A Toyotának köszönhetően, nyolc év után kaptak engedélyt a adaptív fényszórók az USA-ban
Nyolc évet kellett várni a szabályra, amely végre lehetővé teszi a modern fényszóró-technológia használatát az országban értékesített új autókban.
A National Highway Traffic Safety Administration (az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatala) úgy döntött, hogy lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy adaptív fényszórókkal szerelt új autókat értékesítsenek az Egyesült Államok területén. A február 15-én kiadott új állásfoglalás módosítja a 108. számú, „Lámpák, fényvisszaverő eszközök és kapcsolódó berendezések” című szövetségi gépjármű-biztonsági előírásokat. Az elfogadott módosítások célja, hogy lehetővé tegyék a gyártók számára az aktív biztonságot javító adaptív fényszóró-technológia (ADB) használatát, és hogy követelményeket állapítsanak meg ezekre a rendszerekre vonatkozóan a biztonságos működés érdekében.
Amerikai autós berkekben az ítéletet már régóta várták, de az csak február közepén emelkedett jogerőre, egy évvel az adminisztrációra kitűzött határidő előtt. A döntés a Toyota 2013-ban benyújtott kérvénye nyomán született – írja a Reuters. Ez a modern technológia már régóta elérhető Európában és Japánban, valamint számos más országban, például Kanadában is, de a vele szomszédos Egyesült Államokban eddig tiltott volt, mert nem felelt meg a tompított fényszórók maximális fényerőszintjét meghatározó szabályoknak. Viszont egy tavaly novemberben hatályba lépett új infrastruktúra-törvény megkövetelte az NHTSA-tól, hogy 2023 végéig adja ki a végső szabályt, amely végre lehetővé teszi a technológia használatát az autógyártóknak.
Az adaptív távolsági fényszórók nagy előnye, hogy képesek az útfelület nagy részét megvilágítani anélkül, hogy közben a szembejövő járművek sofőrjeit elvakítanák. Az adaptív fényszóróval szerelt autó vezérlő szoftvere különböző érzékelők és kamerák segítségével állapítja meg, hogy jön-e épp szembejövő jármű, és ha igen, akkor kitakarja azt a fénykévéből, folyamatosan lekövetve a mozgását. Így az autó az útfelület többi, nem elfoglalt részét továbbra is a nagy fényerejű távolsági fényszóróval világítja meg, ami növeli a látótávolságot és a biztonságot.
Az amerikai kormányzat azt állítja, hogy a fejlett fényszóró-technológia javítani fogja a gyalogosok, kerékpárosok és az út szélén tartózkodó emberek és állatok biztonságát. Ez azért fontos, mert a halálesettel végződő gyalogosgázolások száma 45 százalékkal nőtt az USA-ban 2010 óta, és az NHTSA adatai szerint ezek 72 százaléka sötétben következik be, annak ellenére, hogy a forgalom ilyenkor csak a harmada a nappalinak. Tavaly 6236 gyalogos vesztette életét az ország útjain, ami a közlekedési balesetben elhunyt személyek egyhatodát teszi ki.
„Az NHTSA kiemelten kezeli nemzetünk útjain mindenki biztonságát, akár járműben, akár azon kívül tartózkodik. Az új technológiák elősegíthetik ezt a küldetést” – mondta dr. Steven Cliff, az NHTSA helyettes adminisztrátora. „Az NHTSA ezt a végső szabályt a biztonság javítása és a veszélyeztetett úthasználók védelme érdekében adja ki” – tette hozzá.
A kitakarást az ún. LED Mátrix fényszórókban a megfelelő LED szegmensek pillanatnyi kikapcsolásával oldják meg, de a Lexus 2019-ben bemutatott erre egy még fejlettebb megoldást, amelyet Bladescannek nevezett el. Teljesen más a működési elve a két rendszernek, a Bladescanben két forgó, penge alakú tükör 90 fokos szögben vetíti a LED-ek fényét az útra egy lencsén keresztül. Valójában a pörgő tükör miatt a fény folyamatosan mozog balról jobbra, de ezt olyan sebességgel teszi, hogy azt az emberi szem állandó, homogén világosságnak érzékeli. A Bladescan fő előnye egy Mátrix LED fényszóróhoz képest, hogy a többi közlekedőt kisebb holttérrel, precízebben és gyorsabban képes kitakarni a fénykévéből, ráadásul az éjszakai gyalogosfelismerés hatótávja a korábbi 32 méterről 56 méterre nő általa.
Fotók: Toyota, GoMechanic, The Car Connection, AutoGuide.com