Az új Honda XL750 Transalp erőforrása
- 755 cm3-es, soros, kéthengeres, nyolcszelepes erőforrás 270˚-os főtengely-elékeléssel
- A csúcsteljesítmény 67,5 kW (91,8 LE)/9500 f./perc, a legnagyobb forgatónyomaték 75 Nm/7250 f./perc, és elérhető 35kW-os (47,6 LE), A2-es jogosítvánnyal is vezethető változat
- Típusspecifikus, túrázásra optimalizált gyújtástérkép
- Szabadalmaztatott Örvénykeltő Levegőcső és gondosan hangolt kipufogó
- Kuplungasszisztens és nyomatékhatárolós tengelykapcsoló
A Honda mérnökei tiszta lappal kezdték a CB750 Hornetbe és az XL750 Transalpba szánt, vadonatúj, kéthengeres motor fejlesztését. Munkájuk gyümölcseként 755 cm3-es, nyolcszelepes, Unicam vezérlésű erőforrás látott napvilágot, méghozzá 87 mm-es hengerfuratokkal, 63,5 mm-es lökethosszal és 11,0:1-hez arányú kompresszióval. Kifinomult konstrukciójának és ultramodern műszaki megoldásainak köszönhetően kimagasló, 91,8 LE-s csúcsteljesítményt ad le a felső fordulatszám-tartományban, ugyanakkor megdöbbentően nyomatékos az alsó és a középső régióban. 7250-es percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező legnagyobb forgatónyomatéka is elismerésre méltó, hiszen nem kevesebb, mint 75 Nm áll a vezető rendelkezésére. Az impozáns adatok előnyei a gyakorlatban is megmutatkoznak. A motor ereje könnyedén és biztonságosan használható ki, s minden egyes gázadás roppant szórakoztató, függetlenül attól, hogy milyenek az útviszonyok és mennyire tapasztalt motoros a vezető.
Az extrém kompakt, kis tömegű erőforrás Unicam rendszerű hengerfeje egyenesen a motokrossz-versenyekre fejlesztett CRF450R-ből érkezik. Szívóoldali, 35,5 mm átmérőjű szelepeit közvetlenül a vezérműtengely bütykei mozgatják (szelepemelés mértéke: 9,3 mm), míg a 29 mm-es kipufogószelepek szárait himbák nyomják le (szelepemelés mértéke: 8,2 mm).
Hogy a motor a lehető legkisebb lehessen, nincs külön fogaskerék-áttétele a kiegyensúlyozó tengelynek, inkább a váltó nyelestengelyére bízták forgatását, a hűtőfolyadék szivattyúját pedig bal oldalra, közvetlenül a burkolat alá helyezték, s annyira hatékonnyá tették a kenési rendszert, hogy folyadékhűtésű olajhűtőre nincs is szükség.
A villámgyors erőleadás és gázreakció érdekében kidolgozták az úgynevezett Örvénykeltő Levegőcsövet, ami egyenletesen oszlatja el a levegőt a szűrőházban, így még több oxigén áramolhat a 46 mm-es fojtószelephez. Maguk a dugattyúk – a nagyobb hatékonyság és élettartam érdekében – nikkel-szilíciumkarbid (Ni-SiC, nikasil) bevonatot kapnak, akárcsak a két versenylegenda, a CBR1000RR-R Fireblade és a CRF450R esetében.
A 270º-os főtengely-elékelésből és a szokatlan gyújtássorrendből fakadóan a kéthengeres erőforrás karakteres, mély hangon pulzál az alsó fordulatszám-tartományban és rekedtes hangon „ordít” a felső régióba pörgetve.
Szerkezeti szempontból a Hornet és a Transalp motorja megegyezik, az Elektronikus Gázmarkolat (TBW) beállításai azonban eltérőek, hogy az XL750 a lehető legbarátságosabb és legélvezetesebb legyen a hosszú túrák során.
Az egyszerű használhatóság jegyében alkalmazták a kuplungasszisztenst, a nyomatékhatárolót és a döntött súrlódófelületekkel bevont, úgynevezett FLS tengelykapcsoló lamellákat (F.C.C Leaning Segment). A konstrukció legfőbb előnye, hogy 30%-kal kisebb erő szükségeltetik a kuplungkar behúzásához, és könnyebbek a felkapcsolások is. Maga a nyomatékhatároló segít megőrizni a hátsó kerék tapadását a gyors visszakapcsolásoknál, valamint az erőteljes fékezéseknél.
A modern műszaki megoldások hozadékaként az erőforrás fogyasztása csupán 4,35 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 16,9 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – kb. 390 kilométeres hatótávolsággal büszkélkedhet a típus. A modell természetesen A2-es jogosítvánnyal vezethető változatban is elérhető lesz, az ECU átprogramozását a Honda-márkakereskedők végzik.