Limitált WRC szériákat mutatott be a Toyota a GR Yarisból
A nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier és az egyszeres, aktuális világbajnok Kalle Rovanperä is aktívan részt vett a róluk elnevezett változatok fejlesztésében.
A Toyota a Tokiói Autószalonon, pár nappal a 2023-as Rali-világbajnokság nyitó versenye, a Monte Carlo-rali előtt mutatta be a GR Yaris Sébastien Ogier Editiont és a Kalle Rovanperä Editiont. Mindkettő koncepcióautó egyelőre, de állítólag hamarosan rendelhetővé válnak Japánban, és talán más piacokon is. Nem csak ezek az utcára szánt limitált szériák debütáltak Tokióban, hanem a GR Yaris Rally2-es versenyváltozata is, amelynek a homologizációjára egy év múlva kerülhet sor, így 2024-ben már találkozhatunk majd vele a versenypályákon.
A kétféle utcai tanulmányautó azért is különleges, mert a 2021-es világbajnok Ogier és a 2022-es világbajnok Rovanperä nem csak a nevét adta hozzájuk, hanem aktívan részt is vett a fejlesztésükben és a dizájnjuk kialakításában. Ennek megfelelően a kétféle GR Yaris különböző tulajdonságokkal és beállításokkal rendelkezik mind a külsejüket, mind a belsejüket tekintve.
Egyértelműen a matt ezüstre festett, és fekete matricákkal feldobott, kék féknyerges Sébastien Ogier Edition visszafogottabb, míg a Kalle Rovanperä Edition a feltűnőbb a gyári Rally1 Hybrid versenyautóra emlékeztető piros-fekete-fehér festéssel, a versenypályára optimalizált, japán belpiacos GR Yaris GRMN változatról származó hátsó szárnnyal, az egyéb aerodinamikai kiegészítésekkel, a piros féknyergekkel és a fekete első szplitterrel.
Mindkét változat a japán belpiacos RZ High Performance felszereltségen alapul, ami nagyjából megfelel az Európában kapható, feláras Sport-csomagnak. Ez tartalmazza az első-hátsó önzáró Torsen differenciálműveket, a 18 colos kovácsolt BBS felniket Michelin Pilot Sport 4S gumikkal, a nagyobb teljesítményű fékrendszert, a feszesebb futóművet, a szénszálas tetőt és az alumínium motorháztetőt is.
Mindkét világbajnoki különkiadás belsejében kontrasztos varrások találhatók, amelyeket az egyes pilóták nemzetének zászlói ihlettek: kék és ezüst cérnát használtak a finn versenyző, kék, fehér és piros színűt pedig a francia változatában. Mindkét autó műszerfalán megtalálható egy plakett is, amelyen az olvasható, hogy kiről nevezték el az autót, és, hogy a sorozatban a hányadik legyártott példányról van szó, de az összkerékhajtás üzemmódválasztó kapcsolója sem olyan, mint egy normál GR Yarisban. Műszakilag viszont nincs sok különbség a japán RZ High Performance kivitelhez képest, leszámítva azt, hogy az 1,6 literes, 272 lóerős, háromhengeres turbómotor nyomatékát 370-ről 390 Nm-re növelte a Toyota, és, hogy a versenyzők saját preferenciájának megfelelő nyomatékelosztás is választható az első és a hátsó tengely között a Normal/Sport/Track mellett.
„Megtiszteltetés számomra, hogy rólam nevezték el ezt a különleges autót. Igazán nagy élmény vezetni, jól szórakoztam a volánja mögött. Megpróbáltam a 15 év alatt összegyűjtött ralis tapasztalataimat felhasználni a fejlesztése során, remélem a rajongok szeretni fogják” – nyilatkozta Sébastien Ogier a gyár által kiadott videóban.
„Nagyszerű, hogy a saját ötleteimet is felhasználták a tervezés során, így a vásárlóknak nem kell majd azt éreznie, hogy ugyanolyan autót vettek, mint a többi” – tette hozzá Kalle Rovanperä a gyári videóban.
A Toyota azzal is kedveskedik a limitált szériás változatok leendő vevőinek, hogy leszervez egy-egy találkozót a világbajnokokkal, vélhetően a 2023-as Japán-ralira, amelyet november 16. és 19. között rendeznek majd meg.
Nem ez az első alkalom, hogy egy aktuális rali-világbajnok nevével limitált szériát készít a Toyota a raliautó utcai változatából. 1991-ben a Celica ötödik, gömbölyű nemzedékének GT-Four változatából (ST185) az A-csoportos WRC-s homologizáció miatt 5000 darabot gyártott le a japán vállalat víz-levegő rendszerű töltőlevegő-hűtővel, egyedi motorháztetővel és könnyített első lökhárítóval, kiszélesített kerékjáratokkal, és agresszívebb motorvezérléssel 208 lóerősre feltuningolt motorral. Az 5000 példányból 3000 darabot Európában értékesítettek Toyota Celica GT-Four Carlos Sainz Limited Edition névvel, az 1990-ben Toyotával világbajnoki címet szerzett spanyol sztárpilóta tiszteletére.
Fotók: Toyota Gazoo Racing, YouTube