A frissített SENSING rendszer új eszközökkel és szerkezeti megoldásokkal járul hozzá a kategóriaelső menetbiztonsághoz

2022 Honda Civic e:HEV
  • A továbbfejlesztett SENSING menetbiztonsági rendszer megannyi újdonsággal védi az utasokat
  • A karosszériaszerkezet új nyúlványai a frontális, a ráfutásos és az oldalirányú ütközéseknél is nagyobb védelmet garantálnak
  • Az új, ultrahangos érzékelők pontosabbá teszik az ADAS rendszerek működését és nagyobb hatótávolsággal ruházzák fel a különféle menetbiztonsági eszközöket
  • 11 A légzsákok magas szintű biztonságot nyújtanak az utasoknak

A Honda SENSING csomagban számos új elem jelent meg, a korábban is alkalmazott menetbiztonsági eszközök többségét pedig jelentősen továbbfejlesztette a Honda. A karosszériaszerkezet új strukturális összetevői az utas- és gyalogosvédelem csúcsára emelik a Civicet, számos olyan fejlesztési határvonalat átlépve, ami korábban elképzelhetetlen volt az E-szegmens modelljeinél. Ezzel az autóval újabb fontos lépést tett a Honda és még közelebb került céljához, azaz a Honda autók és motorkerékpárok 2050-ben már képesek legyenek minden (!) halálos balesetet elkerülni.

Az új Civicben debütáló ultrahangos érzékelők a hanghullámok visszaverődését figyelik, így képesek nem fémből készült tárgyak, például üvegek, falak észlelésére is. További előnyük, hogy jóval pontosabbak és megbízhatóbbak, mint az eddig használt, milliméteres hullámhosszú radarok, s mivel előre és hátra is beépítenek négyet-négyet a Honda szakemberei, teljes körű védelmet nyújtanak. Az új Civicet széles látószögű első kamerával is felszerelik. Ennek lencséje 100˚-os látómezőben figyeli az autó előtt zajló eseményeket, s mivel új felismerőszoftvert írtak hozzá, a gyalogosokat, az útburkolati jeleket, az útpálya széleit és a motorosokat-kerékpárosokat is könnyedén képes azonosítani.

Szintén új a nagy sebességű felismerésért és irányításért felelős processzor, ezáltal a Honda SENSING sötétben és világosban egyaránt hamarabb és pontosabban azonosítja a tárgyakat, sőt a gyalogosokat is.

A Frontális Ütközésre Figyelmeztető Rendszer (Forward Collision Warning, FCW) folyamatosan monitorozza az autó előtti területet, és vizuális, illetve hangjelekkel, valamint rezgésekkel figyelmezteti a vezetőt, ha úgy ítéli meg, hogy túl gyorsan közelít a veszélyt jelentő objektumhoz. Ha a pilóta nem reagál, az Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer automatikusan működésbe lép, és óvatosan fékezni kezd, hogy csökkentse az ütközés esélyét. Amennyiben a vezérlőelektronika elkerülhetetlennek ítéli meg a karambolt, erőteljesen lassít. A Kitolatást Segítő Rendszer (Cross Traffic Monitor) az autó hátuljába integrált, továbbfejlesztett radarok adatait elemzi, és figyelmezteti a pilótát, ha parkolóhelyről vagy kocsibeállóból kitolatás közben valamelyik irányból másik közlekedő érkezik. 

Menet közben a radar az első ajtóktól hátrafelé folyamatosan figyeli a Civic két oldalát, így a Holttérfigyelő Rendszer hatótávolsága 3-ról 25 méterre nő. Ha a szomszédos sávban másik jármű halad vagy keresztirányban, hátulról, nagy sebességgel közeledik, amint 25 méteren belül ér, a rendszer azonnal felvillantja a külső tükrökbe épített figyelmeztetőlámpákat, jelentősen fokozva a biztonságot gyors sávváltásoknál.

Most először Torlódásasszisztenssel is ellátják a Civicet. Ez számottevően csökkenti a vezető terhelését, hiszen már 0 km/órától  használható, automatikusan követi a Civic előtt haladó autót és a sávot is tartja. Ha a forgalmi dugó megszűnik, a Torlódásasszisztens kb. 60 km/óránál (a hagyományos rendszereknél jóval hamarabb) észrevétlenül átadja a munkát a Sávtartó Asszisztensnek.

Ha a Sávtartó Asszisztens aktív, figyeli a kanyarokat és segít a vezetőnek el-, illetve visszatekerni a kormánykereket, hogy a lehető legkisebb erőkifejtéssel vezethesse az autót. Szintúgy nagy könnyebbséget jelent a kormánysegéd-funkció, hiszen segít a sáv közepén tartani  a járművet megdöntött útpályán, erős oldalszélnél és teherautók szélárnyékából kigurulva. Ha a vezető kikapcsolja a Sávtartó Asszisztenst, az Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszer nézi az autó helyzetét a sávban, s vizuális és hangjelekkel, illetve kormányrezgéssel figyelmezteti a vezetőt, ha irányjelzés nélkül átlépi a sávot.

Az új kamerarendszer és a frissített Adaptív Sebességrögzítő révén hamarabb és pontosabban felismeri a járműveket a Civic, és képes előrelátóan, fokozatosan gyorsítani-lassítani, hogy még emberibb, lágyabb legyen a beavatkozás. Még arra is képes, hogy – az irányjelzőt és a kormánymozdulatokat figyelve – felismerje, ha előzni kezd a vezető, és segít az erőteljes gyorsításban. Szintúgy közbe lép, ha a követett kocsi elhagyja a sávot – ilyenkor óvatosan fokozza a tempót, de csak az Adaptív Sebességrögzítővel beállított sebességig. Emellett gyorsabban reagál, ha lassú autó mögül, üres sávba lép át a vezető, miként arra is, ha a lassú követett autó elhagyja a sávot.

A Civic Adaptív Kanyarfényszórója nem egyéb, mint a Honda által kidolgozott automatikus fényszóró továbbfejlesztett, különleges, változó fénykibocsátású változata, melyet először alkalmaz a gyártó. Az intelligens rendszer mérsékeli a lámpák körüli fénykoszorút, valamint a szemből érkezők és a gyalogosok elvakításának esélyét, ugyanis a fedélzeti kamera folyamatosan pásztázza a jármű előtti területet, s automatikusan úgy kapcsolja le- és fel a LED-eket, hogy a Civic ne zavarjon másokat. A rendszer természetesen arra is képes, hogy önműködően váltson tompított és távolsági fény között, így még kevésbé fárad el a vezető éjszakai autózásnál.

Továbbfejlesztett karosszériaszerkezet a fokozott menetbiztonságért

Az új, illetve továbbfejlesztett aktív menetbiztonsági eszközök mellett új strukturális elemek is védik a bent ülőket frontális, oldalirányú és ráfutásos ütközések esetén, így jelentősen biztonságosabb lett a Civic, és az Euro NCAP szigorú követelményeinek is messzemenőkig megfelel.

Megerősítették az ajtókat, a hátsó kerékjáratokat, hogy ellenállóbb legyen oldalirányú ütközéseknél, továbbá fokozták az első lökhárítót tartó konzolok energiaelnyelő képességét, hogy csökkentsék a térd- és lábsérülés esélyét egy esetleges gyalogosgázolásnál.

Az új Civic minden modellváltozatához 11 légzsák jár alapfelszereltségként. Az első, hátsó és oldalsó légzsákok mellett – a Civic történetében először – első térdlégzsákokat is tartalmaz az alapár, sőt az első ülések közé is szerelnek egyet, ami megakadályozza, hogy a vezető és a mellette ülő utas teste oldalirányú ütközésnél egymásnak csapódjon. 

Folyt. köv.