A hétvégén a hó és jég birodalmában, bizonyíthat a GR Yaris Rally1 HYBRID
A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team célja, hogy a 2023-as FIA Rally Világbajnokság második fordulójában, a február 9. és 12. között megrendezésre kerülő Svéd Rally havas és jeges útjain ismét bizonyítson, és növelje az év első futamán, Monte Carloban megszerzett előnyét a bajnokságban.
Svédország volt a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team első győzelmének színhelye 2017-ben, amikor Jari-Matti Latvala – aki most már a csapatfőnöki székben ül – már a csapat második versenyén meglepő győzelmet tudott aratni. Azóta a csapat további három diadalnak örülhetett a legutóbbi három Svéd Rallyn, és ezek között volt a GR YARIS Rally1 HYBRID első győzelme is, amelyet tavaly ért el Kalle Rovanperä. Ez az eredmény adta meg a kezdőlökést Rovanperä első bajnoki címéhez, és a finn versenyző idén ismét ott lesz Svédországban, gyakorlatilag az első helyről várva a fordulót. A múlt hónapban a TGR-WRT csapata kettős győzelmet ért el a szezonnyitó Monte-Carlo Rallyn, ahol a finn Sébastien Ogier mögött végzett – papíron ugyan a francia pilóta vezeti a tabellát, de ő nem minden fordulóban vesz majd részt, így Svédországban sem lesz majd ott. Takamoto Katsuta így először szerepelhet a főcsapat három autós felállásának tagjaként Rovanperä és Elfyn Evans mellett – aki 2020-ban tudott nyerni Svédországban. A tréningek részeként a japán pilóta gyakran versenyzett havon és jégen Finnországban, és a TGR WRC Challenge Program színeiben Katsuta Svédországban is komoly rekordot tudhat magáénak: 2018-ban áttörést jelentő győzelmet tudott aratni a WRC2 sorozatban, tavaly pedig a negyedik helyen végzett a WRC-ben. A TGR-WRT ezúttal is négy autót indít majd a csúcskategóriában Svédországban, mivel az olasz Lorenzo Bertelli az első ügyfélpilótaként versenyezhet majd a GR YARIS Rally1 HYBRID volánja mögött.
Az 50 évvel ezelőtt megrendezett első WRC szezonban is szereplő Svéd Rally az egyetlen igazi téli forduló a naptárban. Tavaly új helyre költözött a verseny Umeåba, amely Észak-Svédország legnagyobb városa, és közelebb van az Északi-sarkkörhöz, mint az ország fővárosához, Stockholmhoz. Amellett, hogy nagyobb garanciát nyújtott a rally jellegzetes szélsőséges körülményeire, a helyszínváltás még gyorsabb szakaszokat hozott. A speciális szöges abroncsok keményen kapaszkodnak az útba, ezzel lenyűgöző tapadást biztosítva és elősegítve, hogy ez legyen az év leggyorsabb fordulója, ahol a pilóták az út szélén lévő hókupacokat segítségül hívva képesek még nagyobb sebességet elérni a kanyarokban.
A rali csütörtök este egy rövid umeåi „sprint” szakasszal kezdődik, amelyet pénteken ismét lebonyolítanak két három szakaszból álló kört követően: a nyugat felé tartó Brattby és Sarsjöliden szakaszok tavaly szombaton és vasárnap kerültek sorra, míg az észak felé irányuló Botsmark egy új pálya. A szombati, három szakaszból álló kör két új etappal kezdődik, amelyek a Norrby és Floda névre hallgatnak. Utóbbi a rally legészakibb szakasza, és egyben a leghosszabb is – 28,25 kilométeres. Az umeåi szakasz dupla hosszúságú változata zárja a napot, és egyben a rally végét jelentő Power Stage szakasz szerepét is betölti majd, miután vasárnap egy másik új etapot, a Västerviket is kétszer futják meg a versenyzők.
Jari-Matti Latvala (Csapatvezető)
„A Monte-Carlo Rallyn elért eredmény fantasztikus szezonkezdetet volt számunkra, és emiatt pouitív érzésekkel várhatjuk a Svéd Rallyt is. Ez egy olyan forduló, amelyet szerintem mindannyian nagyon várunk – és ilyenkor mindig azt kívánom, bárcsak én is vezethetnék még. Nagyon jó emlékeim vannak Svédországból, és ez igaz a csapatunkra is, beleértve az első közös győzelmünket 2017-ben. Tavaly rendezték meg először az Umeåban a rallyt, vastag hótakaróval: Kalle elsőként indulva is nyerni tudott az első szakaszon, de az esélyei ismét a körülményektől függenek majd, és attól, hogy van-e vastag jégréteg az úton vagy sem. Ha sok havat kell lesöpörnie, akkor nehezebb helyzetben lesz, és lehet, hogy Elfyn – aki szintén nagyon élvezi ezeket a körülményeket – jobb helyzetbe kerülhet a versenyen. Tudom, hogy Taka is szereti a havat, és bár most először jelölték a főcsapat tagjaként, ahol pontokat is szerezhet, nem fogunk rá extra nyomást helyezni – csak azt szeretnénk, hogy folytassa a tavalyi munkát.”
Kalle Rovanperä (69-es rajtszámú autó pilótája)
„Nagyszerű volt, hogy Monte Carlóban sikerült jól kezdenünk a szezont, így jó szájízzel és fontos pontokkal gazdagodtunk. Reméljük, hogy Svédországban ugyanígy folytatjuk, és élvezzük majd a versenyt. Évente csak egy ilyen esemény van, és mindig menő, hogy az autón vannak a szöges gumik, és tövig nyomjuk a gázpedált a hókupacok között – ez igazán különleges élmény. Tavaly jó eredményt értünk el Svédországban, és idén is megpróbáljuk megismételni ezt. Nehéz lehet majd elsőként rajtolni a havon, és ez nagyban függ a körülményektől. Az esemény előtti tesztünk nagyon jól sikerült, tökéletes körülmények között és vastag jégréteggel az úton. Remélhetőleg így lesz ez idén is, és nem szenvedünk majd túl sokat azzal, hogy pénteken elsőként rajtolunk.”
Elfyn Evans (33-as rajtszámú autó pilótája)
„A Monte-Carlo Rally összeségében jó nyitánya volt az évnek, még akkor is, ha az eredményeink csalódást keltőek voltak ahhoz képest, amilyennek éreztem tempót. Most Svédország felé vesszük az utat, és egy teljesen más kihívás elé nézünk. A hó és a jég ellenére is ez az egyik leggyorsabb rally a naptárban, főleg amióta a helyszín bázis tavaly kicsit északabbra költözött. Úgy gondolom, hogy a szakaszok azóta még gyorsabbak, és lesz néhány új etap az idei menetrendben, amelyeket még nem fedeztünk fel. Ez egy olyan rally, ahol szinte lehetetlen végig tökéletes beállítású autóval versenyezni, mert a tapadás nagyon sokat változhat egy szakaszon belül is, de a tesztünk során többféle lehetőséget is ki tudtunk próbálni.”
Takamoto Katsuta (18-as rajtszámú autó pilótája)
„Nagyon izgatott vagyok a Svéd Rally miatt. A havon vezetés ismerős és nagyon kedves számomra, és kifejezetten szeretem ezeket a körülményeket. Az, hogy a csapat három fő, pontszerző versenyzőjének egyike lehetek, talán egy kicsit nagyobb nyomást jelent majd, mint amit megszoktam, de ide szerettem volna igazán eljutni. Biztos vagyok benne, hogy lesznek kihívást jelentő pillanatok, de megpróbálom kezelni ezeket, és fontos pontokat hozni a csapatnak. Minden tőlem telhetőt megteszek, és ez nem különbözik az eddigiektől. A havon végzett tesztek során hihetetlenül jól éreztük magunkat az autóban. Azt mondanám, hogy a csapat elég nagy lépést tett egy évvel ezelőtthöz képest, és remélhetőleg ez nagyobb önbizalmat ad nekünk Svédországban. Természetesen a többi csapat is javul és fejlődik, így „teljes erőbedobásra” lesz szükségünk!”