A 2023-as Honda NT1100 erőforrása

23YM HONDA NT1100

  • 1084 cm3-es, SOHC-vezérlésű, soros, kéthengeres, nyolcszelepes erőforrás
  • 104 Nm a legnagyobb forgatónyomatéka, 102 LE a csúcsteljesítménye – ez utóbbi megegyezik a CRF1100L-ével
  • Az átdolgozott szívó- és kipufogórendszer egyenletes, mégis erőteljes gyorsulást szavatol, és szintén ennek köszönhető, hogy alacsony fordulatszámon finoman „pulzál” a motor

Az NT1100 1084 cm3-es, SOHC-vezérlésű, nyolcszelepes erőforrása azonos a CRF1100L Africa Twin jól bevált, kiforrott kéthengeresével. Ugyan nem változott a csúcsteljesítmény, de a legnagyobb forgatónyomaték 1 Nm-rel csökkent: 75 kW, azaz 102 LE 7250-es percenkénti fordulatszámnál, és 104 Nm 6250-nél. Közös még a 270º-os főtengely-elékelés és a sajátos gyújtásidőzítés, a sűrítési viszony pedig eltér, azaz 10,1:1.

Hogy minél könnyebb legyen kiaknázni a motorban rejlő erőt, elektronikus gázmarkolattal (Throttle By Wire, TBW) adhatunk parancsokat a kifinomult PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek. Noha a két erőforrás ránézésre azonos, már az első métereken feltűnhet a vezetőnek, hogy az NT1100-é merőben más hangolású. Mivel változtattak a légbeömlőcső hosszán és a kipufogódob belső kialakításán, még egyenletesebb és határozottabb a gyorsulás részterhelésen, alacsonyabb fordulatszámon pedig jellegzetesen „pulzál, lüktet” a hajtómű. Ez összességében még gondtalanabbá teszi a cirkálást. Különösen autópályán, nagy sebességnél kiegyensúlyozottabb a motor, így a Honda kéthengerese tökéletesen illik a – sokoldalú felhasználásra tervezett – NT1100-hoz.

Érdekesség, hogy a forgattyúház függőleges osztású, és sajátos megoldásként a hűtőfolyadék-szivattyú a váltóházban, a termosztát pedig a hengerfejben kapott helyet, ezáltal még kompaktabbá vált a hajtómű. Ilyen tekintetben nincs különbség a hagyományos és DCT-erőátvitelű NT1100 között, mindkettő azonos felépítésű, és további közös pont, hogy a hűtőfolyadék- és a kenőanyag-szivattyú is a kiegyenlítőtengelyről kapja a hajtást. A másodlagos rezgéseket a dugattyúk ellentétes irányú mozgása hivatott kioltani, míg az elsődleges – tehetetlenségi erők és kapcsolódások keltette – vibrációkat két kiegyensúlyozó-tengely csillapítja.

A főtengelyen elhelyeztek egy – 10°-os osztásokkal tagolt – jeladót, mely érzékeli az esetleges gyújtáskimaradást. Erre azért volt szükség, hogy a modell megfeleljen az Euro5 és az OBD2 előírásainak. Ezen túlmenően a leömlőcsövekben elhelyezett légáramlás-érzékelők (LAF) biztosítják, hogy a levegő/üzemanyag arány mindig tökéletes legyen, ami szintén az Euro5-ös minősítés feltétele.

Az idei modellt jól megpodcastoltuk >>>

Erőforrás és elektronika

  • 3 gyári és 2 személyre szabható teljesítményleadást felkínáló üzemmód
  • Háromfokozatú Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC)
  • Háromfokozatú egykerekezés-gátló (Wheelie Control)

Több vezetéstámogató segédlet, így például Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) és Egykerekezés-gátló (Wheelie Control) segíti a pilótát, hogy a motor mindig megőrizze stabilitását. A kipörgésgátló esetében három előre beállított üzemmód közül választhatunk, attól függően, hogy milyen tapadási és útviszonyok várhatóak a következő kilométereken, emellett a teljesítmény és motorfék mértékét is három lépcsőben szabályozhatjuk. Hogy minél egyszerűbb legyen kezelni, mindegyik segédlet 1-es szinten avatkozik be legkevésbé, itt érhető el a maximális teljesítmény, illetve motorfékhatás, és értelemszerűen 3-as szinten a „legszigorúbb” az elektronika.

Az egyes üzemmódok elérése is roppant egyszerű, hiszen elég kiválasztani a megfelelőt a kormány bal oldalán elhelyezett gombbal, és a műszeregységen máris felvillan a HSTC-felirat.

VÁROSI (URBAN): ez az alapbeállítás, ekkor a teljesítményleadás és a motorfék mértéke is közepes szintű.

ESŐ (RAIN): jelentősen csökken a teljesítmény és a motorfék mértéke, hogy nedves, csúszós úton se veszítsen tapadást a hátsó kerék.

TÚRA (TOUR): a maximális teljesítmény és motorfék rendelkezésre áll, ezáltal utassal, valamint csomagokkal is dinamikus a motor.

FELHASZNÁLÓ (USER) 1 és 2 mód: szabadon beállítható bármelyik paraméter.

Természetesen a pilóta korábbi beállításait elmenti a rendszer, és minden induláskor felajánlja azokat, tehát elegendő egyszer beprogramoznia a segédletek működését.

HALLGASS TOVÁBBI EXKLUZÍV HONDA PODCASTOKAT IDE, VAGY IDE KATTINTVA!