Megérkezett a Lexus RZ 450e
Bemutatta első, kifejezetten és kizárólag akkumulátoros elektromos hajtásra tervezett típusát a Lexus. Az RZ rengeteg világújdonságot hoz a piacra, és még az év vége előtt forgalomba kerül.
Teljesen digitális kormánykerékkel, elektromos összkerékhajtással, új generációs stílusjegyekkel és átdolgozott ergonómiával debütál a Lexus RZ, a prémiummárka első olyan típusa, amelyet kifejezetten akkumulátoros elektromos hajtásra terveztek.
Az UX 300e akkumulátoros elektromos városi szabadidőjármű bevezetésével a Lexus megtette az első lépést modellkínálatának 2030-ra tervezett, teljes villamosítása felé. Most itt a következő, jóval nagyobb ugrás: a Lexus RZ 450e, amelyet eleve tisztán elektromos hajtásra terveztek. Ennek hatalmas a jelentősége, hiszen az akkumulátort szerkezeti, teherviselő elemként építhették be az e-TNGA padlólemezbe, ami mélyebb tömegközéppontot, szilárdabb karosszériát, kisebb tömeget és ezekből adódóan kedvezőbb vezethetőséget eredményez.
Bár az RZ 450e vadonatúj modell, formavilága nem ismeretlen, hiszen váratlan hűséggel követi a tavaly ilyenkor bemutatott Lexus LF-Z Electrified koncepciójárművet. Az új generációs dizájnnak továbbra is kulcseleme az orsó alakú első pajzs, de a hangsúlyok megváltoztak. Belső égésű motor hiányában nincs szükség klasszikus hűtőrácsra, ezért a jellegzetes formájú maszk térbeli formát öltött és megnőtt: kontúrjai az egész karosszéria vonalvezetését meghatározzák.
Az elektromos platform szokatlan szabadságot adott a tervezőknek, akik éltek is a lehetőséggel. Az első kerékdobok a szokásosnál jóval izmosabb arányokat öltöttek magukra, míg az orrfelületen kontrasztos színek jelölik ki a tradicionális hűtőmaszk helyét. A Lexus RZ opcióként kéttónusú fényezéssel is megrendelhető, ami még hangsúlyosabbá teszi ezeket a válaszvonalakat.
A fényszóróknál is hatásosan alkalmazták a hangsúlyok eltolását: míg a hagyományos architektúrában az elsődleges reflektor a leginkább feltűnő elem, itt ezt diszkréten elrejtették az irányjelzőkkel együtt, a főszerepet pedig a klasszikus L alakú nappali fényekre osztották.
Oldalnézetből az eleve impozáns karosszériaméretekhez (4805x1895x1635 mm) viszonyítva is kiemelkedő hosszú, 2850 mm-es tengelytáv határozza meg az egyedi arányokat; a klasszikus megjelenés érdekében nagyméretű, 18 vagy 20 colos keréktárcsákat alkalmaztak. Hátul a lehető legegyszerűbb stíluselemekkel találkozunk, a karosszéria teljes szélességében végigfutó fénysáv, valamint a vízszintesen osztott légterelő optikailag megnöveli az RZ szélességét, anélkül, hogy felesleges díszítőelemek teremtenének túlzsúfolt, mesterkélt hatást.
A Lexus RZ nem csak formai megoldásaiban követi szokatlan hűséggel előtanulmányát, de műszaki tartalmában is igazodik ahhoz. Hajtáslánca például az abban vázolt Direct4 elektromos összkerékhajtási rendszert alkalmazza. Elöl egy 150, hátul egy 80 kW teljesítményű villanymotor dolgozik, a maximális rendszerteljesítmény tehát 230 kW, azaz 313 lóerő, a kombinált forgatónyomatéki csúcs 435 Nm. Hogy melyik villanymotor mennyi erőt juttat az aszfaltra, arról a Direct4 rendszer vezérlése számtalan paramétert figyelembe véve dönt: a legkifinomultabb mechanikus rendszernél is gyorsabban, néhány ezredmásodperc alatt képes például átadni a teljes hajtást az egyik tengelytől a másikra.
Ez minden helyzetben rendkívüli tapadást engedélyez, az autó kiemelkedő pontossággal követi a vezető szándékait. Ehhez igazodik a hangzás is: a Lexus hangtervezői olyan digitális hangzásvilágot teremtettek, amely a motorok működéséhez, a jármű viselkedéséhez és a sebességhez igazodva egyedi értelmezésben kínál hiteles aláfestést az autóvezetés élményéhez. Ez hatványozottan fontos, ha tudjuk, hogy az RZ 450h az egyik legdinamikusabb modell lesz a Lexus palettáján: álló helyzetből 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. A végsebességet 160 km/órában maximálták.
A kifinomult vezérlésnek köszönhetően a hajtáslánc nem csak dinamikus, de kiemelkedően takarékos is: WLTP norma szerinti, átlagos energiafelhasználása az előzetes becslések szerint 18 kWh/100 km alatt marad. Részben ez, részben a 96 darab lítium-ion cellából álló, 355V-os akkumulátorcsomag nagy, 71,4 kWh kapacitása teszi lehetővé, hogy a Lexus RZ 450e vegyes használatban akár 400 kilométernél is nagyobb távolságot tegyen meg egy feltöltéssel. A hivatalos WLTP mérési érték a modell európai homologizációját követően áll rendelkezésre.
Az RZ 450e nem csak rendkívül dinamikus, de igen tágas és csendes is: a tervezők külön figyelmet fordítottak a zajok kioltására, illetve távoltartására. A hátul utazók komfortja elsődleges szempont volt a fejlesztés során, ami részben a speciálisan hangolt zajkörnyezetben nyilvánul meg, részben pedig az olyan innovációk biztosítják, mint az UV-szűrő réteggel ellátott, elektromosan sötétíthető napfénytető, vagy a hátul utazók biztonságos kiszállását segítő rendszer, amely hátulról közeledő jármű vagy gyalogos esetén nem engedi, hogy kinyissuk az ajtókat. Az elöl utazókat is kényezteti a Lexus RZ 40e: a kormányfűtés és az ülésfűtés mellett térdmagasságban hősugárzókat találunk, amelyek gyorsabban és pontosabban (ráadásul energiatakarékosabban) melegítenek, mint a légbefúvás, ezzel fokozva az utasok kényelmét hideg napokon.
A Lexus további világújdonsága a teljesen elektronikus kormánymű, amelyhez a klasszikus kormánykerék helyett ökörszarvkormány is társítható. Ez a rendszer teljes egészében digitális jelek formájában vezérli a kormányművet, amely így gyorsabban és pontosabban reagál, mint bármilyen mechanikus rendszer. A visszajelzés részletgazdag és arányos, ami kifejezetten sportos vezethetőséget biztosíti – garancia erre, hogy a rendkívül közvetlen, jobbra és balra is 150-150°-os tartományban forgatható kormány pillangó alakjának kidolgozásához a Lexus rendkívül magasan képzett Takumi tesztpilótái is hozzájárultak.
A speciális megoldás ugyanakkor jelentős kényelmi és biztonsági előnyökkel is bír: egyenetlen utakon például csökken a vezetést kellemetlenné tevő imbolygás, a jármű sokkal kevésbé érzékeny az oldalszélre, és döntött útfelületen is hibátlan egyenesfutással képes haladni. Akkor sincs probléma, ha valamiért meghibásodik a rendszer valamely eleme: redundáns technológiák biztosítják, hogy az autó biztonságosan irányítható marad.
A vezetői környezet a Lexus Tazuna-koncepció továbbfejlesztését alkalmazza, amely minimális kéz- és szemmozgások mellett biztosítja a vezető számára minden funkció kezelését és ellenőrzését – ez az ergonomikus elrendezés hagyományos kormánykerék esetén is nagyságrendekkel közvetlenebbé, egyben pihentetőbbé teszi a Lexus RZ vezetését.
A mélyre ültetett elsődleges műszeregység, a kormány fölött jól látható head-up kijelző, valamint a 14 colos multimédiás monitor olyan információs környezetet teremt, amelyen keresztül gyorsan és hatékonyan leolvasható minden szükséges adat, anélkül, hogy a rendszer felesleges tudnivalókkal terhelné a vezetőt.
A multimédia-rendszer folyamatos online kapcsolatot, intelligens hangvezérlést, valamint vezeték nélküli szoftverfrissítést kínál, a vezetőtámogató rendszerek pedig messzemenőkig kiaknázzák az elektromos platformban és főrendszerekben rejlő potenciált: az autó képes például előre meghatározni egy kanyar ívét, és ahhoz igazítani a kormányzás mértékét, illetve rendelhető a fényképeken is látható digitális visszapillantó tükör, amely minden időjárási és forgalmi körülmények között akadálytalan hátrapillantást tesz lehetővé.
Az RZ 450e online már előjegyezhető, az első példányokat a Lexus ígérete szerint még az év vége előtt átvehetik az első ügyfelek.
Lexus RZ 450e | |
Hajtásképlet | AWD |
Típus | Egyenáramú, aszinkron villanymotor generátor |
Teljes rendszerteljesítmény (LE / kW) | 313 / 230 |
Első villanymotor teljesítmény (kW) | 150 |
Hátsó villanymotor teljesítmény (kW) | 80 |
Forgatónyomaték (Nm) | 435 |
Akkumulátor | lítium-ion |
Cellák száma (db) | 96 |
Névleges feszültség (V) | 355 |
Akkumulátor kapacitása (kWh) | 71,4 |
Végsebesség (km/óra) | 160 |
Gyorsulás, 0-100 km/óra (mp) | 5,6 |
Energia-felhasználás, WLTP vegyes ciklus szerint (kWh/100 km) | kevesebb mint 18 (célérték) |
Hatótávolság, WLTP vegyes ciklus szerint (km) | több mint 400 |
Teljes hosszúság (mm) | 4805 |
Teljes szélesség (mm) | 1895 |
Teljes magasság (mm) | 1635 |
Nyomtáv (mm) | 2850 |
Fotók: Lexus