A legfontosabb tudnivalók az autós feketedobozról

Hamarosan Magyarországon is kötelezővé válik az új autókban a feketedoboz, aminek fő célja a balesetek okainak feltérképezése. Ezek az adatrögzítők rengeteg információt gyűjtenek a gépjármű viselkedéséről, amit a sofőrök a legkevésbé sem manipulálhatnak. Tartani ugyanakkor nem érdemes tőle. A személyes tér megmarad, nem vesz fel semmilyen beszélgetést a kocsiban, a felesleges adatok pedig 40 másodpercenként törlődnek.

Mi az a feketedoboz?

A feketedoboz elnevezés a repülőgépekből lehet ismerős. Már a 20. század első felében megjelent a technológia. Mivel a sajnálatos balesetek többségében nem volt túlélő, ezért szükség volt egy olyan technológiára, amely segít feltérképezni, mi is történt valójában. Az adatrögzítők így kötelezővé váltak a legtöbb repülőgépen, majd a hajókon, vonatokon is.

Most pedig az autók következnek. Egyes országokban már kötelezővé tették, de Magyarországot csak most érte el a hullám. Ettől függetlenül lesznek változások, amíg a repülőgépekben a pilótafülke beszélgetéseit is felveszi a feketedoboz, a gépjárműveknél ettől egyáltalán nem kell tartani. Az új technológia leginkább a teherautókban használt tachográfra hajaz, ami a sebességet, a megtett utat, illetve a megállási időpontokat mutatja.

A feketedoboz elnevezés a repülőgépekből lehet ismerős.

Feketedoboz az autókban: szabály és a rendszer funkciói

A feketedoboz, vagyis a baleseti adatrögzítő Magyarországon 2022. július 6-tól válik kötelezővé. Ennek értelmében minden újonnan piacra dobott (homologizált), modern autót el kell látni az új biztonsági rendszerrel, ami ezeket az adatrögzítőket is tartalmazza. A tűzálló doboz a vezetőülés alatt lesz megtalálható.

A technológia regisztrálja a

  • baleset előtti pillanatokat, elősegítve a
  • körülmények tisztázását, és a
  • felelősség megállapítását.

A rendszer számos hasznos funkcióval bír. A következőkről egyaránt képes adatot szolgáltatni:

  • biztonsági övek használata
  • járműsebesség
  • fékezés intenzitása
  • autó- és kormánykerék dőlésszöge
  • fojtószelep állása, motorfordulatszám értéke

Mivel a folyamatosan működő feketedoboz szinte végtelen mennyiségű adatot állít elő minden másodpercben, ezért a rendszer 40 másodpercenként törli azokat. Csak abban az esetben menti el azokat, ha balesetet észlel. Az általa biztosított információknak köszönhetően így az illetékesek feltérképezhetik az esemény előtti 30-, illetve az az utáni 10 másodperc történéseit.

Ki férhet hozzá az adatokhoz?

A baleseti adatrögzítő adataihoz kizárólag a rendőrségnek lesz hozzáférése, a biztosítók nem juthatnak hozzá. Legfeljebb magát a használatát írhatják elő. Attól tehát nem kell tartani, hogy illetéktelenek használják fel marketing célokra vagy egyebekre a személyes adatainkat. A szabályozások mindössze a biztonságos közlekedés megteremtését kívánják megteremteni.

Milyen további extrák kerülnek az autóba?

A fedélzeten továbbá alkoholszintmérő-indításgátló (alcoholic interfész) is lesz, így ha a sofőr italt fogyaszt, az autó nem fog elindulni. További extra a sebességkorlátozás-asszisztens, illetve a tolatássegéd. Egyes új autókban már most lehet találkozni fáradtságmérővel, illetve gumiabroncsnyomás-figyelővel, ezek is kötelező kiegészítők lesznek a jövőben.

Rögzítik az esemény előtti 30-, illetve az az utáni 10 másodperc történéseit.

Gyakori kérdések a feketedobozzal kapcsolatban

A tisztánlátás kedvéért érdemes átvenni a legfontosabb kérdéseket. Mint azt említettük, az EU előírásai kizárólag azon újonnan bevezetésre kerülő autókra vonatkoznak, melyek 2022. július 6.-a után kapnak típusbizonyítványt, de csak 2024-től lesznek kötelezőek az újonnan regisztrált gépkocsikban.

A nehézgépjárművek esetén még később, 2029-ben lép életbe a szabály. A feketedoboz biztosítása ezért nem a vásárlók, hanem a gyártók felelőssége.

Hogy érinti a már megrendelt autókat?

Semennyire. Aki július 6-a előtt már megrendelte az autót, viszont csak azután kapja kézbe, még nem vonatkozik rá a kötelezettség.

Régi autóm van. Kötelező lesz a feketedoboz beszereltetése?

Nem. A jelenleg már az utakon közlekedő autókra nem vonatkozik a kötelezettség.

Mennyibe fog kerülni?

Az új előírásoknak való megfelelés komoly pénzekbe kerül. A feketedoboz, és a biztonsági rendszerek komplexitása így alapvetően növeli majd a gépjárművek árát. De hogy pontosan mennyivel, azt az első – már feketedobozzal szerelt – autók érkezésekor lehet majd látni.

Ami viszont jó hír, hogy a fekete dobozokból származó adatok elemzése segíthet a közlekedés biztonságosabbá tételében. Az Európai Unió 2050-re tűzte ki azt a célt, hogy egyáltalán ne legyenek balesetek az utakon.

schiller