A BMW Group idén ősszel megnyitja akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpontját
+++ Megérkeztek a parsdorfi mintagyártások beindításához szükséges engedélyek
+++ A következő generációs akkumulátorcella-minták szabványközeli termelése már 2022 őszén kezdetét veszi
A németországi Parsdorf városában a BMW Group már idén ősszel megnyitja akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpontját (CCMC – Cell Manufacturing Competence Centre): a München közelében fekvő településen végzett levegőterheltségi ellenőrzések és gyártási jóváhagyások végeztével minden szükséges feltétel adott a lítium-ion akkumulátorcella-minták szabványközeli gyártásához. A BMW Group a nagyteljesítményű akkumulátorcellák jövőbeni generációinak sorozatgyártási lehetőségeit egy hozzávetőlegesen 15 000 négyzetméternyi területen veszi sorra, amelynek kísérleti gyártósora arra is lehetőséget biztosít, hogy a mérnökök részletekbe menően elemezzék és értelmezzék a cellák értékteremtő folyamatainak lépéseit. A BMW Group jövőbeni beszállítói számára ez lehetővé teszi, hogy kifejezetten a müncheni központú vállalatcsoport preferenciái szerint állítsák elő az akkumulátorcellákat, a sorozatgyártást pedig a minőség, a hatékonyság és a költségek tekintetében egyaránt optimalizálják. A BMW Group jelenleg kizárja annak a lehetőségét, hogy házon belül ipari méretű akkumulátorcella-gyártást állítson rendszerbe.
„Akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpontunk megnyitása a következő logikus lépés afelé, hogy minden részletében megértsük az akkumulátorcellák teljes értékláncának aspektusait. A 2019 nyarán rendszerbe állított akkumulátorcella-fejlesztő központ sikeres integrálása után most a gyártási folyamatokra helyezzük a hangsúlyt. Parsdorfban a lítium-ion akkumulátorcellák sorozatgyártási lehetőségeit vesszük sorra a technológia jövőbeni generációi számára, a minőségre, a hatékonyságra és a költségekre összpontosítva” – mondta Markus Fallböhmer, a BMW Group erőforrásokat és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiákat fejlesztő részlegének vezetője.
A kompetenciaközpont kísérleti gyártósora már idén ősszel beindul
A BMW Group az akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpont kezdeti fejlesztési szakaszába mintegy 170 millió eurót fektetett be. A parsdorfi létesítményben körülbelül 80 munkatárs dolgozik majd. A projektet a közös európai érdekeket védő IPCEI (Important Project of Common European Interest) keretein belül Németország gazdasági minisztériuma és Bajorország gazdasági, regionális fejlesztési és energiaügyi minisztériuma is támogatja.
Az összetett technológiák alkalmazása miatt az akkumulátorcella-minták gyártása szakaszosan veszi kezdetét, a kísérleti gyártósor őszi beindításával. Kezdetben az elektródagyártáshoz szükséges rendszereket telepítik és üzemelik be. Ebben a szakaszban történik az akkumulátor-elektródákhoz szükséges grafithoz és nikkel-oxidokhoz hasonló nyersanyagok kiadagolása és összekeverése is. Ezt a fémfóliák bevonása és a végső tömörítés követi.
A második fázisban a cellák összeszereléséhez és kialakításához szükséges rendszereket telepítik. Az elektródákat itt a többi részkomponenssel együtt feldolgozzák és akkumulátorcellákat hoznak létre, amelyek formázáson és minőségellenőrzésen esnek át. A teljes folyamat üzembe helyezése körülbelül egy évet vesz igénybe. A következő évben a kompetenciaközpont szabványközeli akkumulátorcella-termelése is beindul.
Akkumulátorcella-gyártási szaktudás a Neue Klasse modellgeneráció számára
A Parsdorfban rendszerbe álló kompetenciaközpont a sorozatgyártás során hasznosítható innovatív megoldásokra és rendszerekre is kiemelt hangsúlyt fektet. A BMW Group itt elkészíti a Neue Klasse modellgeneráció számára fejlesztett következő generációs akkumulátor-technológia akkumulátorcella-mintáit is. A Neue Klasse modellgeneráció jelentős technológiai fejlődést jelent a vállalatcsoport hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiái terén. A tervezőmérnökök célja, hogy nagymértékben fokozzák a következő generációs lítium-ion akkumulátorcellák energiasűrűségét, ezzel párhuzamosan pedig csökkentsék az anyaghasználat és a gyártás során felmerülő költségeket. Az akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpont ehhez jelentős mértékben hozzájárul. A Parsdorfban működő létesítmény ezért elsősorban megújuló energia felhasználásával előállított villamos energiára támaszkodik, többek között az épület tetején működő fotovoltaikus rendszereknek köszönhetően. A garázsban található parkolóhelyeket járműtöltő infrastruktúrával látják el.
„Akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpontunk lehetővé teszi számunkra, hogy a teljes értékláncra kiterjesszük szakértelmünket, az akkumulátorcellák fejlesztésétől kezdve, az egyes modulok és hajtáslánc-technológiai alkatrészek gyártásán keresztül, egészen az összeszerelt nagyfeszültségű akkumulátorok integrálásáig. Ahogyan akkumulátorcella-fejlesztő központunk a cellakutatás területén, úgy Parsdorf szabványközeli termelése is mércéül szolgál majd az akkumulátorcella-gyártás területén. Mindez azt jelenti, hogy a BMW Group szakértői és az akkumulátorcella-gyártó partnerek egyazon szemszögből vitathatják majd meg a felmerülő kérdéseket, a folyamatokat és az alkalmazott technológiákat pedig közösen optimalizálhatják” – fogalmazott Markus Fallböhmer, a BMW Group erőforrásokat és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiákat fejlesztő részlegének vezetője.
A nagyfeszültségű akkumulátor értékláncának holisztikus értelmezése
A BMW Group vezető akkumulátorcella-gyártóktól szerzi be a modelljeiben használt akkumulátorcellákat. Az értéklánc többi része – így az akkumulátorcellák előkészítése, az egyes modulok előállítása és a nagyfeszültségű akkumulátorok összeszerelése – házon belül történik. A hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák alkatrészei a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatának több létesítményében látnak napvilágot. A nagyfeszültségű akkumulátorok, az akkumulátormodulok és az akkumulátor-alkatrészek például Dingolfingban, Regensburgben és Lipcsében, a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák egyéb alkatrészei pedig az egyesült államokbeli Spartanburgben és a BMW Brilliance Automotive kínai gyárában.