René Rast: „Az ABT csapata nagyon profin és elemzően dolgozik”
Szokatlanul hosszú nyári szünet után jövő hétvégén kezdődik a DTM-szezon második fele. 14 napos ritmusban futnak majd a Nürburgringen, Spa-ban, a Red Bull Ringen és Hockenheimben, mielőtt megkoronázzák az új DTM-bajnokot. René Rast ABT Audi R8 LMS GT3 evo II-vel mindössze tíz ponttal van lemaradva a bajnokság éllovasától, Mirko Bortolottitól a Lamborghiniben. A három ABT pilóta közül Rastnak van a legnagyobb esélye a cím elnyerésére. Az alábbiakban a háromszoros DTM-bajnokkal készült interjú a nürburgringi két DTM-futam előtt (szombaton és vasárnap mindkét futamot élőben közvetíti a ProSieben 13 órától CEST).
A DTM-nek szokatlanul hosszú volt a nyári szünete – mire jutottál? Hol és hogyan ment nyaralni a Rast család?
Itthon, az ausztriai Bregenzben. Fantasztikus nyarunk volt. Számomra az ünnep az, amikor otthon vagyok. Ezért volt nagyszerű idő. Sokat sportoltam, minden nap kirándultam vagy bicikliztem. Élveztem a szabadnapokat, és csak a családommal töltöttem egy kis időt. Nagyon szép nyaralás volt. Természetesen edzettem is egy kicsit.
Közvetlenül a Norisring után a vezetősége meghívta az összes versenyzőt egy közös fitneszhétre Kitzbühelbe – köztük Sheldon van der Linde-t, az egyik legnagyobb riválisát a bajnoki címért…
Kelvint és Sheldont régóta ismerem. Természetesen Sheldon versenyző, de csak a pályán, ha sisakunk van. Amikor privátban találkozunk, jó barátok vagyunk. Egyáltalán nincs rivalizálás. Ezért volt nagyon laza Kitzbühelben. Egyszerűen jó a kapcsolatunk.
A szezon második fele előtt mindössze tíz pont a hátránya a bajnokságot vezető Mirko Bortolotti mögött. Hogyan értékeli esélyeit a cím elnyerésére?
Nehéz megítélni. Persze most nem néz ki olyan rosszul. De még négy hétvége van hátra. Még mindig van egy-két pálya, ami nem biztos, hogy olyan jól jön nekünk – például a Red Bull Ring. Ki kell várnunk, hogyan alakul a szezon. Mindig az élmezőnyök között kell lennünk, és nem szabad hibázni – akkor van esélyünk. De szerintem nagyon nehéz lesz. A Lamborghini különösen erős idén.
A nyári szünetben a Spa-ban teszteltél. Mit tanultál a tesztből?
A Spa-teszt célja a beállítási adatok összegyűjtése volt. A legfontosabb pontokat kipipáltuk, bár nem volt könnyű próba, mert sok volt a piros zászló. A lerövidített idő miatt kompromisszumot kellett kötnünk azzal kapcsolatban, amit teszteltünk. Remélhetőleg rájöttünk a megfelelő dolgokra, és levontuk a megfelelő következtetéseket.
A szezon utolsó szakaszában mostantól 14 naponként lesznek versenyek. Mik lesznek ennek a fontos pontjai?
A felkészülés nem olyan döntő fontosságú, mint korábban az 1-es osztályban vagy a Formula E-ben. Főleg a hétvégék maximalizálásáról van szó. Nincsenek hülye hibák. Minden a helyén van, különösen az időmérőn. A versenyeken a pontszerzés kulcsfontosságú. Ott se hibázz, ne kockáztass semmilyen büntetést. Jó boxkiállások, jó stratégia. Ezek a kulcstényezők. Még csak a szezon felénél járunk, így még sok minden történhet.
Négy nagyon különböző pálya van a naptárban. Melyik illik hozzád és az Audi R8 LMS-hez, és melyik kevésbé?
Szerintem a Red Bull Ring nem áll jól az Audinak. Nürburgring, Spa és Hockenheim olyan pályák legyenek, ahol nem olyan gyenge az Audi, de ott a többi is jó – főleg a BMW, a Lamborghini és a Ferrari. Azt is hiszem, hogy Felipe Fraga továbbra is címvédő lesz a Ferrarival. Sok balszerencséje volt, és nincs messze.
A szezon második fele kezdődik a nürburgringi sprintkörön. Sok versenyen vezettél a Nürburgringen. Melyikre emlékszel különösen szívesen?
Először is a Nürburgring 24 órás versenyét, amelyet egyszer megnyertem. De a 2018-as DTM-hétvége is: két győzelem, két pole, kétszer a leggyorsabb versenykör, és mindkét versenyen maximális pontszámot szereztem – erre a két hétvégére különösen jól emlékszem.
Motorsport-rajongóként miért jönne el a következő hétvégén a Nürburgringre?
Mert ez az egyik legszebb pálya Németországban. Izgalmas küzdelem a címért. Rengeteg autó. Nyitott karám. És gyakran izgalmas időjárás: gyorsan változhat az Eifelben.
A szezon kezdete előtt nem volt biztos benne, hogy tetszeni fog-e a GT3 DTM. Mi a benyomásod négy versenyhétvége után?
Először is, nem voltam benne biztos, hogy megfelel-e nekem. A rajongók kedvelik a márkák sokfélesége miatt. Sok különböző autó van, amelyeknek különböző hangjai vannak. A rajongók számára ez klassz. Nekem, mint sofőrnek azonban van különbség (az 1. osztályhoz képest). Az autók egy kicsit lassabbak, és az általános szint sem olyan magas, de a GT3 DTM továbbra is szórakoztató.
Két nagyon erős csapattársad van az ABT Sportsline-nál. Hogyan boldogulsz Kelvinnel és Ricardóval, és hogyan jellemeznéd őket?
Jól kijövök mindkét csapattársammal. Főleg Kelvinnel, akit már régóta ismerek. Kelvin telivér versenyző, aki mindig is nagyon érzelmes volt. Természetesen nagyon gyors srác. Jól tudja kezelni az R8-at. Ugyanez vonatkozik Ricardóra is. Azt is tudja, hogyan kell csinálni. Ricardo teljesen más, mint Kelvin. Nagyon nyugodt srác. Tipikus svájci. Nyugodt és laza, de ha arról van szó, az autóban is nagyon agresszív és nagyon gyors.
Az év végén elhagyja az Audit. Mennyire volt nehéz számodra ez a döntés?
Az Audinál eltöltött hosszú idő után nem volt könnyű meghozni azt a döntést, hogy most új úton haladunk, és alternatívákat keresünk. Az Audi már régóta az otthonom és a családom. Sajnos ott kevés motorsport kilátás és fejlődési lehetőség volt számomra. Ezért sajnos úgy kellett döntenünk, hogy elhagyjuk az Audit. De természetesen nem volt könnyű döntés.
Már alig több mint két éve vezetsz az ABT Sportsline-nál a Formula E-ben és a DTM-ben. Mik a benyomásaid?
Az ABT csapata nagyon profin és elemzően dolgozik – és nagyon magas szinten. Nagyon szórakoztató fiúkkal és lányokkal dolgozni. Mindig mindenki nagyon motivált, és soha nem adja fel. Ez egy nagyszerű csapat. A szerelők is nagyszerű srácok, mindig segítőkészek, ha valami kritikus. Tényleg nagyon szórakoztató velük.
Ha megnyernéd a DTM-címet, és teljesítenének egy kívánságot, amelyet Thomas Biermaier és Hans-Jürgen Abt teljesítene, mi lenne az?
Egy hétvége a Sonnenalpon a csapat minden tagjával együtt. Hócipős túrázás, este kunyhóba menni, bulizni egy kicsit, hagyni, hogy így végződjön az év – az nagyon klassz lenne.
Idézetek a nürburgringi DTM-versenyek előtt
Thomas Biermaier (csapatfőnök): „A Norisring után levontuk a középtávú következtetést, és elemeztük, hol tudnánk tovább fejlődni, újjáépítettük a három autót, gyakoroltuk a boxkiállásokat, és egy napot teszteltünk Renével Spa-ban – ez nagyon fontos volt a csapat számára. felkészülés a Spa-ra. Egy kis nyaralást is megengedtünk magunknak. Most a szezon második felére és az izgalmas versenyekre várunk. A Red Bull Ringgel és Spa-val még két nehéz pálya áll előttünk. De mindent meg fogunk adni, hogy a végén a legsűrűbben részt vehessünk a címért folyó küzdelemben.”
Kelvin van der Linde (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #3): „Izgatottan várom a szezon második felét. A csapatban mindenki – mérnökök, szerelők, pilóták – jó energialöketet kapott a nyári szünetben. Nem vagyok hozzászokva az ilyen hosszú nyári szünethez, és jól ki is használtam. Az elemeim ismét tele vannak, és izgalmas második felét várom a szezonban. Szeretnék segíteni abban, hogy feljebb lépjünk a csapatbajnokságban, és természetesen nyerjünk egy-két versenyt. Már sok ünnepelnivalóm volt a Nürburgringen – többek között megnyertem a 24 órás versenyt idén. Szeretném, ha ez a DTM-ben is folytatódna.”
Ricardo Feller (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #7): „Szép emlékeim vannak a Nürburgringről, és remélem, hogy ezekre építhetek majd a DTM-ben. Sajnos az idei GT Masters versenyen nagyon rosszul alakultak a dolgaim. Szeretném javítani, mert nagyon szeretem a pályát. Tavaly ott szerezhettem meg a legnagyobb motorsport címemet. Remélhetőleg remek hétvége lesz a Nürburgringen. Úgy gondolom, hogy a pálya jellemzői az autónk javát szolgálják.”
René Rast (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #33): „Nagyon várom a nürburgringi hétvégét. Egy ilyen hosszú nyári szünet után itt az ideje, hogy végre újra versenyezzünk. Harmadik vagyok a tabellán, mindössze tíz pont hiányzik az első helytől. Nagyon motivált vagyok, hogy továbbra is guruljon a labda, és minél jobban bezárjam a különbséget. A Nürburgring mindig is jó pálya volt számomra a DTM-ben – különösen, ha visszagondolok 2018-ra a két győzelemmel, a dupla pole-val és a leggyorsabb versenykörrel. Ez volt a csúcspont. Általában szeretek ott lenni. Ez egy szép pálya, kellemes hangulattal és sok rajongóval – határozottan ez az év egyik legszebb eseménye.”