30 év Martorell

A SEAT S.A. főüzeme 2025-re tisztán elektromos járművek gyártását is megkezdi a vállalatcsoport különböző márkái számára. Ennek érdekében a vállalat öt fő pillérből – munkatársak és szervezet, villamosítás és termékek, end-to-end (E2E) gyártás, digitalizáció és hosszú távú fenntarthatóság – álló stratégiai tervet dolgozott ki.

Az átalakulás egyik kulcsfontosságú projektje a SEAT S.A. vezető pozíciója, amit a Small-BEV modellek termékklasztere tekintetében a Volkswagen Csoporton belül tölt be. E járműcsalád a hosszú távon fenntartható városi mobilitást hivatott „demokratizálni” a különböző márkák kínálatában, Martorell pedig a vállalatcsoport ezen elektromos autók számára kialakított egyik gyártóközpontjává lép elő – miközben az elektromos járművek értékteremtési láncolatának meghatározó részévé is válik Spanyolországban.

Wayne Griffiths, a SEAT és a CUPRA vezérigazgatója így fogalmazott: „A SEAT S.A. munkahelyeket teremtett és felgyorsította az ipari növekedést hazánkban az elmúlt harminc év során, a jövőre nézve pedig még ennél is többet tervezünk. Célunk, hogy 2025-től immár Spanyolországban gyártott elektromos járműveket állítsunk elő, s az átalakulás részeként a CUPRA UrbanRebel is Martorellben készül majd. Ennek a projektnek köszönhetően – amely a legfontosabb vállalatunk számára az elkövetkező évek során – munkatársaink és a gyár számára is új korszak veszi kezdetét.”

A vállalat átalakulása a SEAT S.A. és a Volkswagen Csoport Spanyolország villamosítása iránti egyértelmű elkötelezettségével is összhangban áll, amelyre a „Future: Fast Forward” projekt keretében kerül sor. A terv – a partnerekkel közösen – a martorelli és a pamplonai gyárak villamosítására, egy új giga-akkumulátorgyár saguntói (Valencia) létesítésére, valamint egy teljeskörű beszállítói ökoszisztéma kialakítására is kiterjed. Becslések szerint az országos projekt több mint 21 000 millió eurós pozitív hatást fejt ki a spanyol gazdaságra.

Az elektromos autók bevezetése egyfajta kulturális változást is igényel a munkatársak körében, illetve az új technológiák alkalmazása terén. A vállalat azzal a céllal indított ambiciózus képzési tervet dolgozói számára, hogy szervezete még hatékonyabbá váljon és minden csapatát átsegítse e változásokon. Ezzel párhuzamosan gyártóberendezéseibe is invesztál a SEAT S.A., hogy intelligens termelési helyszínné fejleszthesse Martorellt. Ennek érdekében adat- és üzleti intelligencia fejlesztő eszközöket, virtuális valóságot, valamint big data alkalmazásokat kíván igénybe venni a termelési folyamatok és a valós idejű monitorozás fejlesztése szolgálatában.

Markus Haupt, a SEAT S.A. a termelés és a logisztika területeiért felelős ügyvezető alelnöke hozzátette: „Mivel gyáraink állnak ezen átalakulás középpontjában, a kihívás óriási: meg kell változtatnunk gyártási folyamatainkat, hogy valósággá válhasson a villamosítás. Ennek érdekében martorelli termelési helyszínünkön új technológiákat alkalmazunk, illetve úgy képezzük munkatársainkat, hogy rendelkezzenek a SEAT S.A. villamosításához szükséges eszközökkel és készségekkel.”

Termelés Martorellben: a növekedés és a fejlődés motorja

Jelenleg mintegy 12 ezren dolgoznak a martorelli gyárban, illetve vállalati központban. A létesítmény teljes alapterülete 2,8 millió négyzetméter, ami nagyjából 400 futballpályának felel meg.

Az 1993-ban 34 hónapos építést követően felavatott gyár 244,5 milliárd spanyol peseta (1,47 milliárd euró) beruházás eredményeképpen kezdhette meg a termelést. A SEAT S.A. régi, barcelonai Zona Franca üzeméből – ahol a márka 1953 óta gyártotta autóit – a mindössze 30 kilométerre fekvő martorelli gyárba helyezte át termelését. A SEAT S.A. azóta 45 modellsorozatból összesen több mint 12 millió járművet gyártott itt, amelyek közül a világ több mint 70 országába exportált. Tavaly a gyártósorról legördült járművek 83 százaléka került exportra.

A SEAT Ibiza második, illetve a Cordoba első generációja voltak az első modellek a martorelli szerelősoron, napi 1500 darabos volumenben készültek. Az elmúlt harminc év során pedig a SEAT Ibiza (4,7 millió), a Leon-család (2,5 millió) és a SEAT Cordoba (több mint egymillió) gördült ki a legnagyobb darabszámban Martorellből, míg napjainkban a CUPRA Formentor a legtöbb példányban gyártott modell. Mindemellett a Volkswagen Csoport globális termelési rendszerének részeként a martorelli üzem is gyártotta az Audi Q3 sorozat tagjait, jelenleg pedig Audi A1 modelleket is készít.