Elektromos autó töltő típusok

Az elmúlt évtizedben az elektromos autók felforgatták az autógyártást. És úgy néz ki, övék a jövő. Akkor is érdemes tehát megismerkednünk a különféle töltési lehetőségekkel, ha még nem rendelkezünk elektromos gépjárművel. Cikkünkben körbejárjuk a legfontosabb fogalmakat, és eloszlatunk pár gyakori félreértést.

Mit érdemes tudni az elektromos autókról?

Az elektromos autókat sokáig nem tartották reális alternatívának a limitált akkumulátorkapacitás és az ebből következő limitált hatótáv miatt. A modern lítiumionos akkumulátorokkal azonban már egész komoly, több száz km-es hatótáv is elérhető. (A jelenleg fejlesztés alatt álló szilárdtest akkumulátorok pedig valószínűleg végleg nyugdíjba küldik a belső égésű motorokat).

De hogy is működik egy elektromos autó? Van egy nagy teljesítményű akkumulátor, amely egyenáramot tárol. Az egyenáramot(1) az inverter alakítja át váltóárammá(2), és a váltóáram hajtja meg a villanymotort.

Az akkumulátort időről időre fel kell tölteni. Erre többféle lehetőség van, ezeket tekintjük most át.

Tisztázzuk az egyenáram és váltóáram fogalmát.

(1) Egyenáram (angolul: DC/direct current) : az elektromos töltés/elektronok egy irányba haladnak a vezetőben. Mintha egy alagútban egy irányban, libasorban haladnának az emberek.

(2) Váltóáram (angolul (AC/alternating current): az elektromos töltések/elektronok meghatározott frekvenciával folyamatosan irányt váltanak. A korábbi példát tekintve: az alagútban az emberek meghatározott időközönként mind megfordulnak, és az ellenkező irányba haladnak, majd újra megfordul a haladási irány. A váltóáram ugyanúgy alkalmas elektromos berendezések meghajtására, sőt, a legtöbb gép váltóárammal megy. Az elektromos hálózatok is váltóáramúak.

Elektromos autó töltők: kezdjük az alapoknál!

Az elektromos autó töltőknél fontos az elején tisztázni pár félreérthető és pontatlanul használt kifejezést.

  • Az autó belső töltője: bár az elektromos autóhoz kapott EVSE (erre is mindjárt kitérünk) nagyon hasonlít felépítésében egy laptop töltőhöz, merőben más funkciót lát el. A töltő dolga, hogy a hálózati váltóáramból megfelelő feszültségű egyenáramot hozzon létre. Ez az áram tölti aztán az egyenáramú akkumulátort. Az autó belső töltője az, amit tévesen sokan inverternek neveznek. A belső töltő teljesítménye meghatározza az autó töltési sebességét.
  • Inverter: ahogy már említettük, az inverter pont ellenkező irányba dolgozik, mint a belső töltő. Az inverter egyenáramból csinál váltóáramot, az akkumulátor egyenáramából a motor számára felhasználható váltóáramot.
  • EVSE: akkor mi is az EVSE, amit sokan elektromos autó töltőnek hívnak? Az angol Elecric Vehicle Support Equipment kifejezés elektromos jármű töltéstámogató berendezésre fordulna magyarul. Az EVSE-be a hálózatról érkező váltóáram folyik be, és váltóáram lép ki belőle a belső töltő felé. Akkor mit is csinál?

Az EVSE funkciói

Az EVSE két nagyon fontos funkcióval rendelkezik.Az első feladata az, hogy az autó elektronikája által küldött információk alapján kapcsolja, illetve majd megszakítsa az áramkört. A másik szerepe az, hogy “megmondja” az autónak, maximum mekkora áramerősséggel tud áramot nyerni az adott áramforrásból. Miért is van ennek szerepe?

Azért, mert egy mezítlábas otthoni konnektorból 32 ampert próbálna felvenni egy elektromos autó, akár ki is gyulladhatna a konnektor. Ha szerencsénk van, akkor csak lecsapná a biztosítékot. De miért is? Mert az otthoni elektromos hálózatok többségét nem ilyen nagy igénybevételre tervezték, és a sima konnektorokat sem ekkora áramerősség biztosítására kalibrálták.

Az  EVSE-k nagy része 10 amperre van beállítva, így védve a fogyasztót az elektromos tűz kialakulásának veszélyétől (ez az otthoni, “gyári töltő”-nek nevezett EVSE-kre igaz).

A továbbiakban használni fogjuk a helytelen kifejezéseket is (pl. gyorstöltő), de zárójelben jelezni fogjuk, hogy EVSÉ-kről van szó.

Az elektromos töltők típusai

Otthoni töltő / végállomás töltő (EVSE)

A leggyakrabban használt töltőtípus, a gépjármű otthoni feltöltésére szolgál. Ezek többsége kis teljesítményű, váltóáramú töltő, pontosabban EVSE. Nagyrész éjszaka használják őket, általában 8-10 óra alatt fel is töltik a gépjárművet. A töltési időben fontos szerepet játszik, mekkora az akkumulátor kapacitása, és mekkora az autó belső töltőjének kapacitása.

Fali töltő (EVSE)

Az otthoni/végállomás töltő komfortosabb használatú változata. Állandóra be van kötve, így csak le kell emelni a csatlakozót, és bedugni az autóba.

Gyári töltő (EVSE)

A gyári töltő/EVSE egy magunkkal vihető berendezés, amellyel lényegében bárhonnan, bármilyen áramforrásból tölthetjük járművünket. Többségében 10 amperre van állítva a limitérték, nagyobb áramerősséget nem engednek felvenni. Előnye, hogy mobil, tehát akárhol tölthetjük vele az autót. Viszont kissé diszkomfortos, hogy ki-be kell csomagolni használat előtt és után.

Utcai gyorstöltő (EVSE)

Az utcai gyorstöltők nagyobb teljesítményűek, mint az otthoni töltők. Magyarországon az ELMŰ 22 kW-os töltőoszlopait, illetve az E-ON 11-22 kW-os oszlopait érdemes megemlíteni. A töltők nagy része Budapesten van, de néhány van vidéki városokban is. Általában regisztráció után, alkalmazás segítségével lehet használni őket.

Fontos, hogy kábel nem tartozik ezekhez a gyorstöltőkhöz, azt nekünk kell vinni.

Villámtöltő

A villámtöltő elnevezés jelenti a jelenlegi leggyorsabb töltési lehetőséget.

A magyar nyelvhasználat a 40 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőket nevezi villámtöltőnek. Ezek nagyrészt egyenáramú töltők. Itt most kapjuk fel a fejünket kicsit! Egész eddig arról volt szó, hogy az autó belső töltője csinál egyenáramot a hálózati áramból. Akkor most mi történik?

Az, hogy a gyorsaság érdekében megkerüljük az autó töltőjét. És kívül helyezünk el egy egyenáramot létrehozó töltőegységet, majd egy másik csatlakozási ponton át töltjük az autó akkumulátorát.

Mire valók a villámtöltők? Alapvetően a hatótáv minél könnyebb és gyorsabb megnövelésére. Egy villámtöltő egy átlagos akkumulátort fél óra alatt 80% kapacitásra feltölt. Megiszunk egy kávét, elolvasunk egy újságot, és már haladhatunk is tovább!

Az egyenáramú villámtöltőknél háromféle szabványt kell megemlíteni. Ezek a szabványok gyártófüggők, és nem kompatibilisek egymással. A három fő szabvány, és a gyártók, akik használják őket:

  • CHAdeMo: Nissan, Kia, Mitsubishi, Citroen, Peugeot
  • CCS: BMW, Volkswagen
  • Hagyományos Type 2: Tesla – ez a Tesla Superchargerekben használt technológia

Ezek lennének hát a fő töltő/EVSE típusok. Kissé nehéz első körben kiigazodni közöttük, de egy kis gyakorlattal könnyen rááll az ember agya, hogy melyik mire is való.

schiller.hu