Szándéknyilatkozat az európai vasutak fejlesztésére
Február 21-én, Párizsban több mint 700 fő részvételével, vasúti csúcstalálkozón mutatták be az európai vasúttársaságok vezérigazgatói által aláírt szándéknyilatkozatot, amelyben elkötelezettségüket fejezik ki az európai vasutak fejlesztése mellett. Az uniós elnökség keretében a francia vasútvállalat (SNCF) szervezésében megrendezett magasszintű eseményen Magyarországot és a nemzeti vasúttársaságot dr. Homolya Róbert elnök-vezérigazgató képviselte.
„A vasút, a zöldebb és innovatívabb közlekedés motorja” című konferencián aláírt szándéknyilatkozat a leginkább környezetbarát motorizált közlekedési módként a vasút kulcsszerepét hangsúlyozza az uniós klímacélok teljesítésében. Ennek érdekében 2030-ig jelentősen növelni kell a vasúti szektor részarányát, ezért az aláírók elkötelezettségüket fejezték ki amellett, hogy vonzóbbá tegyék a vasutat többek között a nemzetközi személyszállítási szolgáltatások fejlesztésével. A klímacélok elérése érdekében elkötelezettek a vasút fenntarthatóbbá tétele mellett is, ezért törekednek a vasúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentésére. Az aláírók célul tűzik ki a szektor befogadókészségének növelését, ezért vállalják a munkavállalók között a nők arányának növelését, ezen kívül a vasút innovatívabbá tétele érdekében növelik a kutatási, fejlesztési és innovációs keretüket.
Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója kiemelte: „A csaknem 32 ország által aláírt közös nyilatkozat meg fogja határozni az európai vasúti közlekedés és ipar jövőjét. A vasúti közlekedés mind környezetvédelmi, mind társadalmi szempontból a legfenntarthatóbb közlekedési mód, így piaci részarányának duplázódása nélkül nem lesz karbonsemleges a közlekedés Európában.”
A nemzeti vasúttársaság elnök-vezérigazgatója az eseményen bemutatta a vasútvállalatok célkitűzéseit a befogadókészséghez kapcsolódóan, és felhívta a figyelmet a nagyobb volumenű stratégiai beruházások költségigényére. Az európai vasúti forgalomirányítási rendszer (ERTMS) és a digitális automatikus vonatösszekapcsolás (DAC) olyan technológiák, amelyek jelentősen növelik a vasúti rendszerek átjárhatóságát és a vasútüzem hatékonyságát, ugyanakkor jelentős költségterhet rónak a vasútvállalatokra a járműállomány felszerelése miatt. Elmondta, hogy 2018-ban az európai vasútvállalatoknál a nők aránya átlagosan meghaladta a 21%-ot, ez az arány a MÁV esetében 2021-ben 18% volt, míg a felsővezetők körében megközelítette a 36%-ot. Kiemelte, hogy a MÁV megfelelő munkaidő-beosztással és egyenlő fizetési feltételekkel törekszik arra, hogy a nők számára vonzó munkahely legyen. A vasúti szektorban különösen nagy kihívás a munkavállalók között a nemek kiegyensúlyozott arányának elérése, hiszen a munkakörök többsége fizikailag megterhelő, ám a digitalizáció segíthet ennek enyhítésében is.
A dokumentumban arra kérik az Európai Uniót és a nemzeti kormányokat, hogy fogalmazzanak meg konkrét nemzeti szintű célokat a modális váltás megvalósítása érdekében, támogassák a közlekedési módok közötti egyenlő versenyfeltételeket, valamint biztosítsanak megfelelő forrásokat a vasút modernizálásához. A szándéknyilatkozatot 24 európai ország 32 vasútvállalati vezetője látta el kézjegyével.
A MÁV-Volán-csoport 2022. március 1-jével „Közösségi közlekedés a zöld jövőért” címmel fenntarthatósági kampányt indít, amelyben felhívja a figyelmet az egyéni döntések fontosságára a közlekedési mód megválasztásában.
Magyar Államvasutak