Az új Mercedes-AMG EQE SUV (4.)
Rövid töltési idő az intelligens hőkezelésnek köszönhetően
Az új akkumulátorgeneráció másik előnye a rövid töltési idő. Az energiatároló rendszer akár 170 kW-ot is képes tölteni egyenáramú gyorstöltő állomásokon. Ebben az esetben az elektromos áram akár 170 kilométerre (WLTP) mindössze 15 perc alatt újratölthető[2]. A beépített töltőnek köszönhetően az elektromos AMG kényelmesen tölthető otthon vagy nyilvános töltőállomásokon 11 kW-os vagy opcionálisan 22 kW-os váltóárammal. Japánban a kétirányú töltés is lehetséges lesz, azaz mindkét irányban. Ezen kívül vannak intelligens töltőprogramok, amelyek helytől függően automatikusan aktiválhatók. Az olyan funkciók, mint az akkumulátorkímélő töltés, még hatékonyabbá teszik a műveleteket.
A hatékony hőkezelés is szerepet játszik a töltési idők lerövidítésében. Ha az elektromos intelligenciával ellátott intelligens navigáció be van kapcsolva, az akkumulátort vezetés közben előmelegítik vagy lehűtik, hogy a töltőponton elérje az optimális hőmérsékletet a gyorstöltéshez. Az akkumulátor kívánt hőmérsékleti tartománya a hűtőkör és az abba integrált PTC (Positive Temperature Coefficient) segédfűtés segítségével érhető el.
Az akkumulátor kialakításának célja az akkumulátor optimális működési hőmérsékletének biztosítása minden üzemi körülmény között. Az akkumulátorváz alumínium extrudálásain meghatározott üregek vannak, amelyeken keresztül a hűtőfolyadék áramlik. Összességében az intelligens hőmérséklet- és töltéskezelés biztosítja, hogy a magas töltési áramok hosszú ideig fennmaradjanak. A szabványos hőszivattyú az elektromos hajtás (inverter és villanymotor) hulladékhőjét és a nagyfeszültségű akkumulátort használja fel a belső tér fűtésére. Ez csökkenti az akkumulátor energiaszükségletét a belső fűtéshez, és így növeli a hatótávolságot. Egy másik funkció a belépés előtti klímaszabályozás.
Az akkumulátor a tartósságával is kiemelkedik. Ehhez jelentősen hozzájárul az ECO Charging funkció: az intelligens vezérlés csökkenti az akkumulátor terhelését töltés közben, ezáltal lassítja az akkumulátor természetes öregedési folyamatát. Az ügyfelek a „töltés megszakítása” funkció előnyeit is élvezhetik: a töltési folyamat szabadon választható időpontokban szüneteltethető, így például egy későbbi időpontban olcsóbb csúcsidőn kívüli áramot használhatnak. Az akkumulátor tanúsítvány a nagyfeszültségű akkumulátorok hosszú élettartamát jelenti. Legfeljebb tíz évig vagy 250 000 kilométerig érvényes.
Intelligens regeneráció a hatékony energia-visszanyerés érdekében
Az akkumulátor feltölthető hatékony energia-visszanyeréssel, rekuperációval. A rekuperációs teljesítmény eléri a 260 kW-ot[3]. A vezető a kormányon lévő kapcsolókkal három fokozatban állíthatja be a felépülés szintjét, és az ECO Assist helyzetre optimalizált támogatást kap. Itt egy pedálos vezetés és kombinált állófékezés lehetséges a D és D- regenerációs fokozatokban. A DAuto-ban akár 5 m/s² lassulás érhető el, amelyből 3 m/s² a rekuperációnak köszönhető (2 m/s² az AMG nagy teljesítményű fékrendszeren keresztül). Az opcionális DRIVE PILOT segítségével a lassítás automatikus válaszul az elöl haladó járművekre, amíg azok meg nem állnak, például a közlekedési lámpáknál.
Fenntartható elektromos energiafelhasználás a Mercedes me Charge-nek köszönhetően
A Mercedes me Charge segítségével az ügyfelek 2021-től mindig biztosak lehetnek a „zöld” töltésben minden nyilvános töltőállomáson Európa-szerte. A kiváló minőségű származási garanciák biztosítják, hogy a megújuló energiákból annyi zöld energia kerüljön a hálózatba, amennyit a hálózaton keresztül kivonnak. Mercedes me Charge. A vásárlást követő első három évben a Mercedes me Charge és így a Green Charge alapdíja nincs az ügyfelek számára. További előny az IONITY Unlimited: Minden európai EQE SUV vásárló egy évig ingyenesen használhatja az IONITY gyorstöltő hálózatot a Mercedes me Charge segítségével. Az új Plug & Charge funkció különösen kényelmessé teszi az AMG EQE SUV töltését.
A Mercedes me Charge jelenleg a legnagyobb töltőhálózat a világon: jelenleg több mint 500 000 AC és DC töltőponttal rendelkezik 31 országban, ebből több mint 200 000 Európában. Ide tartozik a Mercedes-Benz által közösen alapított IONITY gyorstöltő hálózat 336 gyorstöltő állomása is. Emellett a Mercedes me Charge funkcionalitása az MBUX-ban olyan funkciókkal bővült, mint a szűrés és a töltőállomások elérhetőségének előrejelzése.
Mercedes me App: könnyen használható okostelefonon és táblagépen
A Mercedes me App számos továbbfejlesztett és új funkciót kínál a legutóbbi verzió óta. Ezek közé tartozik a szűrési lehetőség, amely lehetővé teszi a töltési pontok olyan kritériumok szerinti válogatását, mint a rendelkezésre állás vagy a töltési kapacitás. Az alkalmazás most egy valószínűségszámítás alapján azt is megmutatja, hogy az adott töltőállomás valószínűleg mennyire lesz elfoglalt a nap folyamán.
Prediktív útvonaltervezés és hatékony vezetés az elektromos intelligenciával
Ha az elektromos intelligenciával történő navigációról van szó, a név mindent elmond. Mert számos tényező alapján megtervezi a leggyorsabb és legkényelmesebb útvonalat, beleértve a töltőállomásokat is, és dinamikusan reagál például a forgalmi dugókra vagy a vezetési stílus megváltozására. Az Electric Intelligence előre megtervez egy gyors és kényelmes útvonalat, beleértve a töltési leállásokat számos tényező alapján, például a kiszámított energiaszükséglet alapján. A rendszer minden lényeges adatot tartalmaz a számításban, a domborzattól és az útvonaltól a menetsebességig és a fűtési/hűtési követelményekig.
Az Electric Intelligence rendszerrel az új AMG EQE SUV modellek is dinamikusan reagálnak a tervezett útvonalon kialakuló forgalmi helyzetre. Az AMG jármű rögzíti a forgalom visszaesését és az útlezárásokat, valamint az energiaigény változásait. Számításaihoz a rendszer a felhőből származó információkat használ fel, amelyeket kombinál a fedélzeti adatokkal. A tervezett útvonal egyénileg szerkeszthető. Például az ügyfél beállíthatja a kiegészítő tartalékot a célállomáson és a töltőállomáson (SoC, Töltésállapot) – a tíz százalékos SoC alaptartozék. Ha a „Töltés az úticélnál” funkciót választja, a beállított tartalék a cél eléréséig alulmaradhat. Az MBUX jelzi, hogy az akkumulátor kapacitása elegendő-e ahhoz, hogy töltés nélkül visszamenjen a kiindulási pontra.
További lehetőségek egyéni útvonaltervezéshez:
- Az útvonaltervezés a manuálisan hozzáadott töltőállomásokat részesíti előnyben az útvonal mentén
- A vezető kizárhatja a javasolt töltőállomásokat
- A várható töltési költségek kiszámítása töltési megállónként
- Ha fennáll annak a veszélye, hogy a kiválasztott beállításokkal nem éri el az úticélt vagy a töltőállomást, az MBUX időben értesíti a vezetőt, hogy aktiválja az ECO vezetési funkciókat, köszönhetően az „Active range monitoring” funkciónak.
Átfogó biztonsági koncepció: Az akkumulátor ütközésvédett az alvázban
Az akkumulátor az alváz ütközésvédett részén helyezkedik el, a karosszéria szerkezetébe ágyazva, oldalt pedig extrudált alumínium profillal. Az extrudálás során egy felhevített fémtömböt nyomnak át a matricákon, és egy végtelenített részgé alakul, amelyet azután megfelelőre vágnak. Ez rendkívül összetett, a követelményekhez precízen szabott profilokat tesz lehetővé. Az elöl és oldalt energiaelnyelő szerkezetekkel ellátott ház, valamint a merev, duplafalú alaplemez további védelmet nyújt a moduloknak. Ezen kívül a mindennapi működéshez külön, többszintű biztonsági rendszer is rendelkezésre áll. Ide tartozik például a hőmérséklet, a feszültség vagy a szigetelés ellenőrzése. Ha hiba lép fel, az akkumulátor kikapcsol. Az ütközésfigyelés álló helyzetben is alapfelszereltség.