48,16 millió forintnyi jent adott egy pályacsomagos GRMN Yarisért
A magas árra magyarázat, hogy mindössze 50 példány készült minden idők legsportosabb gyári Yaris változatából, amit csak Japánban forgalmaztak.
A GR Yaris az autós szakma egybehangzó véleménye szerint a jelenleg kapható egyik legjobb hot hatch és utcai raliautó, de a Toyota még ezt is tudta fokozni, amikor 2022 januárjában, a Tokiói Autószalonon bemutatta a limitált GRMN szériáját, amely alapesetben normál (450 db) és versenypályacsomaggal (Circuit Package, 50 db) ellátott változatban létezik. Az előbbit bő 1,06 millió jenes felárért (2,83 millió forint) utólag beszerelt ralicsomaggal is (Rally Package) lehet kérni a márkakereskedésekben, amely speciális, murvára optimalizált lengéscsillapítókat és stabilizátorokat, 5 mm-rel kiszélesített első nyomtávot és alsó védőlemezt és bukócsövet tartalmaz.
A regisztrált érdeklődők közül tavaly március 9-én, sorsolással döntötték el, hogy ki válhat GRMN Yaris-tulajdonossá, az első autókat 2022 nyarán szállították le az ügyfeleknek. Természetesen ezúttal is akadt, aki profitszerzésre használta fel a szerencséjét, és nemrég már árverésre is bocsátotta a pályacsomagos GRMN Yarisát. Egy hongkongi vevő ezen az aukción hajlandó volt 18 165 000 jent (48,16 millió forint) fizetni a mindössze 66 km-t futott, feláras matt acélszürke fényezésű példányért, vagyis az eredeti, Toyota által ajánlott végfogyasztói árnak (8 819 000 jen, 23,38 millió forint) a több mint kétszeresét. Ennyi pénzből Magyarországon majdnem három alapfelszereltségű GR Yaris is kijött volna, a típus alapára itthon ugyanis 16,95 millió forint Dynamic csomaggal.
A GRMN Yaris 1,6 literes, háromhengeres turbómotorja (G16E-GTS) ugyanúgy 272 lóerős, mint a japán belpiacos GR Yarisé, de a nyomatékát 370-ről 390 Nm-re növelték meg a Gazoo Racing mérnökei. A tető, a géptető és a hátsó szárny szénszálas kompozitból készül, a hátsó ülések hiányoznak, az elsőket pedig oldallégzsákos Recaro kagylóülésekre cserélték, így 30 kg-mal lett kisebb (1250 kg) a tüzes hot hatch menetkész tömege. 545-tel több hegesztési varrat és 12 méterrel több szerkezeti ragasztó teszi merevebbé a karosszériát, mint a normál GR Yaris esetében, ami a vezető parancsainak közvetlenebbül reagáló autót eredményezett.
Emellett 10 mm-rel kiszélesítették a karosszériát, és a tömegközéppont is lejjebb került a futómű 10 mm-es ültetésével. A jobb gyorsulás érdekében a hatfokozatú kézi váltó első négy fokozata, valamint a végáttétel is rövidebb, a tartósságot és megbízhatóságot pedig az egyes, hármas, négyes és ötös fokozat fogaskerekének gyártásánál alkalmazott alacsony széntartalmú SNCM acél és speciális felületkeményítési eljárás fokozza. Az első és hátsó Torsen differenciálműveket strapabíróbb, részlegesen önzáró, mechanikus differenciálművekre cserélték.
A még extrémebb, pályacsomagos, mindössze 50 példányban gyártott GRMN Yarisok egyedi, 18 colos BBS felniket, 18 colos féktárcsákat, manuálisan állítható Bilstein lengéscsillapítókat, szénszálas hátsó légterelőt, oldalsó szoknyát és első kötényidomot is kapnak, ezért a tömegük 10 kg-al nagyobb, mint a normál GRMN Yarisoknak.
Fotók: Toyota, Instagram.com/autoracing hkg