A Bilstein Akadémia tisztázza a technikai félreértéseket (1.)
Népszerű felfüggesztési hibák szótára: 1. rész
Szükséges a 2 csöves csappantyúk szivattyúzása beépítés előtt? Elszakad a légrugós felfüggesztés járó motor melletti járművek emelésekor? Mi segít a hírhedt „reggeli rosszullét” ellen? Sok féltudás kering a lengéscsillapítók, légrugózás stb. témakörben, ami már régóta része a „Népszerű felfüggesztési hibák szótárának”. Ez a könyv még mindig tisztán kitalált, de a BILSTEIN Akadémia véleménye szerint az első bejegyzések a következők lehetnek.
Néha elterjed az információ, hogy a 2-csöves csappantyúk légtelenítéséhez feltétlenül szükséges a beépítés előtti „szivattyúzás”. Ez egy tévhit! A tény az, hogy a 2 csöves lengéscsillapítókat függőleges helyzetben vagy maximum 45°-os dőlésszögig szerelik fel, de vízszintesen tárolják a márkakereskedésben. Ennek a „helyzetváltásnak” azonban nincs jelentősége a telepítés szempontjából, és az úgynevezett „szivattyúzás” szükségtelen. Ha a beszerelés után még mindig nincs elég olaj a belső csőben/munkacsőben, ez egyáltalán nem probléma. Amikor a lengéscsillapító később „működni” kezd, maga szívja be a szükséges olajat. Ezért Rainer Popiol, a BILSTEIN Akadémia vezetője egy egyszerű tippet ad: Egyszerűen vegye ki a lengéscsillapítót a csomagolásból, és helyezze be. Ugyanez vonatkozik a kétcsöves lengéscsillapítókkal ellátott úgynevezett „reggeli rosszullétre”. Ez a jelenség azon a tényen alapul, hogy a lengéscsillapító olaj egyik napról a másikra lehűl, ezáltal csökken a térfogata. Ennek eredményeként összehúzódik, így a végén túl kevés olaj lehet a belső csőben. A dugattyúrúd / munkadugattyú mozgása azonban gyorsan beszívja a tápot az alsó szelepen keresztül, és kompenzálja a hiányt. Ha az olaj felmelegszik, a térfogat is gyorsan újra megnő.
A légrugózás témája is félreértésekkel teli történet. Az egyik népszerű elmélet az, hogy amikor a járműveket járó motor mellett emelik fel, a légrugós csőmembrán nyomás alatt van, amíg szét nem robbannak. Legalábbis ha a műhely üzemmód nincs aktiválva. Rainer Popiol azonban megnyugtat: „Sok műhely vagy ellenőr olyan problémára számít itt, amely ebben a formában egyáltalán nem létezik. Helyes, hogy a leírt esetben a levegőt inkább kiengedik, és ezért nem terheli túlnyomás a csőmembránt. Furcsa módon a valóságban az ellenkezője fordul elő: fennáll annak a veszélye, hogy a jármű nyomásmentes vagy legalább részben leeresztett légrugóra kerül. Ebben az esetben az alkatrész valóban helyrehozhatatlanul megsérülhet. A BILSTEIN tipp: Ha a járműben van emelési mód, használja azt a felvonón. Ha ez nem áll rendelkezésre, vagy az emelés során elfelejtették, a légrugót leengedés előtt megfelelő diagnosztikai eszközzel fel kell tölteni.