Csak egy márka megbízhatóbb a Toyotánál
Ismét összeállította mértékadó megbízhatósági rangsorát a brit What Car? magazin. A fiatal használt autók teljesítményét értékelő felmérésen leiskolázta versenytársait a két márka.
A több mint negyvenöt éve működő brit What Car? magazin évről évre felkéri olvasóit, hogy számoljanak be az autójuk használatával, üzemben tartásával kapcsolatos tapasztalataikról. A véleményeket a járművek életkora szerinti bontásban elemzik és értékelik, hogy aztán az egyes problémákat súlyozva kialakítsák az adott korosztály megbízhatósági rangsorát. Ezúttal az ötévesnél nem idősebb autókat vették górcső alá – olyan autókat, amelyeket jó eséllyel ma is azok használnak, akik újonnan megvették azokat.
Közel huszonötezer (egészen pontosan 24 927) autótulajdonos, illetve felhasználó osztotta meg véleményét a szerkesztőséggel. Az elmúlt 24 hónap során elszenvedett összes meghibásodásról beszámoltak, részletezve azok kijavításának időigényét, illetve költségeit is. A hibákat a jobb áttekinthetőség kedvéért tizennégy kategóriába sorolták. Külön jegyezték a mechanikus fődarabok (motor, sebességváltó és tengelykapcsoló, fékrendszer, kormánymű, futómű, karosszéria) meghibásodásait; a kiegészítő műszaki komponensekkel (üzemanyag-ellátás, motor és egyéb elektromos hálózat, akkumulátor, kipufogó rendszer) előforduló problémákat; valamint az olyan kényelmi és funkcionális rendszerek megbízható működését, mint a klímaberendezés, az infotainment rendszer vagy a műholdas navigáció. A végső sorrend 32 márka összesen 248 típusának statisztikáit számszerűsítve alakult ki.
A válaszadók 21 százaléka számolt be valamilyen meghibásodásról; ezek 83 százalékát ingyen (vélhetően garanciálisan) hárították el a márkaszervizek. A problémával küzdő autók valamivel több mint egyharmada (37%) még aznap elhagyhatta a műhelyt, nem sokkal kevesebb (26%) volt azonban azok aránya, amelyek javítása több mint egy hetet vett igénybe. Összességében a hibridek bizonyultak a legmegbízhatóbbnak; átlagos pontszámuk 95,4% volt. A legtöbb probléma a prémiumszedánokkal és szabadidőjárművekkel volt, a sereghajtók között pedig ott voltak a tisztán elektromos járművek is, 90,9%-os eredménnyel. Ez is jól jelzi, hogy a kipróbált benzin-elektromos hajtástechnológia a mindennapokban több mint őrzi előnyét a felkapottabb, de még nem kellőképpen kiforrott akkumulátoros elektromos rendszerekkel szemben.
A harminckét tagú listát toronymagasan vezeti a Lexus, amely 98,4 százalékos eredményével minden versenytársánál közelebb áll a tökéletességhez. A második helyen a Toyota végzett 97,2 százalékkal. A tíz legjobb minősítést szerzett modell közül ötöt ez a két márka jegyzett.
A tíz legmegbízhatóbb autómárka, 2022
Márka | Pontszám | |
1. | Lexus | 98,4% |
2. | Toyota | 97,2% |
=3. | Mini | 97,0% |
=3. | Mitsubishi | 97,0% |
=5. | Hyundai | 95,8% |
=5. | Suzuki | 95,8% |
7. | Kia | 95,5% |
8. | Mazda | 95,2% |
9. | MG | 95,0% |
10. | Dacia | 94,4% |
Az előző generációs Toyota Aygo (2014-2022) a legmegbízhatóbb kisautó 99,1 százalékos eredménnyel; száz tulajdonosból mindössze hat tapasztalt hibát. Az egyetlen problémás komponens a futómű volt, az autó azonban üzemképes maradt, és a Toyota nagyvonalú garanciális feltételeinek köszönhetően minden hibát ingyenesen hárítottak el. A legjobb tíz kisautó között az előző generációs (2011-2020 között gyártott) Toyota Yaris Hybrid is helyet kapott, 98,0%-os eredménnyel, a megosztott hetedik helyen.
Az alsó-középkategóriás családi autók között holtversenyben végzett az első helyen a Lexus CT200h (2011-2021) és a Toyota Auris Hybrid (2013-2019); mindkettő 99,3 százalékot teljesített. Az előbbi érdekes módon a Toyota Aygo hibajelenségét emulálta: az autók 6%-ánál fordult elő futóműprobléma, amit a garanciális időn túl is ingyenesen javított a gyártó. Szintén 6%-os az Auris meghibásodási rátája, a karosszériát érintő problémák nem veszélyeztették az autók üzemképességét, estére minden példány hazamehetett, és a javítás sem került pénzbe az ügyfeleknek. A Top 10-es listán a nyolcadik helyen a 2018 óta gyártott Toyota Corolla Hybrid áll 97,6 százalékkal.
A prémium középkategóriában a Lexus IS (2013-2020) mutat példát versenytársainak. Az autók mindössze 5 százalékánál fordult elő probléma, az is kizárólag az akkumulátorral. A javítás inkább perceket, mint órákat vett igénybe, a költségek hasonlóan kedvezőek voltak. A modell pontszáma 98,3%.
A városi crossoverek mezőnyében eddig nem szerepelt Toyota; érdekes lesz megfigyelni, hogy néhány év múlva hogyan borítja fel a rangsort a frissen bevezetett Toyota Yaris Cross. Egy méretosztállyal feljebb, a kompakt szabadidőjárművek szegmensében a Lexus UX 250h (2019- ) 99,0 százalékos teljesítménnyel a harmadik helyen áll, ugyanakkor a meghibásodási arányok elhanyagolhatók: száz autóból mindössze három esetében fordult elő probléma. Ezek a belső felületeket, illetve a hajtáslánchoz nem kapcsolódó elektromos rendszereket érintették, a márkaszervizek pedig ingyen orvosolták az összest. Ugyanebben a méretosztályban a 2016-ban bevezetett Toyota C-HR is felkerült a legjobb tíz közé, 97,1 százalékos teljesítménye a megosztott hetedik helyre volt elegendő.
A Toyota RAV4 nem csak a szabadidőjárművek műfajának megteremtője, egyben legnépszerűbb képviselője, hanem az előző évekhez hasonlóan a legmegbízhatóbb tagja is. Az aktuális, 2019 óta forgalmazott generáció példányai gyakorlatilag hibamentesek: 2 százalékuknál jelentettek akkumulátorproblémát, és ugyanennyi autónál fordult elő probléma a felfüggesztéssel. A javítás minden esetben belefért egy munkanapba, és vagy ingyen volt, vagy kifejezetten olcsó; így érthető a magas, 99,5 százalékos eredmény.
Ugyanebben a kategóriában versenyez a Lexus NX 300h (2014-2021), amely minimális meghibásodásaival és ebből adódó, 98,5 százalékos összeredményével a méretosztály megosztott második helyén végzett. Száz autóból háromnál találtak problémát, az akkumulátort, karosszériát vagy egyéb elektromos rendszereket érintő hibát ingyenesen javították a márkaszervizek.
Habár a dobogóra nem fért fel, a luxusterepjárók körében elért negyedik helyére büszke lehet a Lexus RX (2016-2022); 96,6 százalékos eredményével egyedüliként képviselte Japánt az európai márkák uralta élmezőnyben.
A tíz legmegbízhatóbb fiatal használt autó, 2022
Gyártmány, típus | Pontszám | |
=1. | Hyundai Tucson (2021- ) | 100,0% |
=1. | Kia Soul (2014-2019) | 100,0% |
=1. | Mini Convertible (2016- ) | 100,0% |
=1. | Mitsubishi Eclipse Cross (2017-2021) | 100,0% |
5. | Toyota RAV4 (2019- ) | 99,5% |
=6. | Lexus CT200h (2011-2021) | 99,3% |
=6. | Toyota Auris (2013-2019) | 99,3% |
=8. | Toyota Aygo (2014-2022) | 99,1% |
=8. | Mazda CX-3 (2016- ) | 99,1% |
10. | Lexus UX 250h (2019-) | 99,0% |
Fotók: Wheelsage.org. Whatcar.com, Lexus