Szedán lehet a Toyota következő GR sportmodellje
Úgy tudni, hamarosan folytatja a sort a Toyota Gazoo Racing, és újabb közúti sportmodellt hoz forgalomba. Abban egyetértenek a források, hogy ezúttal egy lépcsőshátú típust táltosítanak meg, azt viszont egyelőre nem tudni, hogy ez a Corolla lesz-e vagy a Camry.
A közelmúltban megduplázta sportmodelleinek a számát a Toyota. A GR Supra és a GR Yaris után először a GR86 – az Európában korábban Toyota GT86 néven forgalmazott, boxermotoros kupé utódmodellje – mutatkozott be, majd jött az adu ász: a GR Corolla, amely 300 lóerő feletti csúcsteljesítménnyel és szabályozható nyomatékelosztású összkerékhajtással állít új mércét a kompakt hot hatch szegmensben.
A jelek szerint azonban a Gazoo Racing – a Toyota motorsportprogramokért, valamint közúti sportmodellekért felelős részlege – még csak most kezd belelendülni a munkába: több japán autóipari szaklap is úgy tudja, hogy hamarosan bemutatkozhat a márka ötödik GR-modellje. Ez teljesen más lesz, mint az eddigiek: két kupé, egy három- és egy ötajtós ferdehátú után egy szedánnal bővítené palettáját a TGR.
Ez logikus, hiszen bizonyos piacokon – így Észak-Amerikában és a Távol-Keleten – továbbra is nagy az ázsiója a lépcsőshátú karosszériáknak. Míg Európában összesen három típusát kínálja limuzinként a Toyota (a Corollát, a Camryt és a Mirait), a tengerentúlon az Avalon is a tradicionális formák kedvelőinek rendelkezésére áll, Japánban pedig a zászlóshajó Century és a felső kategóriás Crown mellett ott van a Corolla Axio, egy 2012-ben bevezetett, csak hibridként forgalmazott, a globális Corollánál kompaktabb modell.
Miközben rengeteg észszerű érv szól amellett, hogy a Gazoo Racing a ferdehátú GR Corollából alakítsa ki első szedánját – hiszen ezt minimális fejlesztéssel meg lehetne oldani –, tagadhatatlan, hogy a piac szélesebb spektrumát fedhetnék le egy nagyobb méretű, felsőbb kategóriás szedán izmosításával. Noha a Gazoo Racing a hírek szerint egyáltalán nem zárkózik el a villamosított (hibrid vagy elektromos) modellek átalakításától, a hidrogén üzemanyagcellás Mirai szedán GR változata tényleges eladások helyett legfeljebb hírverést hozna a gyárnak. A Century túlságosan nagy és konzervatív ahhoz, hogy sportmodell épüljön belőle (noha korábban Akio Toyoda részére készült már ilyen, igaz, csupán egyet példányban), három lehetőség marad.
Mivel a Crown a közelmúltban a szabadidőjárművek irányába mozdult el, a legvalószínűbb egy GR Camry volna. Ennek jelenleg is gyártott TRD kivitele komoly aerodinamikai csomaggal, merevített karosszériával, feljavított fékekkel, módosított és 15 mm-rel ültetett futóművel szolgálja ki a sportos lelkületű ügyfeleket, azonban 3,5 literes motorja inkább hosszú távú túrázásra, mint sportos vezetésre teszi alkalmassá.
Érdekes egyébként, hogy mintha a leginkább kézenfekvő opcióról esne a legkevesebb szó. Mivel a Toyota folyamatosan bővíti szabadidőjármű-palettáját, és a crossoverek egyébként is a világ legnépszerűbb karosszériaformájává nőtték ki magukat, minden másnál népszerűbbnek ígérkezne egy GR-tuningos Toyota terepjáró – más kérdés, hogy mit szólna ehhez Akio Toyoda cégelnök, aki szabad idejében nem csak a gyár különböző motorsport-programjaiban kamatoztatja autóversenyzői képességeit, hanem a Gazoo Racing fejlesztőpilótájaként az eddigi GR modellek finomhangolásában is személyesen vett részt.
Fotók: Toyota