Privát Lexus-élményt teremt a mesterséges intelligencia
Minden ember máshogyan képzeli el álmai tökéletes Lexusát. Az autógyártó a New York-i Autószalonon mutatta be új AI-eszközét, amely szó szerint előzmények nélküli formában képes megjeleníteni a gyár típusait.
Kulcsfontosságú szerep jut azoknak, akik egy-egy új autómodell ügyfél-kommunikációját kísérő fényképanyag megkomponálásáról döntenek. A sajtó részére közzétett fotók elsődleges feladata a tájékoztatás, a szemléltetés. A termékkatalógusokban, a reklámanyagokban ugyanakkor legalább ilyen lényeges szerep jut a megfelelő környezetnek: az autókat olyan szituációban kell ábrázolni, amellyel a célközönség azonosulni tud. Minden létező helyzetben persze nem lehet megjeleníteni az autót, ezért a Lexus folyamatosan új lehetőségeket keres, a mindenkori legmodernebb technológiához fordulva az optimális megoldásért.
Erre szolgált a vállalat két éve bemutatott kiterjesztett valóságú digitális applikációja, amely a felhasználó közvetlen környezetében helyezi el a kiválasztott típus méretarányos képét. A tréfa kedvéért ez lehet a konyha vagy a hálószoba is, de több értelme van a házunk előtti járdára, esetleg a céges parkolóhelyre odaképzelni a kiszemelt gépkocsit. Jó volna persze, ha virtuálisan a nyaralónk előtt is megcsodálhatnánk a járművet, de a Lexus AR Play alkalmazás csak az adott környezettel tud dolgozni: arra nem alkalmas, hogy világokat teremtsen álmaink autója köré.
Ami azonban két éve elképzelhetetlen volt, az ma már a valóság: a Lexus az idei áprilisi New York-i Autószalonon bemutatta azt a különleges, házon belül kifejlesztett eszközt, amivel bárhol, bármilyen formában gyönyörködhetünk kedvenc autónkban. A lehetőségeknek szó szerint csak a képzelőerőnk szab határt: a Toyota Connected North America (TCNA) munkatársainak – az adattudományok és a gépi tanulás világszínvonalú szakértőinek – bevonásával kifejlesztett és felkészített mesterséges intelligencia tetszőleges képet állít elő álmaink járművéről.
A mérnökök az új generációs Lexus RX, illetve a vadonatúj Lexus RZ megjelenítésére tanították be a mesterséges intelligenciát. Mindkét típusról több mint 500 fényképet mutattak a számítógépnek, így az minden részletre kiterjedően megismerhette annak domborulatait, arányait, fénytöréseit. A környezet megjelenítésére, illetve a különböző ábrázolási stílusokra a Laion non-profit szervezet adatcsomagja segítségével készítették fel a Lexus rendszerét, amelynek ezek után nem okoz problémát bármilyen formátumban ábrázolni az autókat.
Kérhetünk fotorealisztikus megjelenítést vagy vízfestményt, torzított képet vagy agyagmodellt, a generatív mesterséges intelligencia számára egyik sem jelent kihívást. Hasonlóképpen tetszőleges környezetet álmodhatunk az autó köré: beleállíthatjuk egy hegyi patakba, leparkolhatjuk egy képzeletbeli erdei viskó elé, vagy elhelyezhetjük olyan luxusgarázsban, ahol más autócsodák társaságában gyönyörködhetünk benne.
A technológia jelenleg marketingcélokat szolgál, a későbbiekben azonban új, innovatív területeken is elképzelhető a felhasználása. Erre kiváló példa a Lexus egy másik digitális újdonsága. A márka nagyteljesítményű vezetéstechnikai oktatási programjának (Lexus Performance Driving School) résztvevői 2022 óta nem nyomtatott oklevelet, hanem nem helyettesíthető token (NFT) alapú tanúsítványt vehetnek át a képzés sikeres elvégzését követően. Ez egyrészt hitelt érdemlően bizonyítja, hogy teljesítették a kihívást, másrészt az oktatás során készített videofelvételeket, illetve teljesítménymutatókat is tartalmaz, így az élmény újra és újra átélhető. Harmadrészt, mivel garantáltan eredetiek, a későbbiekben akár speciális ajánlatok igénybevételére is feljogosíthatják az ügyfeleket.
Fotók: Lexus