Így kíméld magadat és a légkondit egyaránt

Az autóklíma használata gyerekjátéknak tűnik. Az ember beül az autóba, bekapcsolja a klímát, és hűvös lesz. Ennyire azonban nem egyszerű a helyzet. Ha azt akarjuk, hogy csökkentsük a klíma fogyasztását, és növeljük a hatékonyságot, pár dolgot érdemes észben tartanunk. Ugyanez igaz a klíma okozta problémák megelőzésére. Hogy működik a klíma, és mire figyelj oda? Blogposztunkból megtudod!

Az autóklíma működése

Kezdjük az alapokkal. A klíma egy zárt rendszer, ami egy magas nyomású és egy alacsony nyomású oldalból áll. A magas nyomású oldalon a gáz halmazállapotú hűtőfolyadékot egy kompresszor keringeti. Ennek a motorját halljuk, amikor bekapcsoljuk a klímát. A gázt egy kondenzátor magas nyomáson folyadékká változtatja. A hűtőfolyadék egy szelepen keresztül átkerül az alacsony nyomású oldalra, ahol a párologtatóban újra gázzá válik. Ez a folyamat hőt vesz fel a környezetből. A klíma ventillátora pedig alapesetben külső levegőt szív be, amit a párologtató lehűt, majd pedig ez a levegő lehűti az utasteret. Ha bekapcsoljuk a belső keringetést, akkor pedig a benti levegőt keringeti.

Most, hogy tisztában vagyunk az alapokkal, nézzük a konkrét tippeket!

1. Ha teheted, ne parkolj a napon

Minél kevesebb dolga van a klímának, annál kevesebbet fogyaszt. És az utasoknak is kellemesebb egy normál hőmérsékletű autóba beülni, mint egy kazánba. Ha tehetjük, parkoljunk árnyékban, hogy az utastér hőmérséklete ne emelkedjen meg túlzottan! Ha csak a napon tudsz megállni, akkor használj árnyékolókat.

Az autóklíma használata során figyeljünk a hőmérsékletkülönbségre is

2. Figyelj oda a klíma elindításakor

A legtöbben csak egyszerűen bekapcsolják a klímát. Beállítják az erősséget, és kész. Két dologra azonban érdemes odafigyelni:

  • Indulás előtt nyisd ki az ajtókat, és szellőztesd ki a kocsit! A másik opció, hogy elindulás után lehúzod az összes ablakot! Az utastér jóval melegebb lehet, mint a kinti levegő. 32 fokot pedig könnyebb 25-re lehűteni, mint 40-et. Felhúzott ablakoknál a belső felmelegedett levegőt fogja keringetni a rendszer.
  • Először csak alacsony fokozaton indítsd el a rendszert! Jót tesz neki, ha nem kell rögtön a legmagasabb fokozaton működnie.

3. Megállás előtt kicsivel kapcsold ki

A klímának nem tesz jót, ha csak úgy lekapcsoljuk. Érdemes pár percig járó motorral járatni a ventillátort. Ez segít kiszárítani a rendszert is, így nem kell félnünk a baktériumoktól és a rossz szagoktól.

4. A hőfok beállításakor vedd figyelembe a külső hőmérsékletet

Nem jó, ha túl nagy a hőmérsékletkülönbség az utastér és a külső levegő között. Több okból kifolyólag is. Egy: ha valaki vérnyomásproblémákkal küzd, 24 fokból 40 fokra kilépve könnyen elájulhat. Kettő: ha izzadtan ül be valaki egy nagyon hideg autóba, megfázhat.

Ezért azt szokták javasolni, hogy maximum tíz fok különbség legyen a kinti és a benti hőmérséklet között.

5. Ne az utasokra fújd a levegőt

Az alacsony nyomású rendszer általában 10 fok alatti hőmérsékletű levegőt állít elő. Ami nagyon hideg, ha közvetlenül ránk irányul. Azt hisszük, hogy már hideg van az autóban. Hátul pedig még egyáltalán nem hűlt le az utastér. Ezért érdemes az ablakokra fújatni a levegőt. Mert akkor jól körbejár, és senki nem fog fázni.

6. Tartsd karban a klímát!

Ahogy az autó többi része, a klíma is igényli a karbantartást. Ebbe adott esetben beletartozik a pollenszűrő vagy a csövek vagy cseréje. A klímahűtőt is ki kell takarítani időnként, a légcsatornákat pedig fertőtleníteni kell, hogy ne szaporodjanak el benne a baktériumok. Az ózonos autóklíma tisztításról egy korábbi cikkünkben írtunk. Kattints a linkre és olvasd el!

schiller.hu