Az elektromos autó szervizköltsége és karbantartása
Most, 2022-ben már tisztán látszik, hogy az elektromos autóké a jövő. Nemcsak környezetbarátabbak belsőégésű társaiknál, jóval hatékonyabb motorjuknak köszönhetően kevesebb energiát fogyasztanak. Az elektromos motorok emellett jóval egyszerűbb, kevesebb alkatrészből álló konstrukciók, mint a robbanómotorok, így karbantartásuk is olcsóbb… Vagy nem? Cikkünkben választ kapsz a kérdéseidre!
Hallgass exkluzív podcasokat IDE,vagy IDE, illetve IDE kattintva!
Elektromotor vs. belsőégésű motor
A 20. században elterjedt belső égésű motorok bonyolult, sok alkatrészből álló gépezetek. A hengerekbe befecskendezett üzemanyagpára felrobbantásával keletkezett energiából hoznak létre mozgási energiát, benzines motoroknál általában 35-40%-os, dízel esetén 40-45%-os hatékonysággal. A többi energia hőenergia formában távozik, és lényegében feleslegesen fizettünk érte…
Az elektromotorok ezzel szemben jóval hatékonyabbak, 90% körüli hatékonyság értékeket tudnak. Ezen túl jóval kevesebb alkatrészből állnak, ami azt jelenti, kevesebb alkatrész is tud tönkremenni. Tehát akkor kevesebb karbantartást igényel, és kevesebb a szerviz költség, nem? Alapvetően igen, de természetesen ez sem ilyen egyszerű. Az alábbiakban összeszedjük a legfontosabb tudnivalókat!
Az elektromos autó szervizköltsége és karbantartása – mit kell szervizelni egy elektromos autón?
Egy elektromos autóban nincs szíjas vezérlés, nincsen gyújtógyertya, olaj- és üzemanyagszűrő, és még motorolajra sincs szükség. Ezzel együtt természetesen vannak meghibásodó, kopó és cserélendő alkatrészek. Karbantartásra tehát mindenképp szükség lesz. Nem mindegy viszont, hogy milyen gyakran! Gyártónként eltérő, hogy mit javasolnak, van, ahol nincs is megadva javasolt szerviz periódus, mint például a Tesla esetén. Más gyártók, pl. a Nissan előír rendszeres vizsgálatot, diagnosztikát (30 000 km-ente, vagy évente minimum egyszer). Ezek rutinellenőrzések, ahol az egyszerű elektromos konstrukciónak köszönhetően legtöbb esetben nem derül ki komoly gond, de jobb félni, mint megijedni… Na de térjünk is vissza rá, hogy az elektromos autókban milyen alkatrészek esetén van szükség átnézésre, karbantartásra.
1. Az akkumulátor
Az elektromos autók lelke az akkumulátor. Az elektromos autó akkumulátor élettartama tehát kulcskérdés. A most használatban lévő lítium-ion akkumulátorokra a legtöbb gyártó 5-10 év garanciát ad, és az eddigi tapasztalatok alapján úgy tűnik, hogy tíz évet simán “elélnek”, de akár többet is. Tehát nem feltétlen állja meg az az állítás a helyét, hogy az akkuk kapacitása pár év alatt drasztikusan, használati értéket rontva csökken.
Az akkumulátor kapacitása ezzel együtt a használat során néhány százalékkal degradálódik, de ez normális technológiai jelenség. Hosszú távon inkább a használat módja fog nagy hatást gyakorolni az akkumulátor kapacitására. Ha például sokat használunk villámtöltőt, illetve rendszeresen 0-100% között töltjük az autót, akkor jobban meg fogja sínyleni az éveket. Ez a használt elektromos autók vásárlása során is fontos szempont: érdemes kicsit alaposabban felmérni, hogy a potenciális eladó hogyan használta az adott elektromos autót, mert igenis sokat számít ez az akkumulátor kapacitása és élettartama során.
Mi a helyzet az akkumulátor karbantartásával és a meghibásodásokkal? A rendszeres szerviz során a szerelők ellenőrzik a hőmérséklet-szabályozó rendszert, és a cellák megfelelő működését, és visszajelzést adnak az akkumulátor állapotáról.
Összességében ami a legfontosabb: legyünk tudatosak a használat és a töltés során, kövessük folyamatosan nyomon az akkumulátor állapotát, és időnként mindenképpen nézzen rá szakember!
2. Futómű
Az elekromos autók futóműve ugyanúgy igényli a rendszeres karbantartást, mint a belső égésű autóké. Ha belegondolunk, a futóművek műszakilag ugyanúgy néznek ki, mint a belső égésű autóknál, tehát itt sajnos nem számolhatunk az általában egyszerűbb konstrukciók jelentette előnyökkel. Ahogy a hagyományos autóknál, itt is nagyjából évi egy futómű-beállítást javasolnak. Természetesen ezt új gumik felhelyezésekor sem spórolhatjuk meg.
Szintén meg kell említeni, hogy a magyar utak eltérő állapotúak. Sajnos sok rossz minőségű útburkolat van, főleg vidéken. A kátyúk és az összecsapott burkolatjavítások nagyon meg tudják terhelni a jármű mechanikai alkatrészeit, főleg, ha nem figyelünk oda, és gyorsan hajtunk ezeken a rossz utakon. Ebből következik, hogy a rendszeres szerviz mellett (amely során a szakemberek megvizsgálják a kormányműveket, összekötőket és gumiharangokat, és javítják, cserélik, amit kell) érdemes külön is figyelni a futóműre. Félrehúz a kormány, pedig a megfelelő nyomás van az abroncsokban? Akkor nincs más hátra, mint felkeresni egy felkészült szervizt!
3. Keréktárcsák és gumiabroncsok
Az elektromos autók nagy része modern, alacsony légellenállású és gördülési ellenállású kerekekkel vannak felszerelve. Ezzel együtt természetesen előfordulhat defekt, illetve egyéb probléma, amivel szervizbe kell menni.
4. Fékrendszer
Az elektromos autók általában regeneratív fékrendszerrel vannak felszerelve. Ez azt jelenti, hogy az autó a mozgási energiát visszatáplálja az akkumulátorba, és nem a fékbetétek nyelik el azt. A fékbetétek így a hagyományos fékrendszerekhez képest ritkábban vannak használva, ezért kevésbé kopnak, és ritkábban kell őket szervizelni, cserélni. Ezzel együtt természetesen ez is használatfüggő. Ha agresszíven, “sportosan” vezetünk, az elektromos autókban is szépen kopik a fékbetét és a féktárcsa…
De mennyivel is hosszabb az élettartamuk, mint egy belső égésű autóban? Az élettartam nagyban függ a használattól, illetve az autó típusától, súlyától is, ezért csak elég széles tartományokat lehet megadni. A belső égésű autókban a használat függvényében egy féktárcsa 25 000 – 115 000 km-ig szokott kiszolgálni (a fékbetéteket ennél gyakrabban kell cserélni). Az elektromos autóknál ennél jóval több kilométerig kiszolgál minket egy-egy féktárcsa.
5. Utastérszűrő
Az utastérszűrő az utastérbe belépő levegőt szűri, függetlenül attól, hogy használjuk a klímaberendezést, vagy sem. A szűrő akkor is elhasználódik, eltömődik (többek között a kívülről bekerülő szennyeződések, por, falevelek miatt), és kevesebb levegőt fog beengedni az utastérbe, ha valaki sosem használja a klímát. Ezek csereperiódusa általában 30 000 kilométer vagy két év.
Mit jelent mindez a gyakorlatban?
Azt, hogy ha nincs az autónak kötelező szervizperiódusa, akkor is érdemes azért évente-kétévente elvinni egy állapotfelmérésre, ahol a szervizben minden fontos alkatrész és rendszer állapotát ellenőrzik. Ha aktuális a légszűrők cseréje, azt is meg lehet ilyenkor ejteni. A téli-nyári gumicsere pedig szintén aktuális egy elektromos autó esetén is, hacsak nem négyévszakos gumikat használunk.
Fontos megjegyezni, hogy garanciális autóknál csak a márkaszervizek jöhetnek szóba, mert az elektromos autók modernebb technológiához speciálisan erre kiképzett gépjárműszerelőkre van szükség. Emellett az elektromos autók szereléséhez másféle eszközparkra van szükség, amelybe szintén a nagyobb láncok tudnak csak befektetni, a kis sufniszervizek általában nem. Az akkumulátorokhoz a megfelelő tanúsítvány nélkül nem is lehet csak úgy hozzányúlni, mert akkor ugrik a garancia…
Ahogy láttuk, egy elektromos autókon alapvetően kevesebb lesz a javítanivaló. Ez nagy vonalakban ténylegesen alacsonyabb szerviz költséget jelent. Viszont meg kell említeni, hogy az elektromos autók szerviz költsége és karbantartása nagyban modell- és márkafüggő. Ezért is érdemes utánajárni, hogy ha elektromos autót akarunk vásárolni, mire számítsunk majd szerviz fronton.
schiller.hu