Tovább bővíti portfolióját a Toyota Gazoo Racing
A világ leghosszabb autóversenyén már bizonyított, most jöhet a legrövidebb: a 2022-es szezonban a TGR Toyota GR Suprával bővül az észak-amerikai gyorsulási bajnokság mezőnye. A kezdeményezés egy átfogó lépésváltás első eleme.
A gyorsulási versenyek világa elképzelhetetlen a Toyota Supra nélkül. A klasszikus harmadik, de főleg a negyedik generációs modellek rendkívül jól tuningolható, soros hathengeres motorja tökéletes és viszonylag megfizethető alapokat biztosított – és biztosít a mai napig – sokak számára a dragster-építéshez. A Toyota több mint húsz éve kulcsfigurája az észak-amerikai NHRA (National Hot Rod Association) által szervezett gyorsulási bajnokságnak, ám a Toyota Racing Development (TRD) színeiben mégsem a Supra, hanem a Camry állt rajthoz a negyed mérföldes távokon. Ez persze érthető, hiszen a negyedik generációs Supra 1998-as nyugdíjazása után nem volt olyan modell a Toyota palettáján, amely átvehette volna a stafétabotot a kupétól.
Most azonban van, méghozzá a GR Supra, amelynek fejlesztésében kulcsszerepet vállalt a Toyota globális motorsport-tevékenységeit koordináló Toyota Gazoo Racing (TGR). Logikus tehát, hogy az új versenyautót a TRD helyett a TGR újonnan létrehozott észak-amerikai ága fejlesztette és versenyezteti. Ez már önmagában is nagyobb súlyt ad a Toyota ambícióinak, egyben jól jelzi, hogy az autógyártó nagyon is komolyan veszi azon célkitűzését, hogy a motorsporton keresztül, a technológiák extrém körülmények között végzett tesztelése révén tegye mind tökéletesebbé közúti járműveit.
A TGR, amely világszerte több tucat bajnokságban, nemzetközi és nemzeti szériákban, amatőr és professzionális sorozatokban indít csapatokat, először tavaly novemberben jelentette be, hogy benevez az észak-amerikai gyorsulási bajnokság egyik legfelső kategóriájába, a Funny Car szériába, méghozzá a GR Suprával.
Alig egy hónappal azután tehát, hogy a TGR megnyerte a világ leghosszabb autóversenyét, a mintegy két héten át zajló Dakar-ralit, a legrövidebb motorsportműfajban is szerencsét próbál. A Funny Car versenyautók V8-as motorja átlagosan 8000 lóerőt és több mint 9000 Nm forgatónyomatékot állít elő, az autók akár 6g-vel lőnek ki a rajtvonalról, és nem egészen négy másodperc alatt megteszik a számukra előírt 330 métert (a hagyományos 400 méteres versenytávot egy 2008-as balesetet követően rövidítették le, hogy korlátozzák a járművek sebességét, ami azonban így is meghaladja az 500 km/órát.)
A február 17-én elrajtoló, 22 versenyből álló 2022-es NHRA bajnokság mellett két másik versenyszériában is a Toyota Gazoo Racing North America képviseli mostantól az autógyártót az észak-amerikai motorsportban: a Formula Drift szériában a GR Supra és a vadonatúj GR86 áll rajthoz, míg az IMSA és SRO szervezetek által lebonyolított GT4-es kupákban a GR Supra GT4-át nevezik. Ez a stratégiai lépésváltás egyben azt is szavatolja, hogy a Gazoo Racing által fémjelzett, GR címkét viselő járművek valódi motorsportgénekkel rendelkeznek.
Fotók: Toyota