Áprilisi tréfa? A Lexus NX is az Év Magyar Autója lett a kategóriájában
A Lexus NX a ma Magyarországon elérhető legjobb nagyméretű szabadidőautó
A mára Európában és hazánkban is közel 100%-ban környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus az elmúlt években világszerte, így hazánkban is újabb és újabb rekordokat döntve növelte értékesítéseit, az idei év pedig még a korábbiaknál is nagyobb sikereket tartogathat a japán luxusautómárka számára: nem csupán a márka első két akkumulátoros elektromos modellje, a kompakt crossover UX 300e és a vadonatúj nagyméretű SUV RZ 450e debütál idén, hanem vadonatúj generációval jelentkezik a márka legfontosabb európai modellje, az NX nagyméretű crossover is, amely a márka kínálatában elsőként a világ sorozatgyártásban elérhető legfejlettebb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtása mellett a világ ugyancsak legfejlettebb, harmadik generációs plug-in hibrid elektromos meghajtásával is megrendelhető lesz. Azt, hogy mekkora sikert hozhat a Lexus számára a vadonatúj NX 350h és NX 450h+, jól mutatja, hogy alig kezdődött meg a modell forgalmazása Magyarországon, máris elnyerte az Magyar Év Autója 2022-es címet a ’Nagy szabadidő-autók’ kategóriában. Ugyanebben a kategóriában az anyavállalat Toyota legnagyobb hazánkban elérhető SUV-ja, a Highlander a harmadik helyen végzett.
Immáron harmadik éve választja ki a nagy példányszámú illetve olvasottságú online és print lapok elismert autós szakújságíróiból álló független szakmai zsűri (tagjai: Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás és Miklós-Illés Kálmán) a Magyar Év Autóját nyolc kategóriában. A piacra valósággal berobbanó és már eddig is valóságos nemzetközi díj-záporesőt bezsebelő vadonatúj Lexus NX a szakmai zsűri ítélete alapján megkapta a Magyar Év Autója 2022 díjat a ’Nagy szabadidő-autók’ kategóriájában, míg ugyanebben a kategóriában a Toyota Highlander a bronzérmet hozta el. Ugyancsak bronzérmet szerzett a Lexus ES az ’Üzleti autó’ kategóriában, az anyamárka Toyota pedig további két kategóriagyőztes címet és további két dobogós helyet szerzett.
Rangos szakmai díjak sora
A nemrégiben ötcsillagos Euro NCAP minősítést szerző high-tech Lexus NX a ’Nagy szabadidő-autók’ kategóriában szerzett Magyar Év Autója 2022-es díjat megelőzően már számos rangos elismerést kapott világszerte: a Világ Év Autója döntős modell januárban az Egyesült Királyság piacvezető autós magazinjától, a rangos What Car?-tól már megkapta az ’Év Plug-in hibridje’ díjat, pár héttel azelőtt pedig a franciaországi 2021 Automobile Awards ’Secure Car’ díját, hogy csak a modell által legutóbb begyűjtött díjak kerüljenek megemlítésre. Minden díjnál fontosabb visszajelzés ugyanakkor a piaci fogadtatás, ez pedig minden várakozást felülmúl: a magyarországi vásárlók például néhány hét alatt annyit rendeltek a modellből, mint az előző generáció teljes tavalyi éves értékesítése.
Új fejezetet nyíit a Lexus történetében
A vadonatúj Lexus NX nem csupán a japán luxusautómárka legnépszerűbb európai és világszinten második legkelendőbb modelljének legújabb generációja, hanem egyben egy olyan modell, amely új fejezetet nyit a Lexus számára. Külső és belső formatervével, valamint hajtásláncaival egyaránt új irányokba tart, beleértve a Lexus történelmének első plug-in hibrid hajtását. Menetdinamikai tekintetben is előrelép, még szorosabb és élvezetesebb kapcsolatot biztosítva a vezető és az autó között a Lexus Driving Signature filozófia jegyében. A vadonatúj NX-ben mutatkozik be az új multimédiás rendszer is, amely kapcsolódás, információ és kényelem tekintetében magasabb szintre lép. A Lexus Safety System + aktív biztonsági és vezetési segédrendszer következő generációja kibővített funkciókkal és támogatással véd még több potenciális veszélyhelyzettől, miközben leveszi a terhet a vezető válláról.
Új formanyelv a Lexus L-finesse filozófia alapjain
Az új modell az első generációs NX avantgárd látványára épít, de még kifinomultabb, dinamikusabb és érettebb megjelenést nyújt, még erőteljesebb karakterrel. A formatervező csapat célja az volt, hogy „funkcionális szépséget” alkossanak, vagyis olyan kifejező stílust, amely a látványos megjelenés mellett továbbfejlesztett aerodinamikát, zajcsökkentést és fokozott üzemanyag-hatékonyságot is biztosít. Az NX erőteljes, magabiztos látványát az ellentétesen ívelő felületek, az éles határvonalak, valamint a kiegyensúlyozott, masszív arányok adják. Az optimális méretekről a Lexus Global Architecture K (GA-K) platformja gondoskodik, amely nagyobb utasteret és nagyvonalú csomagteret biztosít. Az első generációs modellhez hasonlítva a teljes hosszúság 20 mm-rel, a tengelytáv 30 mm-rel, a szélesség 20 mm-rel, a magasság pedig 5 mm-rel növekedett. A GA-K platform szélesebb első (+ 35 mm) és hátsó (+55 mm) nyomtávot tesz lehetővé, amely kihangsúlyozza a modell erőteljes kiállását és nagyobb átmérőjű keréktárcsáknak és abroncsoknak ad helyet (18-20 col és 720-740 mm-es abroncsátmérő). Elöl a Lexus ikonikus, orsó formájú hűtőrácsa még hangsúlyosabb szerepet játszik az autó formatervében: a meredekebben álló és kifinomultabb kidolgozású elem kihangsúlyozza a hosszú motorháztetőt, amely a széles vállakban folytatódva aktívan hozzájárul a teljes látvány egységéhez. A hűtőrács meredekebb kialakítása javítja a hűtési teljesítményt is. A motorháztető elegáns kialakítása növeli a vezető látóterét is. A hűtőrács új mintája U-alakú blokkokkal hoz létre még inkább háromdimenziós megjelenést (ugyanez az U-motívum látható a magasabb felszereltségi szintek könnyűfém keréktárcsáján). A magasabb felszereltségű modellek négy projektorral rendelkező LED fényszóróval rendelkeznek, amely a Lexus első vékony kialakítású Adaptív Távolsági Fényszóró (AHS) rendszerét foglalja magában. Minden egyes egység 12 LED modulból áll, amelyek fénykibocsátást egy kamera vezérli. Az L-alakú nappali menetfények a fényszórók felett kapnak helyet, egyenletes fényük pedig elhalványul, amikor a vezető aktiválja az irányjelzőt. Alapfelszereltségként kettős LED-es fényszórók járnak Automatikus Távolsági Fényszóróval (AHB).
A hosszú és sportos motorháztetővel izgalmas kontrasztban áll a rövid túlnyúlásokkal rendelkező, erőteljes hátsó. Hátul hangsúlyos megkülönböztető részletként tűnnek fel az új, L-alakú lámpák, amelyeket a jármű teljes hosszán átnyúló fényív köt össze, amelyhez hasonló megoldást először az UX esetében láthattunk. A Lexus embléma helyét a „LEXUS” felirat vette át a csomagtérfedélen, amely letisztult, modern megjelenést biztosít. Az új NX 11-féle színárnyalatban elérhető, közöttük három pedig a Lexus fejlett, Sonic fényezési technológiáját használja, mint például a Sonic fehér és az új Sonic szürke. A megoldás során öt ultravékony festékréteg kerül a járműre, a tömörített pigmentek és a kézi polírozás pedig kimagasló fénytörést, izgalmas kontrasztokat és mélyebb betekintést nyújt.
Az NX F SPORT modellek sötét króm külső részleteket, átformált hűtőrácsot és 20 colos könnyűfém keréktárcsákat kapnak, amelyek 10-küllős kialakítását a Lexus LC kupé inspirálta. A sportosabb az első és a hátsó lökhárító kialakítása, előbbi pedig nagyobb légbeömlőkkel is rendelkezik. Két színárnyalat kizárólag az F SPORT modellekhez elérhető: a zafírkék és az F fehér.
Az első modell a Lexus új Tazuna vezetőtéri koncepciójával
A vadonatúj NX-ben elsőként köszönthetjük a Lexus új Tazuna vezetőtér-koncepcióját, amelyet elsőként a Lexus LF-30 Electrified koncepción láthattunk. A japán kifejezés arra utal, ahogyan a lovas a kantárszár segítségével irányítja a lovát, ennek megfelelően pedig középpontjában a vezető közvetlen, intuitív járművezérlése áll, amely a „kéz a kormánykeréken, szemek az úton” elvet követi. Az új elrendezés azzal fokozza a vezetési élményt, hogy az autóst még magabiztosabbá teszi a járművel és a környezettel történő egyértelműbb, közvetlenebb interakciók révén.
Információk egy szempillantás alatt
Annak érdekében, hogy a vezető kizárólag az útra koncentrálhasson, a legfontosabb információk – a műszeregységen, a központi kijelzőn, a műszereken és az opcionális head-up kijelzőn – úgy helyezkednek el, hogy egy szempillantás alatt áttekinthetők legyenek. A head-up kijelző három módban használható a különböző szintű információadásnak megfelelően: a teljes mód tartalmazza a Lexus Safety System+ információit, a standard mód a legfontosabb információkat helyezi el a kijelző alsó részébe, a minimum mód pedig csak a sebességet mutatja. Állítható a kijelzés helyzete, elfordulása és fényereje, a beállításokat pedig a rendszer elmenti a memóriába. A magasabb felszereltségű modellek műszercsoportja nagyfelbontású (HD), megjelenése pedig háromféle kialakítás mentén szabható személyre. Az F SPORT modellek exkluzív műszercsoportot kapnak különálló sebességmérővel, fordulatszámmérővel és hibrid rendszer kijelzővel. A kormánykerék érintésérzékeny kapcsolóival úgy lehet a műszercsoport tartalmait módosítani vagy személyre szabni, hogy közben nem kell levenni tekintetünket az útról. A kormánykerék új kialakítása az összes új generációs Lexus modellen visszaköszön majd. A formatervezők a Lexus Takumi mestereivel együtt dolgoztak a kormánykerék és az előválasztó kar formatervévnek tökéletesítésén. A kormánykerék kialakítását alapvetően meghatározza a tökéletes fogás és a könnyű működtetés elve; a hüvelykujjak optimális fogásrésze még szorosabb kapcsolatot teremt az autó és a vezetője között. Az LC és LS zászlóshajókat idéző előválasztó kar a lehető legkisebb méretű, de ideális szögben áll és tökéletesen illeszkedik a kézbe. A Lexus világszerte lemérte az emberek válla és ujjbegye közötti távolságot, hogy olyan belső teret alakítson ki, amely mindenki számára tökéletes irányíthatóságot biztosít az ideális vezetési pozíció mellett. Ennek megfelelően a középkonzol könyöklője 84 mm-rel magasabb, így az alacsonyabb vezetők és utasok is kényelmesen elhelyezkedhetnek. A cockpit-érzetet a belső tér vezetőajtótól középkonzolig ívelő kialakítása fokozza.
Kevesebb kapcsoló
Az egyszerűbb működtetés jegyében a fizikai kapcsolók számára 78-ról 45-re csökkent a vadonatúj NX-ben, elhelyezésük pedig funkció szerint csoportokban történik. A gyorsabb és egyszerűbb használat érdekében a gyakran használt funkciók továbbra is fizikai gombokat kapnak. A vezetéshez kapcsolódó gombok a kormánykerék környékén találhatók, a hangrendszer és a klíma vezérlői pedig a központi kijelző környékén találhatók. A jellemzően a jármű álló helyzetében használt, vezetéshez kapcsolódó gombok a középkonzolra kerültek. Az ergonomikus kialakítás nem igényel plusz mozgást. Minden a vezető keze ügyében van, főképp az indítógomb, az előválasztó kar és az üzemmódválasztó.
Érintésérzékeny gombok
A Tazuna koncepció középpontjában álló intuitív vezérlésre tökéletes példát szolgáltatnak a kormánykerék érintésérzékeny kapcsolói, amelyek személyre szabhatók, hogy a vezető a kívánt funkciót (pl. klímavezérlés vagy panoráma monitor) érhesse el velük. Az adott gomb megérintésekor megjelenik annak alakja a head-up kijelzőn, így a vezetőnek nem kell lenéznie a kormánykerékre, hogy ellenőrizze, tényleg a megfelelő funkciót aktiválja-e. Ha a head-up kijelzőt kikapcsolták, a működtetés elve a műszercsoporton jelenik meg. Bár a kapcsolók érintésérzékenyek, a fizikai gombokhoz hasonló kapcsolásérzettel rendelkeznek, érzékenységük pedig a vezető preferenciáinak megfelelően állítható.
Az utastér kialakításánál a luxus lounge-ok érzetét vették alapul
Miközben az NX új Tazuna vezetőtér-kialakítása révén a vezető élményei egy helyre koncentrálódnak, az utasok minden eddiginél tágasabb térben foglalhatnak helyet, olyan kimagasló kényelemben, minőségben és részletgazdagságban, amely csak a Lexus autóit jellemzi. Az Életerő és technológia koncepció innovatív, elegáns és praktikus belső teret hoz létre, amely a luxus lounge-ok hangulatát idézi. A kialakítás középpontjában a megélhető tér áll, ahol a nyílt tér a tervezés része, nem pedig pusztán az egyes elemek közötti légüres hézag. Ez elősegíti, hogy az első utas is úgy érezze magát, mintha egy luxus lounge-ban ülne. A formaterv, a minőség és a kialakítás a Lexus omotenashi vendégszeretetének és Takumi kézművességének legkiválóbb példáját biztosítják, kimagasló minőségű anyagokkal és precízióval tökéletesítve mindannak az élményét, amit a felhasználó lát. A kényelmet fokozza az első ülés új, precíz kialakítása, különös tekintettel az ülés átmeneteinek kidolgozására, az oldalsó támaszok helyzetére és a konkáv felületek kialakítására, amelyek nagyobb teret biztosítanak az utazók könyöke számára. A különleges üléskialakítás mélyebbre helyezi a varrásokat az ülésben, így az utazók még kényelmesebb üléspozícióban, kanyarodás közben kisebb mértékű oldalnyomással foglalhatnak helyet. A magasabb felszereltségű modelleken elöl nyolc irányban elektromosan állítható az ülés és deréktámasz is elérhető, az F SPORT modelleknél pedig a fejtámlák előre és hátra is állíthatók. A beépített ülésfűtés és szellőztetés teljesítménye javult, a párna és a háttámla között pedig egyenletesebb a hőmérséklet eloszlása. A belső tér hangulatát javító új megoldások az omotenashi vendégszeretet filozófiáját tükrözik, amelynek középpontjában az emberek szükséglete, otthonosság-érzete és kényelme áll. Ezek között megtaláljuk az üdvözlési folyamatot, melynek során az ajtókilincsek, a belső fények és a nappali menetfények bekapcsolnak, amint a vezető megközelíti az autót. Az ajtó nyitásakor a műszerfal is fénybe borul. Záráskor az NX sziluettje megjelenik a műszeregységen, a fékpedál benyomásakor pedig pulzálva világít az indítógomb. A jármű indítását pedig különleges animáció és hangjelzés kíséri. A vadonatúj NX egyik különlegessége az új Lexus Mood Selector hangulatválasztó, ahol a belső hangulatvilágítás fényei az adott út hangulatának megfelelően állíthatók be, a lábtér, az ajtópanelek és a középkonzol megvilágítását is beleértve. Összesen 64-féle szín és 14 különböző, előre beállított téma közül lehet választani, az előnyben részesített kombinációk pedig elmenthetők a személyes beállításokban. Az új NX a Lexus első modellje, amely elektromos belső ajtónyitó rendszerrel rendelkezik. Az új elektromos rendszer a hagyományos belső ajtókilincset helyettesíti egy nyomógombos kapcsolóval, amely az ajtópanel könyöklője alatt található. Kívül a megvilágított nyitógomb a kilincs belső felén található.
Az egyszerű mozdulattal történő könnyű használatot a japán otthonokból ismert, shoji papírbetétes tolóajtói ihlették. Az iparágban elsőként használt ajtónyitó megoldás biztonsági nyitásgátló funkcióval is rendelkezik, amely megakadályozza az ajtók nyitását akkor, ha hátulról jármű közeledik. A vadonatúj NX légkondicionáló rendszerének középpontjában a kényelem és az üzemanyag-takarékos működés áll. A full hybrid NX 350h és a plug-in hibrid NX 450h+ is takarékos, teljesen elektromos kompresszort használ. A Climate Concierge funkció biztosítja, hogy az utastér hőmérséklete tökéletesen megfeleljen minden egyes utasnak, nem csak a klímaberendezés működését, hanem az ülés klimatizálását és a kormánykerék fűtését is beleértve. Az S-Flow vezérléssel a rendszer érzékeli, hogy melyik üléseken ülnek utasok, a fűtést vagy a hűtést pedig ennek megfelelően végzi el, miközben figyelembe veszi a beállított hőmérsékletet, az utastér és a környezet hőmérsékletét, valamint a napsugárzást. Az NX 450h+ verzióban található rendszer energiatakarékos hőszivattyúval, a levegő termikus energiáját felhasználva fűti az utasteret, így kisebb mértékben befolyásolja a jármű elektromos hatótávját. A plug-in kiadás páratartalom-érzékelővel is rendelkezik, amelynek segítségével a rendszer megakadályozza a szélvédő párásodását, illetve gondoskodik az elhasznált levegő gyors és hatékony cseréjéről. A fokozott kényelemhez a vadonatúj NX tulajdonosai számára is elérhető Lexus Link alkalmazás távoli hozzáférési funkciói is hozzájárulnak, mint például az utastér előfűtése és hűtése vagy a szélvédő jégmentesítése az utazás megkezdése előtt. Az NX 450h+ esetében a későbbiekben tervezett alkalmazásfrissítést követően időzítő is beállítható lesz ezekhez a funkciókhoz. Felszereltségtől függően az üléskárpitok fekete vagy sötét rózsa műbőr-szövet, valamint Tahara szintetikus bőr vagy valódi bőrborítással elérhetők, fekete, fekete és krémszín (mély narancssárga kontrasztvarrással), sötét rózsa és mogyoróbarna (mogyoróbarna tetőkárpitozással) színekben. Az NX F SPORT modellek esetében alapfelszereltség a bőrkárpitozás, amely fekete, fehér vagy lángoló vörös színekben elérhető – utóbbi kettőnél fekete részletek teremtenek izgalmas kontrasztot. A díszítőbetétek kínálatában megtalálható a dinamikus megjelenésű Micro Dot és a háromdimenziós hatású 3D fekete prizma is. A fekete diófa erőteljes erezettel kölcsönöz természetes hatást a belsőnek, mg az F SPORT modellek F alumínium betétje hűvös, sportos látványt nyújt. A Lexus már a fejlesztési folyamatok legelejétől kezdve kiemelten foglalkozott a belső tér zajszigetelésével, amely nem csak a kívülről érkező zajok tompításában, hanem a belső, egymással érintkező anyagok hangjának minimalizálásában is megnyilvánul. Az érintkező anyagok felületeit és elrendezését a mérnökök gondosan megvizsgálták és úgy alakították ki, hogy azok a lehető legkevesebb zavaró hangot adják ki magukból. A kategóriaelső zajszigetelés érdekében a szélvédő és az első oldalablakok is akusztikus üvegeket kapnak. Emellett a kiegészítő ajtótömítések és az új, kettős rögzítésű csomagtérfedél egyaránt hozzájárul a belső tér kimagasló csendességéhez, miközben a kerékjáratok belső betétjei a vizes úton való közlekedés zaját csökkentik. A vadonatúj NX az első Lexus modell, amelyben az első és központi oszlopok tövénél kiegészítő zajszigetelő habbetét csökkenti a zajt és a vibrációt. Az aprólékos kidolgozás szintjét jól szemlélteti a légbeömlők lamelláinak kialakítása, amelyet úgy alkottak meg a tervezők, hogy az optimális eloszlatás révén a légbefúvás csendes és huzatmentes legyen.
A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!