„Kiszivárgott” képeken a Toyota új kompakt szabadidő-autója
Mint minden autógyártó, a Toyota is gyakori ügyfele a különböző szabadalmi hivataloknak, amikor levédi a formaterveit, legyen szó koncepcióautókról, vagy akár sorozatgyártású járművekről. A nemrég Ausztráliában kiszivárgott szabadalomi grafikák egy olyan autót ábrázolnak, amely egyértelműen a tavaly bemutatott Toyota Small SU EV Concept szériaváltozatának tűnik, de néhány új stílusjegyet is tartalmaz.
2021 végén a Toyota mindenkit meglepett, amikor a bejelentette, hogy 2030-ig 30 új, tisztán elektromos autót fog piacra dobni, és az elektromos bZ termékcsalád sokszínűségét bizonyítva Akio Toyoda elnök egyszerre le is leplezett 15 elektromos és elektrifikált koncepcióautót. Ezek között volt az apró városi crossover, a Small SU EV, amely most, majdnem egy évvel később, apró változtatásokkal az ausztrál szabadalmi hivataltól kiszivárgott grafikákon is feltűnt enyhén módosított változatban, ami azt valószínűsíti, hogy a sorozatgyártásra kész szériaváltozatára sem kell sokat várni.
Az Ausztrál Szabadalmi Hivataltól (Australia IP) származó rajzokon látható autó a tanulmányétól eltérő első lökhárítóval rendelkezik, az alsó lökhárító-légbeömlő méhsejtmintázatú rácsot és integrált ködlámpákat kapott. Ez eltér a koncepció alumíniumstílusú betétjétől és kis légbeömlőitől, a lökhárító többi része viszont teljesen azonosnak tűnik.
A szokatlanul nagyméretű hűtőrács arra utalhat, hogy a kocsi orrában egy benzinmotor is helyet kapott az elektromos hajtás mellett, és ezt az elméletet látszik alátámasztani az a tény is, hogy a hátsó sárvédőkön mindkét oldalon található egy-egy kis fedél. Az egyik valószínűleg a benzintank nyílását, a másik pedig az akkumulátor töltőcsatlakozóját rejti. Persze az is lehet, hogy a végleges változaton már csak egyetlen oldalon lesz kihajtható fedél, mégpedig az akkumulátor csatlakozója számára. Kipufogóvég nem látható az autó hátulján, bár ez nem döntő, mivel a hibrid autókon gyakran a lökhárító mögé rejtik a tervezők, hangsúlyozva az autó környezetbarát jellegét.
Láthatóan nagyon közel állt a gyártási állapothoz a Small SU EV. A pletykák szerint a modell a Toyota hamarosan megjelenő E3 architektúrájára épülhet, ami a GA-C (Corolla, C-HR stb.) és az eTNGA (bZ4x) platformok elemeiből van összeállítva, így kompatibilis a plug-in hibrid hajtásláncokkal is. Állítólag erre az architektúrára épül majd a 2023-ban érkező ötödik generációs Prius is.
A kiszivárgott képeken látható kis crossover tagadhatatlan hasonlóságot mutat a C-HR merész formanyelvével, így még azt sem zárhatjuk ki, hogy az újdonság a jelenlegi sikermodell utódja lesz. A mindig jól értesült japán Best Car Web is ezt a lehetőséget tartja a legvalószínűbbnek, hozzátéve, hogy az 1,2 literes turbós alapmotor valószínűleg eltűnik majd a kínálatból, átadva a helyét a Corolla Cross ötödik generációs hibrid hajtásában szolgáló roppant hatékony, kétliteres, Atkinson-ciklusú négyhengeres szívómotornak.
Állítólag továbbra is kínálják majd az 1,8 literes, öntöltő hibridet, de továbbfejlesztett, még hatékonyabb formában, lítium-ion akkumulátorral, és egy tisztán elektromos hajtáslánc megjelenésére is jó esély van Európában. Kevesen tudják, de egy ideje a jelenlegi C-HR is kapható elektromos autóként, de csak Kínában. A második generációs C-HR a hírek szerint opciósan a RAV4-hez hasonlóan elektromos összkerékhajtással (e-Four) is kapható lesz majd, ami fontos változás, mivel a jelenlegi modellt hibridként csak fronthajtással lehet kérni, összkerék-meghajtású csak a benzinesből van.
A Best Car Web szerint az új kompakt crossover-kupé 4,5 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,57 méter magas lesz, tekintélyes, 2,7 méteres tengelytávval, ami megoldhatná a 4,39 méter hosszú és 2,64 méteres tengelytávú jelenlegi C-HR egyetlen komoly hibáját, a szűkös hátsó utasteret. A kiszivárgott grafikákon látható autónak főleg a hátsó szélvédő-kialakítása emlékeztet a C-HR-re, de a C-oszlopai más szögben állnak: már nem párhuzamosak az A-oszloppal, vélhetően azért, hogy az apró, lőrésszerű hátsó ablakok nagyobbak lehessenek.
A képek alapján a korábbi rejtett hátsó kilincsek helyett hagyományos helyre tett, a karosszéria síkjába simuló ajtónyitókat kap az újdonság.
Persze az sem zárható ki, hogy a Small SU EV sorozatgyártású változata nem is a második generációs C-HR lesz, hanem inkább a Yaris Cross és a C-HR közötti űrt fogja majd betölteni tisztán elektromos és plug-in hajtásláncokkal.
Fotók: CarsCoops, Australia IP