Hibrid a következő 25 évre
Az eredeti koncepció sarokpontjait megőrizve, ám korunk vadonatúj igényeihez és feltételeihez igazítva alkotta meg minden idők legsikeresebb full hibrid típusának ötödik generációját a Toyota.
Huszonöt évvel ezelőtt vadonatúj fejezetet nyitott az autóipar történetében a Toyota Prius, a világ első sorozatgyártású full hibrid családi autója. Az egymást követő négy modellgeneráció több mint ötmillió példányban talált gazdára világszerte, és ezalatt mintegy 82 millió tonna (!) szén-dioxid kibocsátását előzte meg. A Prius valódi hagyatéka azonban az a több tucat egyéb Toyota modell – hogy a technológiát később adaptáló egyéb gyártókról ne is szóljunk –, amelyek előbb elfogadottá, majd természetessé tették a villamosított hajtáslánc koncepcióját, és megteremtették a tisztán elektromos közlekedés fogalmi és technológiai alapjait.
Sokan úgy vélik, a Prius ezzel betöltötte küldetését, ideje lejárt. A Toyota szerint azonban legalább még ugyanennyi van a modellkoncepcióban. Ezért olyan konstrukciót hoztak létre, amellyel újabb huszonöt sikeres évnek futhat neki a modell.
A formavilág tisztelettel igazodik az előző négy modellsorozathoz, ám mindegyiknél merészebb, futurisztikusabb, határozottabb. A karakterfejlődés fontos eleme az orrkialakítás, azon belül is a pörölycápát idéző fényrajzolat, amely a Toyota új generációs, tisztán elektromos modelljeivel – a bZ4X-vel és hamarosan érkező követőivel – vállal közösséget. Ezzel együtt az utastér hátrébb költözött, a far pedig magasabbra emelkedik, ami a sportosabb megjelenésen túl kedvezőbb helykihasználást eredményez. A modell teljes magassága 50 mm-rel csökkent; ugyanennyivel nőtt a tengelytáv, miközben a teljes hosszból 46 mm-t vettek el: ez optikailag is tágasabbá teszi az elődjénél 22 mm-rel szélesebb autót.
A második generációs TNGA platform mélyebb tömegközéppontot és nagyobb szerkezeti szilárdságot eredményezett. Az elöl MacPherson rugóstagokat, hátul kettős keresztlengőkarokat alkalmazó felfüggesztés kiváló egyenesfutást, ugyanakkor kezes manőverezhetőséget biztosít.
Ez utóbbi minden eddiginél relevánsabb, hiszen a Toyota Prius a korábbról ismert 1,8 literes full hibrid hajtáslánc 140 lóerőre növelt rendszerteljesítményű verziója mellett megkapja az új generációs kétliteres, nagyteljesítményű hibrid hajtásláncot is, amely 193 lóerős rendszerteljesítményével komoly menetdinamikát kölcsönöz az autónak. A modell (várhatóan piactól függően) elektromos összkerékhajtású kivitelben is elérhető lesz.
Ennél is erősebb, 223 lóerős lesz a negyedéves késéssel érkező, elődjénél csendesebb plug-in hibrid modell, amelynek új, 13,6 kWh kapacitású akkumulátora a csomagtartó helyett a hátsó ülések alatt kapott helyet, ami még mélyebb tömegközéppontot és jobb helykínálatot eredményez. A vadonatúj PHEV konstrukció kétliteres benzinmotorra épül, és bár jóval dinamikusabb elődjénél (mindössze 6,7 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órára), ahhoz hasonlóan kedvező üzemanyag-fogyasztást ígér. Ebben kulcsszerepet játszik a mintegy 50 százalékkal megnövelt tisztán elektromos hatótávolság, illetve a tetőlemezbe integrált, második generációs napelemek, amelyek évente akár 1250 kilométerre elegendő energiát képesek előállítani. A full hibrid Prius-modellek szolártető helyett teljesen kinyitható panoráma napfénytetőt kaphatnak.
Az új Prius nem csak takarékosabb, de minden eddiginél biztonságosabb is. A mérnökök kibővítették a vezetőtámogató rendszerek körét, a szenzorok többféle akadályt képesek azonosítani, és megnőtt az észlelési távolság is. A műszerfal teljes szélességében végigfutó hangulatvilágítás pedig vészhelyzetben eltéveszthetetlen figyelmeztetésként villan fel, értékes tizedmásodpercekkel rövidítve le a vezető reakcióidejét. Ami a kényelmi funkciókat illeti, a parkoló automata mostantól akár kívülről, okostelefonról vezérelve is képes be-, illetve kiparkolni.
Az autót nem csak digitális (kamera alapú) belső visszapillantó tükörrel, de integrált fedélzeti forgalomrögzítő kamerával is felszerelték, amelynek felvételeit a jármű központi memóriája tárolja, ami adatvédelmi szempontból kedvezőbb, mint a hagyományos, memóriakártyás megoldások.
A többek között két új, látványos karosszériaszínben (hamuszürke és mustársárga) is rendelhető Prius fontos kényelmi újdonsága a két darab hálózati csatlakozó, amelyekről külső fogyasztókat (számítógépeket, szerszámokat vagy kempingcikkeket) működtethetünk; az erre szolgáló kábel biztonságos kivezetésére pedig a hátsó ablaknyílásba helyezhető, ötletes betétet terveztek a mérnökök.
A Toyota Prius Japánban még az év vége előtt forgalomba kerül, a plug-in hibrid változat 2023 tavaszán érkezik. Az európai specifikációjú modell premierjét december elejére ígéri a Toyota.
Fotók: Toyota