Bővíti formabontó nagyautó-családját a Toyota

A tavaly nyáron leleplezett Crown Crossover után hamarosan a fennmaradó három karosszériaváltozatot is piacra dobja a Toyota. Ezekről adták közre most a legszükségesebb információkat; a legforradalmibb újdonságokat az elvileg legkonzervatívabb variáns ígéri.

2022 júliusában, hatvanhét év és tizenöt generáció után visszatért gyökereihez a Crown. Habár a nagyautó a legutóbbi két évtizedben kizárólag szedánként volt elérhető, előtte üdítően sokszínű volt kínálata. 1967 és 2003 között, mindig változó eloszlásban kombi, kupé, hardtop (azaz B-oszlop és ablakkeretek nélküli szedán, illetve kupé), valamint pickup kivitelek színesítették a belpiacos zászlóshajó választékát. Ezt a változatosságot hozta vissza a Crown tizenhatodik kiadása, amelynek négy eltérő karosszériaverziót előlegezett meg a Toyota.

A sort a legkevésbé könnyen beskatulyázható Crossover kivitellel kezdték. Ezt Európában leginkább kupélimuzinként kategorizálnánk, de amint azóta kiderült, a Toyota ragaszkodik ahhoz, hogy könnyű terepre alkalmas életmódjárműként tekintsünk a modellre. Már a tavaly nyári világpremierkor elárulták, hogy milyen lesz a többi három modell, sőt, a prototípusok fényképeit is közölték.

Ebből pedig az is kiderült, hogy a Toyota meglehetősen szabadon értelmezi a hagyományos elnevezéseket. Az Estate legalább annyira szabadidőjármű, mint kombi, a Sport sokkal inkább terepkupé, mint valódi sportkocsi, a Sedan pedig leginkább a Toyota Mirai átmeneti formavilágához közelítő fastback – ennek a későbbiekben még jelentősége lesz –, szemmel láthatóan hosszabb tengelytávval.

Erről a fennmaradó három variánsról eddig semmilyen konkrétum nem állt rendelkezésre, most viszont a Toyota közzétett néhány sarokszámot. Noha tényleg csak a legalapvetőbb tudnivalókat közölték, ezek alapján messzemenő következtetéseket vonhatunk le a világ negyven nemzeti és regionális piacán bevezetendő modell egyes változatairól.

 Crown
Crossover Type
Crown
Sport Type
Crown
Sedan Type
Crown
Estate Type
Hosszúság (mm)4928471050304930
Szélesség (mm)1839188018901880
Magasság (mm)1539156014701620
Tengelytáv (mm)2850n.a.n.a.n.a.
Hajtáslánc-technológiákHEVHEV, PHEVHEV, FCEVHEV, PHEV
Bevezetés tervezett dátumamár kapható2023 ősz (HEV)2023 tél (PHEV)2023 ősz2024

Míg az Estate nagyságrendileg ugyanolyan hosszú lesz, mint a Crossover, a Sport egy teljes kategóriával kisebb – huszonegy centiméterrel (!) rövidebb – lesz a már megismert modellnél. Az összehasonlító fényképek nem hazudnak tehát: ez lesz a család legdinamikusabb, legagilisabb tagja, amely a Toyota legszélesebb körben alkalmazott középkategóriás padlólemezének, a TNGA-K platformnak (Camry, Avalon, RAV4) a redukált tengelytávú kivitelére épül. Ugyanezt a platformot alkalmazza egyébként a Crossover és az Estate is. Egészen más alapokra épül azonban a Crown Sedan: ugyanarra az eggyel nagyobb kategóriás TNGA-L padlólemezre, amelyre elődje, a tizenötödik generációs Crown, valamint a Toyota Mirai is. Ez nem csak a 100 mm-rel hosszabb tengelytávra ad magyarázatot, hanem a tervezett hajtásláncválasztékra is.

Míg ugyanis mindhárom új Crown elérhető lesz öntöltő hibrid motorral (ez a Sport és az Estate esetében vélhetően megegyezik majd a Crossover kéttagú kínálatával, a Sedan esetében pedig esélyes a 3,5 literes V6-os konfiguráció alkalmazása), a három újonc további erőforrásokat is kínál. Az Estate és a Sport esetében ez egy (minden bizonnyal a platform-testvér Toyota RAV4-ből származó) plug-in hibrid egység lesz, a Sedan azonban korszakalkotóan új irányba tesz hatalmas lépést.

Immár hivatalosan is megerősítést nyert ugyanis, hogy a Crown Sedan lesz a Toyota második sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás modellje. Az összehasonlító képeket elnézve azonban óvatosságra intenénk azokat, akik vadonatúj típusként ünnepelnék az idén érkező Crownt: annak arányai ugyanis olyan mértékű egyezést mutatnak a Toyota Miraival, ami a pontos paraméterek ismerete nélkül is valószínűvé teszi, hogy az élő legendának számító Mirai klónjáról van szó.

Ez a legkevésbé sem meglepő a japán belpiacon, ahol a Lexus típusait éveken át forgalmazták Toyota márkanév alatt, ugyanakkor ez a névcsere valójában sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint első hallásra gondolnánk. Úgy tűnik ugyanis, hogy a Toyota ugyanúgy függetlenítené a hidrogén üzemanyagcellás technológiát a dedikált Mirai modelltől, ahogy annak idején túllépett a Priuson, és ígéretes egzotikumból a világ legnagyobb számban forgalomba helyezett zöld erőforrásává nemesítette az öntöltő hibrid hajtásláncot. A Crown Sedan jelentheti tehát azt az átjárót, amelyen keresztül a Toyota hidrogén üzemanyagcellás technológia széles körű elismertséget és elfogadottságot nyer.

Fotók: Toyota