opcionálisan társítható az MAN EfficientHybrid rendszerrel is, amely jelentősen hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Ez újdonság ebben a szegmensben. Emellett az MAN EfficientHybrid rendszer alapfelszereltségének számító stop-start funkció rendkívül csendes megállási fázisokat biztosít a buszmegállókban és a közlekedési lámpáknál. A rendszer lényege a 12 kilowattos forgattyús tengelyi indítógenerátor, egy elektromos gép, amely fékezéskor a mechanikus energiát elektromos energiává alakítja át. A visszanyert energiát egy 40 wattóra (Wh) tárolókapacitású, tetőre szerelt szuperkondenzátor (UltraCap) modul tárolja, amely lényegesen könnyebb és kompaktabb, mint egy hasonló kapacitású akkumulátor. A szuperkondenzátorban tárolt energia a hajtáslánctól függetlenül biztosítja a fedélzeti energiát, ami nemcsak a dízelmotor tehermentesítését, hanem a jármű motorjának álló helyzetben történő leállítását is lehetővé teszi. A forgattyús tengelyi indítógenerátor működésének megfordításával az MAN D15 motorja néhány pillanat alatt újraindítható, és az ezt követő gyorsítás során maximálisan 220 newtonméter nyomatékkal segítheti azt, ami ismét jelentősen tehermentesíti a motort, különösen az elindulási fázisban.
Korszerű automatikus váltók a hatékonyság és a kényelem fokozására
A Lion’s Intercity LE mindegyik MAN-motorja társítható a Voith DIWA.6 (négyfokozatú) vagy az új ZF Ecolife 2 (hatfokozatú) nyomatékátalakítós automatikus sebességváltóval, amelyek a leghatékonyabb és legnyugodtabb haladást biztosítják. Az automatikus sebességváltó nagyon népszerű ebben a városközeli szegmensben az ügyfelek körében, és ideálisan illeszkedik a különböző alkalmazásokhoz. Az MAN ebben a kategóriában először mondott le teljesen a hatfokozatú kézi sebességváltóról. A rendkívül kifinomult váltás mellett az energikus, vonóerő-megszakítás nélküli erőátvitel is lenyűgöző tulajdonsága ezeknek a kipróbált és bevált automatikus sebességváltóknak.
Kiváló minőségű alkatrészekből épített futómű
Az új alacsonybelépésű helyközi autóbusz futóműve valódi, összetéveszthetetlen autóbuszos géneket hordoz, természetesen független első kerékfelfüggesztéssel, valamint szériafelszerelésként stabilizátorokkal, amelyek széles, 56 fokos kerékfordulási szöget biztosítanak, és így kompakt fordulókörről gondoskodnak (53 fok 295/80 R 22,5 méretű helyközi gumiabroncsokkal). Hajtott tengelyként a bevált, buszspecifikus MAN HY-1350-B-03 hipoidtengelyt alkalmazzák, amely a sebességváltótól függően különböző végáttételekkel is rendelhető – így semmi sem áll az adott felhasználáshoz optimális alkalmazkodás útjában. A két háromtengelyes MAN Lion’s City Intercity LE 14 modell (34 C/44 C) utánfutó tengelye elektrohidraulikus kormányzású, ami mérsékeli a gumiabroncsok kopását és jelentősen csökkenti a fordulókörüket (23,76, illetve 24,36 méter).
A többi MAN autóbuszhoz hasonlóan az újdonságot is PCV (Premium Comfort Valve) adaptív lengéscsillapítókkal szerelték fel, amelyek ideálisan ötvözik a különösen biztonságos és kényelmes kezelhetőséget a kis karbantartási igényekkel. Az új olajáramlási kialakításnak köszönhetően sokkal több paraméter áll rendelkezésre az egyes tengelyváltozatok egyedi beállításához, ami sokkal kényelmesebb kezelhetőséget eredményez.