Mi várható az autópiacon?
Autókereskedőket, új-, és használtautókkal foglalkozókat is kérdezett a joautok.hu autóhirdetési portál arról, mit várnak 2022-től.
Az autókereskedőket a joautok.hu portál február közepén kérdezte meg arról, miként látják a 2022-es évet az autókereskedelem területén. Idén az újautó-eladások piacán további 1-2 százalékos csökkenés várnak a tavalyi 4,8 százalékos visszaesést követően, és a használtautó-piacon is fél százalékos csökkenést prognosztizálnak a tavalyi rekordszintű forgalom után. Az új személyautók piacán várt csökkenés okaként elsődlegesen az iparágat érintő félvezetőhiányt említették. A válaszadók 31 százaléka nyilatkozott úgy, hogy idén megszűnik a félvezetőhiány, 48 százalék jövőre várja ezt, miközben 21 százalék bizonytalan a chiphiány felszámolásának időpontjában.
A vállalati és állami flották piaca a megkérdezettek 84 százaléka szerint kedvezőbb növekedési lehetőségek előtt áll, mint a magánszemélyek számára történő értékesítés. A kereskedők közel háromnegyede azzal számol, hogy a gyári árak 5 százaléknál nagyobb mértékben emelkednek idén. Az újautó-forgalmazók 26 százaléka válaszolta azt, hogy 2030-ig az eladásoknak a felét a teljesen elektromos hajtású autók teszik ki; 37 százalékuk szerint ugyanakkor erre legalább 2035-ig kell várni.
A használtautó-piacon a kereskedők 33 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a tavalyi év forgalmára kedvezőtlen hatással volt a koronavírus-járvány, 27 százalék átlagos forgalmú évről számolt be, ugyanakkor 40 százalék azt közölte, hogy 2021-ben forgalma meghaladta a járvány előtti időszak mértékét. A kereskedők 70 százaléka érzékelte azt, hogy az új autók hiánya miatt a kereslet egy része a használtautó-piacra tevődött át. Az idei évre várt fél százalék körüli visszaesés a használtautó piacon a gyakorlatban azt jelenti, hogy a tavalyi rekordszintű, 819 ezer tulajdonváltást számláló piaci forgalom idén is a 800 ezres szint felett maradhat.
A felmérés szerint a használtautó-piaci forgalom növekedését ösztönzi a múlófélben lévő járvány, az enyhülő vásárlói bizonytalanság és a használtimport további növekedése. Hátráltató tényező lehet ugyanakkor az áremelkedés, valamint az a tény, hogy az újautó-hiány miatt a cégek lassabban cserélik a flottáikat, ezzel csökkentve a használtautó-piacon megjelenő pótlólagos kínálatot. A kereskedők 54 százaléka szerint a behozott használt személyautók volumene legfeljebb a tavalyi 132 ezres szintet fogja idén elérni, 21 százalék emelkedésre számít ezen a területen. Ugyanakkor 24 százalék az árfolyam várható alakulásától függően növekedésre és csökkenésre egyaránt lát esélyt.