A Continental hatvannégy elbocsátott dolgozója kap támogatást a makói önkormányzattól

    A Continental csoporthoz tartozó ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói üzeméből elbocsátott 64 dolgozó kap egyszeri nettó 100 ezer forintos támogatást a makói önkormányzattól – jelentette be Farkas Éva Erzsébet (Fidesz-KDNP) polgármester szerdán.

Begurulva – Autó- és kütyümustra

    A politikus fölidézte, a képviselő-testület december 23-án döntött arról, hogy az önkormányzat segíteni fogja a makói gumigyár elbocsátott dolgozóit, illetve 4 millió forintot biztosít a Makói Gumiipari Szakszervezet számára a munkavállalók jogi képviseletére.


    A január 17-i határidőig 64 elbocsátott munkavállaló jelentkezett a makói önkormányzat felhívására, és a szakszervezettel egyeztetve valamennyiük megkapja az önkormányzat támogatását – közölte a polgármester.


    A makói önkormányzat kezdeményezéséhez csatlakoztak a kistérség települései is, melyek január 31-ig teszik közzé felhívásukat az elbocsátott dolgozók támogatásáról – tudatta Farkas Éva Erzsébet.


    Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke elmondta, nemcsak azért fordultak Lázár Jánoshoz, a térség országgyűlési képviselőjéhez és a makói önkormányzathoz, hogy segítséget kapjanak az elbocsátott dolgozók, hanem föl kívánták hívni a figyelmet arra: jogosan meghirdetett sztrájk miatt nem lehet munkavállalókat elküldeni.


    A szakszervezeti vezető bízik benne, a kistérségen kívül található települések is csatlakoznak a makói önkormányzat felhívásához, és segítséget nyújtanak az ott élő egykori gumigyári dolgozóknak.


    Lázár János (Fidesz) hangsúlyozta, vége van annak az időszaknak, amikor a nyugati befektetők bármit megtehetnek az állammal, az önkormányzatokkal és a munkavállalókkal. Magyarország már van annyira erős, hogy képes legyen megvédeni a munkavállalókat.


    „Stop táblát kell felmutatni azoknak a befektetőnek, aki az olcsó, kihasználható munkaerő miatt jönnek Magyarországra, és ebből próbálnak versenyelőnyt kovácsolni” – mondta a képviselő. Hozzátette: az ország versenyelőnyét az kell hogy biztosítsa, hogy a jól felkészült – és ezért megbecsült és megfizetett – munkaerő világviszonylatban is versenyképes termékek előállítására képes.


    Lázár János elmondta, a szakszervezet azzal kereste meg, hogy Magyarországon példa nélküli visszaélés történik a Continental csoport makói üzemében a munkavállalók sérelmére. Úgy fogalmazott, Magyarországon alapvetően munkabéke van. Kirívóan szélsőséges eset, hogy a makói üzem dolgozóinak három sztrájkot is kellett tartaniuk ahhoz, hogy képesek legyenek jogaikat érvényesíteni egy máshol magas presztízsű, multinacionális vállalatnál.


    A képviselő hangsúlyozta, a magyar munkavállakónak a német munkaadókkal alapvetően nincs konfliktusa, a Continental más magyarországi gyáraiban sem szokott ilyen előfordulni.


    A cég azt vállalta, hogy fejleszti a makói üzemét, megőrzi a munkahelyeket és újakat hoz létre, és ehhez magas állami támogatást kapott. A gyár az autóipar változása miatt indokolttá vált átalakítása azonban elhúzódott, elkezdődött a munkavállalók elbocsátása és folyamatosan csökken a vállalkozás által befizetett helyi iparűzési adó is – közölte Lázár János.


    A kormány határozott fellépésének köszönhetően – Magyarországon egyedülálló módon – a cég visszafizetett 1,7 milliárd forint állami támogatást és a korábban bejelentett elbocsátásokat felfüggesztette – mondta a politikus.


    Lázár János leszögezte, az ország, a város és a Continental közös érdeke, hogy megtörténjen a makói gyár modernizálása.


    A Magyarországon mintegy 8 ezer munkavállalót foglalkoztató Continental honlapja szerint a ContiTech AG magyarországi leányvállalata, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. elsősorban hűtő-fűtő csövek gyártását és szerelését végző makói telephelye a csoport egyik legnagyobb és legmeghatározóbb tagja.


    A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. – a megelőző évhez képest csaknem 17 százalékkal csökkenő – nettó árbevétele 2020-ban meghaladta a 62 milliárd forintot, ennek több mint 95 százaléka exportból származott. A cég adózás utáni vesztesége tavaly 3,384 milliárd, 2019-ben 3,294 milliárd forint volt.