A Morgan Super 3 mérnöki megközelítésből

Felület

A Morgan Super 3 mögött egy ragasztott alumínium Superformed monocoque platform áll. A Morgan ragasztott alumínium platformokkal kapcsolatos szakértelme több mint két évtizedre nyúlik vissza, az Aero 8 gyártásának kezdetéig, és a 2020-as plusz négyben és a 2019-es plusz hatban használt CX-Generation platformmal is tovább bővült. A Super 3 platformja tovább fejleszti ezt a technológiát.

A Morgan történetében először a platform egy igazi monocoque, hangsúlyos külső „A-felületekkel” (szemben a legtöbb modern sorozatgyártású autón található egykaros kialakítással, felcsavarható, nem szerkezeti panelekkel). Ez nemcsak könnyebb és merevebb vázat tesz lehetővé, hanem csomagolási előnyöket is biztosít, és több belső teret biztosít behatolás nélkül. Merevsége nem csak az autó dinamikus képességeit javítja, hanem növeli a biztonságot is, mivel a Super 3 megfelel az M1 és Reg. 12 frontális ütközési szabvány, mint a Morgan Plus Four és Plus Six négykerekű autói.

A Super 3 folytatja a Morgan régóta használt Superform technológiáját. Az alumínium szuperplasztikus állapotba melegítése a vákuumformázás előtt lehetővé teszi bonyolult külső formák létrehozását, kisebb anyagfeszültséggel, mint a préselés. Míg a Superformed külső panelek bevált technológiának számítanak az autógyártásban, ez az első alkalom, hogy az eljárást szerkezeti járműplatform előállítására alkalmazzák.

A Morgan innovatív építési technikáinak további bemutatása a látható szerkezeti homloköntvény. Amellett, hogy biztosítja az autó merevségét és a felfüggesztés rögzítési pontjait, miközben létfontosságú biztonsági funkciót lát el, az A-felülettől elvárt vonzó felületet is hordozza. Az autó mechanikai őszinteségének megjelenítéseként linket biztosít a motorkerékpárokhoz, amelyek vázukon látható öntvényeket használnak.

Hajtáslánc

1933-ban a Morgan bemutatta az F-Type háromkerekűt, amely a V-ikermotorról a motorháztető alatt elhelyezett hagyományos Ford-motorra váltott. Majdnem egy évszázaddal később ismét a Fordot választották a motor, pontosabban az innovatív, 1,5 literes szívó háromhengeres benzinmotor szállítójaként. Erőteljes, hatékony és karakteres, olyan tulajdonságok kombinációját kínálja, amelyek tökéletesen alkalmassá teszik a Morgan Super 3-ban való alkalmazásra. Az átfogó fejlesztések a motor akusztikai tartalmának hangolásán, valamint a természetes és jellegzetes háromhengeres karakterén végzett javításon mentek keresztül. Kivételesen kompakt, és lehetővé tette, hogy a Super 3 kialakítása alakhű maradjon anélkül, hogy az utasteret veszélyeztetné.

A motor ötfokozatú Mazda sebességváltóhoz csatlakozik, ahogyan az MX-5-ben megtalálható, és a korábbi Morgan 3 Wheelerben is használják. Az előző modelltől eltérően azonban nincs szükség kompenzátorra a hajtásláncban, így minimálisra csökken a bonyolultság és a tömeg. A ferde doboz egyedi fogprofillal lett újratervezve, és szénszál-erősítésű hajtószíjon hajt át.

A hajtáslánc megfelel a motorkerékpár Euro 5a előírásának, amely összhangban van az autókkal, és teljesíti az Euro 5b-t, amely magában foglalja az OBD-követelményeket is.

Vezetési dinamika

A Morgan minden termékének lényege a vezetés élvezete, és több mint egy évszázados tapasztalatának köszönhetően a vállalat a háromkerekű járművek dinamikus viselkedésének globális vezetőjévé vált. A Super 3 sem kivétel. Alapvetően stabil – a jármű tömegének az érintkezési háromszögén belüli tartása iránti elkötelezettség révén – és ültetettnek érzi magát, de határozott befordulási érzéssel. A húzórudas felfüggesztés kulcsfontosságú ebben, mivel tömeget visz be, és csökkenti a rugózatlan tömeget, miközben elősegíti a légáramlást a radiátorokhoz.

A Morgan az Avonnal együttműködve dolgozott ki saját, 20 hüvelykes átmérőjű abroncsának kifejlesztésén a Super 3 számára. Az ikonikus Speedmaster nevet felelevenítő abroncs egy hagyományos motorkerékpár-abroncs kinézetén alapul, „ballonos” oldalfalakkal, de kifejezetten a Morgan számára tervezték. és kialakításában közelebb áll az autógumihoz. A tökéletes teljesítmény érdekében az összetett és a ház kialakítása többszörös finomhangoláson ment keresztül.

A háromkerekűek hátsó gumija döntő szerepet játszik a kezelhetőségben és a dinamikus képességekben. A vállalat szigorú tesztelési programon esett át, hogy meghatározzák a pontos gumiabroncs-választást a Super 3 hátsó részére. Jelentős valós tesztelés és szimuláció után az Avon négyévszakos abroncsát választották ki, hogy optimális csúszási szöget biztosítsanak. A háromkerekűek hátsó abroncsa gyakran ki van téve az út legszennyezettebb, legnedvesebb részének, és vezető abroncsként megfelelő érintkezést és tapadást kell fenntartania.

A kezelőszervek tapintásának hangolására is kiterjedt fejlesztés történt. Például a tengelykapcsolót szándékosan jól súlyozták rövid úttal, hogy tükrözze a sebességváltó rövid vetületét. Különös figyelmet fordítottak a pedáltávolságra, amely lehetővé teszi a könnyű gyógyulást és a lábujj-fokozatváltást, és megőrzi a játékos érzést.

Míg a mechanikus csatlakozás kulcsfontosságú volt, a kifinomultság a ragasztott alváz merevségének és a hajtáslánc kiterjedt fejlesztésének köszönhetően tovább fejlődött. Az új, egyedi fogprofilokkal ellátott kúpdoboz (lásd a hajtásláncot fent) csökkenti a további zajt, és gondosan hangolták, hogy megőrizze az egyenes vágású versenyautó-érzetet, de túlzott mechanikai zaj nélkül.

Tartósság

A Super 3 a Morgan eddigi legátfogóbb járműfejlesztési programja. A cég új szintű kompetenciát alkalmazott a CAE (számítógépes tervezés) és a szerkezeti tartóssági szimulációk terén. Mérnöki gyakorlata összhangban van számos OEM teljes járműre vonatkozó programmal, és messze meghaladja a motorkerékpárokra vonatkozó szabványokat.

A tesztelés során a Super 3 felülmúlta a kitűzött célokat. Számos hitelesítési prototípus jármûvek már számos próbapályán üzemeltek, és folyamatos tartóssági programokon esnek át, beleértve a belga útburkolatot, a torziós rámpákat és a folyamatos teljes furatú gyorsítási és fékezési teszteket.

A további tesztjárművek minden körülmények között „valódi” futásteljesítmény-halmozódáson mentek keresztül, meghaladva a vállalat által eddig működtetett tesztprogramok paramétereit, és széleskörű betekintést tesznek lehetővé a jármű élettartamába.

Különös figyelmet fordítottak a Super 3 hűtőcsomagjára. Hőmérséklet-, nyomás- és terhelésellenőrzött környezet felhasználásával a szimulációk során az autót teljesen megrakottan futtatták a világ legzordabb és legnagyobb kihívást jelentő környezetei között, és mindezt magas szintű hűtési redundanciával érték el.

Chris Arthur, a Morgan Motor Company főmérnöke elmondta: „A Morgan Super 3 a mérnöki integritás új szintjét képviseli a Morgan számára. A szuperforma technikák lehetővé tették számunkra, hogy olyasvalamit érjünk el, ami jellemzően nem elérhető a résgyártók számára. A monocoque platform könnyű, merev, erős és rugalmas, és jól néz ki. Az egész járműben a bevonat minősége a sokkal nagyobb gyártókéhoz hasonlítható, és úgy érezzük, hogy olyan autót terveztünk, amely sokkal több értéket biztosít a Morgan vásárlói számára.

„A Super 3 hű marad Morgan gyökereihez, mert nem szabványos konstrukció, és minden elemnek megvan a célja. Olyan technikákat alkalmaztunk, amelyek megfelelőek és javítják a minőséget az ügyfél számára. Ez egy modern megközelítés a saját gyártási módszereinek felhasználására, hogy egyediek maradjanak.

„Különösen büszke vagyok arra, hogy tagja lehetek annak a csapatnak, amelynek feladata a Super 3 leszállítása. Bár az elmúlt években növekedtünk, továbbra is kicsi, de rendkívül találékony és tehetséges csoport maradtunk. A Super 3 bizonyítja ügyességüket, tudásukat és kemény munkájukat .”