Lassú forradalom az e-autók piacán
Az elektromos autózás ugyan a közlekedési témák fókuszában áll, azonban a tényleges elterjedés jóval lassúbb a vártnál.
A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint 2021 folyamán az első 10 hónapban az előző évi azonos időszakhoz mérten mintegy ötven százalékkal, 18 800-ra nőtt az elektromos autók száma Magyarországon. A szervezet előrejelzése szerint 2022 végén 30 000, 2023 végére 75 000, 2026 végére pedig 125 000 elektromos autóval számolnak – önmagában dinamikus növekedés, azonban a magyarországi teljes, közel 4 milliós közúti gépjárműállományhoz képest még a jósolt számok is alacsony részarányt jelentenek.
A szövetség közleménye szerint az elektromos közlekedési eszközök – főként autók – használatának legfőbb gátja a magas a vételár, a töltőpontok szűkössége és az alacsony hatótáv volt 2020-ban. Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke elmondta, hogy a 4-5 éve elsőként nagyobb számban üzembe helyezett elektromos autók most kezdenek megjelenni a használtautó piacon. Ez a jelenség elérhetőbbé teszi ezt a közlekedési formát. A használt elektromos autók árát elsősorban az akkumulátor állapota határozza meg, nem a gyártási év, és nem a futásteljesítmény: az akku állapottól függ az elérhető hatótávolság.
A szövetség elnöke hozzátette, hogy Magyarországon egy autóval átlag 70-80 kilométert tesznek meg egy nap, így a városi közlekedésben ma az elektromos autó a legversenyképesebb megoldás. Számításuk szerint 100 kilométert feleannyi összegből lehet megtenni elektromos autóval, mint dízel- vagy benzines meghajtású kocsival. Ha valaki otthon tölti az elektromos autóját, akkor negyedakkora összegből is utazhat: otthoni töltés esetén, kilowattonként 40 forinttal számolva, 100 kilométer megtétele 680 forintba kerül, miközben egy benzines autó esetében ez körülbelül 2800 forint.