A jövő évi Honda XL750 Transalp stílusa és felszereltsége

23YM XL750 Transalp

  • Az aerodinamikailag hatékony idomzat kiváló szélvédelmet és menetkomfortot biztosít, egyúttal a terepezést is megkönnyíti
  • Az ülésmagasság csupán 850 mm, az USB-aljzat és a csomagtartó konzol alapfelszereltség
  • 5”-os, színes, LCD-műszeregység Honda Smartphone Voice Control (HSVC) rendszerrel
  • A lámpatestek egytől-egyig fénydiódásak, a hátsó irányjelzőket fel-le kapcsolgató Automatikus Vészvillogó (ESS) pedig szériatartozék

A Transalp magával ragadó formavilágát a Honda római K+F központjának munkatársai álmodták meg, azt tűzve ki célul, hogy aerodinamikai hatékonyság és időjárás-védelem terén egyaránt a legtöbbet nyújtsa, ugyanakkor könnyed és szabad irányítást tegyen lehetővé kis sebességnél.

A koncepció a „Barátságos keménység” nevet kapta, az eredmény pedig egy letisztult, túlzásoktól mentes idomzat lett, amelyet céltudatos megjelenés és kisugárzás, valamint minőségi, strapabíró kivitelezés jellemez. A tervezők arra is figyeltek, hogy a szélvédő ne zavarja a vezetőt a kilátásban, ezért nagy gondossággal határozták meg magasságát, nem mellesleg úgy formálták, hogy a „csapdába esett” levegő ne keltsen légörvényeket.

Magasabb szélvédő és alsó-felső plusz légterelő tartozékként rendelhető a modellhez. Ezeket azoknak szánja a Honda, akik hosszabb utazásokban gondolkodnak és messze átlagon felüli kényelmet szeretnének. Az üléspozíciót úgy alakították ki, hogy pihentető, felegyenesedett testtartásban utazhasson a pilóta. Alapesetben az ülőlap 850 mm-re esik a talajtól, de extraként 820 mm-es nyereg is rendelhető. A vázgeometria akkor is ideális, ha állva motorozik a pilóta, igazán sokoldalú tehát az XL750. Erről árulkodik az is, hogy a csomagtartó konzol az alapfelszereltség része, az ülés alatt pedig elhelyeztek egy USB-aljzatot.

A széles, jó fogású kormányra 5”-os, színes, könnyen leolvasható TFT-kijelző került, ami kétféle módon, óramutatós vagy csíkszerű formában képes megjeleníteni a sebességet és a fordulatszámot, valamint a pillanatnyi fogyasztást, az üzemanyagszintet, a menetüzemmódot, a motoradatokat és az aktuális sebességfokozatot is mutatja, sőt akkor is figyelmezteti a pilótát, hogy ideje felváltania. Az érintőképernyős műszer nemcsak tapintással kezelhető, hanem a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval is.

A fedélzeti rendszer szerves része a Honda Smartphone Voice Control (HSVC), ami lehetőséget ad a vezetőnek, hogy csatlakoztassa és hangutasításokkal vezérelje okostelefonját. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a kormány elengedése nélkül kezelheti hívásait, zenéit, e-mailjeit és a navigációs rendszert. A HSVC az Android- mellett iOS-alapú készülékekkel is kompatibilis. A Honda Smartphone Voice Control rendszer használatához sisakba épített fülhallgatóra van szükség, mindazonáltal a kormány bal oldalán található gombokkal is vezérelhető.

Hogy az elektronikai rendszer is minél kisebb és egyszerűbb legyen, a Transalpot CAN-BCU rendszerrel (Controller Area Network, CAN) és másodlagos vezérlőegységgel (Body Control Unit, BCU) látták el. Utóbbi az üzemanyagtartály alatt, a váz bal oldali nyúlványa alatt bújik meg, és olyan különféle jeleket dolgoz föl, melyeket egyebek mellett az ABS, a folyadékkristályos műszeregység és a váltó küld.

Prémium modellhez méltóan a lámpatestek egytől-egyig LED-ek. A hátsó irányjelzők Automatikus Vészvillogóként (Emergency Stop Signal, ESS) is hozzájárulnak a menetbiztonsághoz. A funkció 56 km/óra felett kapcsol be, s akkor kezdi – a többi közlekedő figyelmeztetése érdekében – szabályos időközönként fel-le kapcsolgatni az izzókat, ha legalább 6,0 m/s2-es lassulást érzékel. Bekapcsolt ABS, valamint nedves útburkolat esetén a határérték jóval alacsonyabb, mindössze 2,5 m/s2.

Az automatikus vészvillogást követően önműködően leáll a rendszer, amit nem egyszerű „időkapcsoló” vezérel, hanem összetett elektronika, ami az első és a hátsó kerék fordulatszáma alapján kalkulálja ki, hogy mikor fejezze be a villogást.