A „leggyorsabb elektromos autó, amely több mint 1000 km-t tesz meg egyetlen töltéssel”


Guinness-rekordot döntött az ausztrál napelemes autó

2022. december 17-én a University of New South Wales (UNSW) diákjai egy csoportja korai karácsonyi ajándékot adott magának. Sunswift 7-esük lett az első elektromos autó a világon, amely 12 óra alatt tette meg az 1000 kilométeres távolságot töltés megállás nélkül. Időközben ezt a hatalmas eredményt a Guinness-rekordok könyve is megerősítette. Az elektromos energia egy részét vezetés közben az autó karosszériáján lévő napelemek termelték. A projekt műszaki csúcsai közé tartoznak az egyedi lengéscsillapítók is, amelyeket a BILSTEIN Suspension Australia speciálisan fejlesztett és épített. „Évek óta dolgozunk az UNSW be- és kikapcsolásával. Amikor a Sunswift csapata megkeresett minket, hogy új lengéscsillapítót építsünk, nem tudtuk, hogy ezek az egységek a nagyszerűségre hivatottak” – mondja Paul Joyner, a Bilstein Suspension Australia munkatársa. A lengéscsillapítók a kirakós apró, de fontos részét képezik ebben a projektben. Az optimális járműmagasság például döntően hozzájárul a szélcsúszáshoz. Továbbá fontos elkerülni a szükségtelen testmozgásokat és az ideális vonaltól való eltérést. Joyner így írja le a nehézségeket: „Egyedülálló napelemes jármű lévén, a lengéscsillapítási sebességekkel korábban nem találkoztak: mozgási arány, járműtömegek, rugózási sebességek, a kompozit karosszéria rugózatlan és rugózott tömegei és a könnyű kerék a felniket mind figyelembe kellett venni. Ezenkívül a lengéscsillapítóknak egyszerre kellett könnyűnek és erősnek lenniük, mert határozottan nem akartuk, hogy meghibásodjanak, amikor a jármű nagy sebességgel rácsnak ütközik.” A fejlesztés kiindulópontja egy különösen könnyű, egycsöves menetes lengéscsillapító volt. 36 mm-es dugattyúrúddal, amelyet a BILSTEIN Suspension Australia-nál hoztak a szükséges hosszúságra. Itt fontos szempont volt a dugattyúrúd mozgásának alacsony fordulatszám-tartományában tapasztalható viselkedés. „Mivel nem akartuk, hogy a kifinomult elektronika a a napelemes járművet meg kell rázni” – mondja Joyner. De a nagy sebességű lengéscsillapító vezérlés is nagy figyelmet kapott, elvégre a hirtelen megjelenő ütések nem üthetik át és esetleg károsíthatják a járművet. Az a tény, hogy a visszapattanás és az ütés A külön beállítottak rendkívül hasznosnak bizonyultak, végül elöl keresztben, hátul klasszikus elrendezésben kerültek beépítésre.

Az ambiciózus Sunswift 7 projekt, amelyen 50 diák dolgozott körülbelül 18 hónapig Richard Hopkins professzor irányításával, gyakorlati célja: megmutatni, milyen hatékonyan lehet elektromos hajtású autót építeni. A spártai rekordot döntögető jármű persze nem nagyon hasonlítható össze a sorozatgyártású autókkal, de az adatok felülnek és észreveszik: 500 kg-jával a Sunswift 7 mindössze körülbelül negyede egy tipikus sorozatgyártású e-autónak. Ehhez járul a hajtáslánc lehető legnagyobb hatékonysága, valamint az aerodinamika (cW érték 0,095) és a gördülési ellenállás csúcsértékei. „Ebben a rekordban az energiafogyasztás mindössze 3,8 kWh/100 km volt, miközben a mai utakon közlekedő leghatékonyabb elektromos autók is csak 15 kWh/100 km-t érnek el, az átlag pedig 20 kWh/100 km” – magyarázza Hopkins professzor. „A Sunswift 7 nem a jövő szériaautója, mert kompromisszumot kötöttünk a kényelem terén, és a költségek is óriásiak. De megmutattuk, hogy lehetséges az autókat hatékonyabbá, fenntarthatóbbá és környezetbarátabbá tenni.” Hopkins professzor négy F1-es világbajnoki címet nyert a Red Bull műveleti vezetőjeként, de ugyanilyen fontosnak tartja ezt a Guinness-rekordot.

A rekordot döntõ hajtást az Ausztrál Autóipari Kutatóközpontban (AARC) hajtották végre Wensleydale-ben, Victoria államban. A napelemes versenyző összesen 240 kört tett meg a tesztpályán. Ez 1000 kilométeres távolságot tett meg, ami több, mint Sydney és Melbourne közötti távolság. A napelemes autó 84,25 km/h-s átlagsebességgel kezdetben gond nélkül apránként közelítette meg az új rekordot – de aztán hirtelen kirobbanással fenyegetett az álom: Az akkumulátorkezelés szoftveres hibája miatt akaratlan megállást kellett végrehajtani. meg kell tenni, és az előírások szerint a csapatnak legfeljebb 15 perce volt a károk helyreállítására. Mint egy James Bond-filmben, az óra menthetetlenül visszafelé ketyegett. Mindössze 8 másodperccel az időtúllépés előtt a Sunswift 7 ismét óraműként működött. A kitűzött 12 órás határ végre egyre közelebb került, és a vezetőcserék, valamint a defekt javítása további értékes időbe került. De végül minden sikerült, és a Sunswift 7 végül 11 óra 52 perc és 8 másodperc után ért célba. Ezek a számok már a javított adatok, amelyeket a Guinness World Records szerkesztői a nyers adatok alapján határoztak meg. Ez azt jelenti, hogy most hivatalosan is megerősítették az új rekordot. A Sunswift csapatmenedzsere, Andrea Holden, az UNSW Sydney gépészmérnök hallgatója azt mondta, hogy „nagyon furcsa érzés arra gondolni, hogy segítettünk valami olyat készíteni, ami a legjobb az egész világon. Két évvel ezelőtt, amikor elkezdtük ezt építeni. Az autóban minden leállásra került, és sok nehéz pillanat volt.” De a rekord még messze van az út végétől. A Sunswift 8-on már elkezdődtek a munkálatok – és a felfüggesztést gyártó BILSTEIN is ismét támogatást ígért.