Tippek a lengéscsillapító diagnosztikához videóval

Nem minden lengéscsillapító egyforma – ez a tény különösen igaz, ha a felfüggesztéssel kapcsolatos problémákról van szó. Egycsöves lengéscsillapítók, kétcsöves lengéscsillapítók és elektronikus rendszerek: a különböző típusok eltérő megközelítést igényelnek a hibaelemzésben a műhelyben. Egy ember, aki ismeri őket, Rainer Popiol. A BILSTEIN Akadémia vezetője elárulja, mire kell figyelni a szerelőknek – és miért válnak keményebbé bizonyos lengéscsillapítók, amikor az olaj kifolyik. Az ezzel kapcsolatos minden információ megtalálható a következő szövegben vagy a „Felfüggesztési alapok – a BILSTEIN Akadémia által működtetett” videósorozat legújabb, ötödik részében:

A lengéscsillapítókkal kapcsolatos problémák esetén a szerelőknek először tisztában kell lenniük azzal, hogy melyik rendszerrel foglalkoznak, hogy gyorsan és biztonságosan felderítsék a hiba forrását. „A legtöbb lengéscsillapító kívülről ugyanúgy néz ki. De vannak alapvető különbségek és működési elvek” – magyarázza Rainer Popiol.

Egycsöves lengéscsillapító

Az egycsöves lengéscsillapítóban a munkadugattyú csőben működik, az olajjal töltött munkakamra, valamint a dugattyúkamra itt található a zárócsomag és egy elválasztódugattyú között. A dugattyús kamrából az olaj oda-vissza préselődik a munkakamrában lévő szelepen (rugótárcsa-csomagon) keresztül, létrehozva a szükséges csillapító erőket a kompressziós és visszapattanó szakaszokhoz. Az elválasztódugattyú mögött található a gázkamra. Ennek a gáznak két feladata van, ahogy Rainer Popiol elárulta: „Az egyik feladat az olajoszlop összenyomása, hogy ne képződjenek buborékok – úgynevezett kavitáció. Ez biztosítja, hogy az egycsöves lengéscsillapító stabil marad. Ezenkívül a gázkamrának el kell fogadnia a dugattyúrúd térfogatát, mert amikor a lengéscsillapító működik, a dugattyúrúd benyomódik a munkakamrába. Az elválasztódugattyú ennek megfelelően egy kicsit elmozdul.”

Kétcsöves lengéscsillapító

Az ikercsöves lengéscsillapítóban a munkadugattyú olajjal töltött munkakamrában is működik. Amikor a dugattyúrudat a lengéscsillapítóba nyomják, az olaj elmozdul, és az alsó szelepen keresztül a kompenzációs kamrába kerül, amely az első és a második cső között található. „Az egycsöves lengéscsillapítóval ellentétben azonban a kétcsöves lengéscsillapító nem működik helyzettől függetlenül” – mondja Rainer Popiol. „Ha a lengéscsillapító 45 foknál jobban meg van dőlve, akkor a ferde helyzet miatt behúzza a gázt a belső csőbe. Ekkor a gáznyomás-lengéscsillapító már nem működik erőltetetten”.

A lengéscsillapítók hibaelemzése nem mindig egyszerű

Legyen szó egycsöves lengéscsillapítóról vagy ikercsöves lengéscsillapítóról, a szerelőknek néhány dolgot szem előtt kell tartaniuk, amikor hibaelemzésről van szó. Rainer Popiol: „Általában így van: Ha a lengéscsillapító olajat veszít, puhább lesz. De van egy olyan konstrukció, ahol a lengéscsillapító szorosabbá válik. Ez azt jelenti, hogy a dugattyúrúd már nem kerül megfelelően a lengéscsillapítóba. Ez az egycsöves lengéscsillapító. Amikor olajat veszít, az elválasztódugattyú felfelé mozog a munkakamra felé. Egy ponton a dugattyúrúd hozzáér az elválasztódugattyúhoz, és ez hangos kopogó zajt ad, és az autó keményebben viselkedik.

Az, hogy egycsöves vagy kétcsöves lengéscsillapítóról van szó, első pillantásra még az autóipari szakemberek számára sem mindig egyértelmű. „A lengéscsillapítók, ahol a cső elvékonyodik, általában ikercsöves lengéscsillapító, mert van benne egy másik cső” – tudja Rainer Popiol. „Az egycsöves lengéscsillapító mindig hengeres kialakítású, mert a működő dugattyú a teljes csövön keresztül halad.”

Különleges kihívás: egycsöves lengéscsillapító fejjel lefelé

A MacPherson rugóstagokat általában az első tengelyen használják. Erős, nagyobb átmérőjű dugattyúrudakat használnak, mivel ezek ellátják a kerékvezetési feladatokat, és ezért nagy erőket kell felvenniük. Ezért gyakran egycsöves lengéscsillapítókat használnak fejjel lefelé, ahogy Rainer Popiol elmagyarázza: „A lengéscsillapító ekkor teljesen megfordul. A dugattyúrúd már nem felül, hanem alul van. Ezután két siklócsapágy veszi át a vezetést, hogy a nagy erőket át lehessen vinni.” Speciális kihívás a hibaelemzésnél a műhelyben: „Az egycsöves lengéscsillapítóval felülről nem tud kiszökni az olaj, mert a dugattyúrúd alul van.”

Szerinte ezért nagyon fontos, hogy az autóműhelyben dolgozó szerelők tisztában legyenek azzal, milyen rendszerrel van dolguk. „A kétcsöves lengéscsillapítóval kapcsolatos műszaki támogatásunk során gyakran szembesülünk azzal a feltételezéssel, hogy olajszivárgásról van szó, amikor valamilyen emulzió szivárog ki. Legtöbbször azonban csak kifolyt zsír, ami teljesen normális. Mert a fejjel lefelé fordított ikercsöves lengéscsillapítóval az előbb említett siklócsapágyakat kenjük a kádon be zsírral.

Elektronikus lengéscsillapító rendszerek

Az elektronikus rendszereket általában a bekötésükről és a külső szelepekről lehet felismerni. Rainer Popiol: „Ezekkel az aktív vagy félaktív rendszerekkel ellenőrzöm az elektronikus rendszert a diagnosztikai eszközeimmel, átmegyek a hibamemórián, és megnézem az egészet. Ellenőrzöm, nincs-e baj a kábellel, nincs-e kábelszakadás vagy túl nagy az érintkezési ellenállás stb. Rainer Popiol figyelmeztet: „Természetesen ez nem 100 százalékos teszt. A kopást pedig egyáltalán nem tudom ellenőrizni: Ha az elektronika rendben van, de a vezetési viselkedés még mindig rossz, akkor nagyon valószínű, hogy normál kopással és elhasználódással van dolgunk. És akkor ugyanúgy kell ellenőriznem, mint a passzív rendszereknél.”

Probléma esetén a BILSTEIN Akadémia technikai támogatása áll rendelkezésére

A BILSTEIN Akadémia szakemberei készséggel állnak rendelkezésére a hibaelemzés makacs problémái és bizonytalanságai esetén. A műhely szakemberei e-mailben bármikor kapcsolatba léphetnek a BILSTEIN műszaki támogatásával. További információ: https://workshop.bilstein.com/en/frequently-asked-questions/.

Azon autóipari szakemberek számára, akik ezen az oldalon (https://workshop.bilstein.com/en/shock-absorber-failure-analysis-approaches/) elmondják a BILSTEIN-nek, hogyan szereztek tudomást erről a legújabb műhelytippről, a BILSTEIN exkluzív műhelylámpával rendelkezik. vonzó BILSTEIN lenyomat. Így a műhely mindennapi életében semmi sem marad a sötétben. (Csak a készlet erejéig elérhető!)