Ilyen a V10-motoros GR Supra
Tagadhatatlanul a világ egyik legbrutálisabb profi átépítése Ryan Tuerck V10-motoros Toyota GR Suprája, erre maga a tulajdonos emlékeztette a világot a közösségi média segítségével a közelmúltban.
Ryan Tuerck vérbeli profi, ha autóversenyzésről vagy autók átépítéséről van szó. Hab a tortán, hogy a tehetségéhez jó ötletek is társulnak: a kreatív, már-már lehetetlennek tűnő elképzelések teszik igazán komoly sikerré, hogy ezek az elképzelt autók megvalósulnak. Már konkrétan az előző projekt is felülmúlhatatlannak tűnt, amikor egy Toyota GT86-ba építették be egy Ferrari 458 V8-as erőforrását, majd azt az összes elérhető driftpályán és közeli hegyi szerpentinen megjáratva élvezték ki az eredményt a kamerák előtt.
Hogy mivel lehetett a kreatívan GT4586 névre keresztelt driftszörnyeteget felülmúlni? Például egy Le Mans-ba szánt prototípus V10-es motorjával kiegészített Suprával. Az alap egy 2020-as kiadású GR változat volt, amelynek módosításait Tuerck Youtube csatornáján minden részletre kiterjedően végigkövethették az érdeklődők.
Az átalakítás legfontosabb része, maga az erőforrás, ami nem más, mint egy 4,0 literes Judd GV4, egy Le Mans-ba és a Forma1-be szánt motorcsalád tízhengeres, 72 fokos V-motorja. Habár ez egy ’90-es években fejlesztett erőforrás, nem kell, hogy bárkit megijesszen: a versenytechnika már akkor is alumíniumötvözetből készült blokkal és hengerfejekkel, valamint kovácsolt, hat csapágyon forgó főtengellyel, hengerenként négy szeleppel és hengerfejenként két vezérműtengellyel, illetve többpontos, elektromosan vezérelt befecskendezéssel készült.
A Suprába épített, a jelenlegi technológiával optimalizált változat így névlegesen 750 lóerőre képes, miközben a motor akár percenként 11 ezerig is elforog. Ekkor konkrétan az a csodálatos, vérpezsdítően magas hang árad belőle, ami mellett megannyian éltük a vasárnapjainkat néhány évtizeddel ezelőtt: a Forma 1 technikai aranykorának tartott V10-es korszak megszokott orgánuma.
Mindezt legelőször még nem a versenypályán élvezhették ki a nézők, Tuerck és csapata a projekt elkészültekor driftelni vitték az összetéveszthetetlen retro F1 hangon üvöltő Suprát, és csak utána állították át a versenypályás használatra. Az eredetileg driftben jeleskedő versenyző ugyanis a Time Attack futamokba kíván belekóstolni ezzel a projekttel, nemrég a Gridlife eseménysorozatára nevezett be új kedvencével.
A közelmúltban Tuerck egy Stranger Things-utalás társaságában emlékeztette a közönségét a Formula Supra nevet viselő autó létezésére, ahol alig néhány másodpercig élvezhettük a V10 egyszerre csodálatos és félelmetes hangját, ám szerencsére akad bőséggel videó, amelyben hosszabb intervallumokon át hallgathatjuk:
Ha még ez sem lenne elég, akkor igazi kincs lehet még az autó egy teljesítményméréséről készült videóanyag is. Ezeken a felvételeken a különleges Toyota a fékpadon bizonyítja ordítva, hogy számszerűsítve mire is képes. Nem csak hallani, de a kikötözött autó mozdulataiból is látszik, hogy a hatsebességes, Hollinger márkájú szekvenciális váltó jól bírja a strapát, miközben gond nélkül viszi át a versenycélra fejlesztett erőforrás sokszáz Newtonméterét a fékpad görgőire.
A legfrissebb újítások közül a leglátványosabb az RS Future aerodinamikai csomag első splittere és hátsó szárnya, ezek is az autó Time Attack versenyekre szánt kialakítását hangsúlyozzák. A leszorítóerő ugyanis ezeken az időmérő futamokon döntő lehet, hiszen a legjobb köridőket célozva minden századmásodperc számít, a legkisebb finomhangoláson múlhat akár több helyezés is.
Egy szó, mint száz, a V10 motoros Toyota GR Supra még mindig az egyik, ha nem a legmenőbb profi átépítés, amit valaha láttunk, és ezt nem csak a nosztalgikus Forma 1 orgánumának és fenomenálisan vad külsejének köszönheti. Egyaránt jár az elismerés a japán alapoknak, az angol verseny-erőforrásnak és Ryan Tuerck kitartó, szakértő csapatának, akik nélkül sem ez a csodás versenygép, sem pedig elődje, a hasonlóan zseniális, Ferrari motoros GT86 sem valósulhatott volna meg.
Fotók: Ryentuerck.com, Topgear.com, YouTube