Releváns-e az elektromos autó akkumulátor ára?
A villanyautózás az elmúlt években egyre nagyobb teret hódít magának. Az elektromos autók környezetbarát működtetést tesznek lehetővé, kevesebbet fogyasztanak, emellett nem bocsátanak ki káros anyagokat. Ezzel együtt relatíve friss technológiáról van szó, ezért nagyon sok tévhit övezi használatukat. Az egyik ilyen tévhit, hogy az akkumulátor hamar tönkremegy, és akkor milliókért vehetünk egy újat. Igaz ez? Cikkünkből megtudod!
Tévhitek a villanyautózással kapcsolatban
Az emberek mindig is fenntartásokkal kezelték az új technológiákat, sok esetben túlhangsúlyozva a veszélyeket, és alábecsülve az előnyöket. Az elektromos autózást is sok tévhit övezi.
“Hamar tönkremegy az akkumulátor, aztán cserélhetem egy vagyonért…”
“A használt akkucsomagokat csak úgy kidobják, így egyáltalán nem is környezetbarát.”
Az ehhez hasonló vélemények általában nem alapos tájékozódás után fogalmazódnak meg, hanem többnyire “szájhagyomány” útján terjednek, ha egyáltalán van bármiféle valóságalapjuk. De akkor mi is a helyzet?
Mielőtt pár konkrét számot megnéznénk, érdemes kicsit messzebbről indítani.
Az elektromos autó akkumulátor
Az elektromos autók lelke bizony az akkumulátor. A jelenleg használt technológia a lítiumion-akkumulátor, amely megegyezik a telefonokban és laptopokban használt akkumulátorral. A közvélekedésnek abban is igaza van, hogy ezek a hatalmas Li-ion-akkumulátorok rendkívül drágák. Az akkucsomag az autó legdrágább alkatrésze, amely az ár jó részét kiteszi. Ez pedig bőven milliós nagyságrendet jelent. De meg kell ettől ijedni?
Az akkucsomagok élettartama
Korábbi cikkünkben részletesen foglalkoztunk az elektromos autó akkucsomagok élettartamával. Mostani cikkünkben csak röviden kiemelnénk a lényeget.
Az akkucsomagok élettartamát beépített elektronika segít megőrizni. Az elektronika nem engedi a teljes lemerítést, illetve feltöltést, így sokkal kevésbé fog degradálódni az akkumulátor. (A degradáció az akkucsomag kapacitásának csökkenése). Ez azt is jelenti, hogy a nettó kapacitás kisebb, mint a bruttó, de az élettartam nagyon meghálálja a kapacitás mesterséges lecsökkentését. Az akkucsomagokban mesterséges hőszabályozás is működik, amely szintén növeli az élettartamot.
Mindezen technológiák hosszú, 8-10 éves, de akár még hosszabb élettartamot biztosítanak az akkumulátornak. Ezt tükrözi az is, hogy a legtöbb gyártó 8-10 év garanciát ad már az akkumulátorokra. Ha ez alatt az idő alatt normális használat mellett a megadott érték (általában 70% környékén) alá csökken az akkumulátor kapacitása, a gyártó cseréli az akkucsomagot vagy annak egy részét.
Releváns-e akkor az elektromos autó akkumulátor ára?
A villanyautózás-szakértők szerint nem.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyon kevés a teljes akkumulátor csere. Egyfelől azért, mert a mostani elektromos autók akkumulátorát legalább annyi időre tervezik, mint magát az autót. Másfelől amennyiben komoly gond van az akkucsomaggal, a részleges csere sokszor megoldást jelent.
A megfelelően használt elektromos autóknál az a tapasztalat, hogy jó pár év futás után is még akkumulátor garanciával (!) lehet eladni őket. És sok olyan használtautó vásárló van, akinek a 75-80%-os kapacitás még bőven megfelel, mert mondjuk elővárosi közlekedésre használja.
Borzasztóan ritka eset tehát, hogy valakinek milliókért új akkumulátort kell vennie, és általában itt is a nem megfelelő használat a ludas.
Néhány szám
Az “Oké, de attól még mennyi?” kérdésre nehéz pontos választ adni, mert a szervizek végzik a cserét, és nem fogjuk tudni önállóan beszerezni az alkatrészt. Mindenképp milliós nagyságrenddel érdemes számolni, de a pontos érték függ a gyártótól és az akkucsomag kapacitásától is.
Segítségképpen azért összeszedtünk néhány konkrét számot, ami alapján elvégezhetünk pár egyszerű kalkulációt. A Bloomberg NEF a lítiumion-akkumulátorok gyártási költségére vonatkozó jelentésének 2021-es kiadása alapján az akkumulátorgyártás átlagos költsége a 2010-es 1200 dollár/kWh-hoz képest immár 132 dollár /kWh-ra csökkent. Ugyanehhez az időponthoz viszonyítva évente átlagosan 18%-kal olcsóbb az akkupakkok gyártása. Mindez remek hír, főleg úgy, hogy a jövőre is folyamatos fejlődést prognosztizálnak.
A mostani dollár árfolyamon számítva a 132 dollár/kWh 56 628 Ft/kWh. Ez egy kis, 20 kWh-s akkucsomag esetén 1 132 560 Ft gyártási költség, egy nagyobb, 50 kWh-s verziónál már 2 831 400 Ft. Ennél természetesen lehetnek magasabbak az adott gyártó költségei, illetve egy árrést is számoljunk rá, de nagyságrendileg láthatjuk, mire számíthatunk.
Ezzel együtt megfelelő használat mellett nem kell aggódnod, hogy akkumulátor cserére lesz szükséged. A technológia fejlődésének köszönhetően az akkucsomagok élettartama már most is meghaladja a 10-15 évet, hiszen az első generációs Leaf-ek már 12-13 évesek, de az i3 is lassan 10 éve gördült le a gyártósorról.
schiler.hu