Az Egyesült Királyságnak hidrogénre van szüksége ahhoz, hogy elérje nulla nettó céljait
Az Egyesült Királyság hidrogénstratégiája becslése szerint a Net Zero célkitűzések elérése érdekében 2050-re a hidrogén az Egyesült Királyság végső energiaigényének 20-35%-át teszi ki (évi 250-460 TWh). A hidrogén ezért kritikus szerepet játszik az ipar, az energia, a hő és a közlekedés szén-dioxid-mentesítésében.
Legutóbbi jelentésében azonban az Egyesült Királyság hidrogénbajnoka megállapította, hogy nagyobb egyértelműségre van szükség a hidrogén-felhasználókra vonatkozó közelgő politikai döntések, a rendelkezésre álló finanszírozás és a 2030-ig és azon túli időszakra vonatkozó hidrogén-ütemterv általános megvalósítása tekintetében. Valóban mindent megtesz az Egyesült Királyság a lendület fenntartása és a hidrogénezési lehetőségek megvalósítása érdekében?
A Tevva szakterülete – a közlekedés – kiemelt szerepet fog játszani hazánk dekarbonizációs céljaiban. Világszerte a CO2-kibocsátás körülbelül egyötöde a teherautókból származik, és a McKinsey és a Hidrogen Council is úgy véli, hogy a hidrogén legversenyképesebb felhasználása a teherautók szén-dioxid-mentesítésében rejlik. A dízelmotorok helyett akkumulátorokat vagy hidrogén-üzemanyagcellákat használó teherautóknak 2040-ig valóban ki kell adniuk az új eladások túlnyomó részét a közepes és nehéz járművek CO2-kibocsátásának csökkentésére irányuló tervek értelmében. Ennek ellenére tavaly mindössze 700 akkumulátorral vagy üzemanyagcellával működő teherautót adtak el Európában – ez az összmennyiség körülbelül 0,2%-a.
A jó hír az, hogy az elektromos és hidrogénüzemű teherautók birtoklásának és üzemeltetésének gazdaságossága , teljes birtoklási költsége vagy TCO-ja gyorsan javul. És mivel a dízel teherautók árai az Euro 7-tel emelkednek, szektorunk villamosítása hamarabb megtörténhet, mint azt korábban gondolták.
Ennek ellenére továbbra is komoly kihívásokat jelent a hidrogéntöltő állomások hiánya, valamint az a tény, hogy a legtöbb flottaüzemeltetőnek nincs tapasztalata a hidrogénnel kapcsolatban, ráadásul sok hidrogénbeszállítónak nincs tapasztalata teherautó-flottával kapcsolatban.
A hidrogéntechnológia korai alkalmazója és fejlesztőjeként a Tevva fontos szerepet játszik a hidrogén-elektromos teherautókban rejlő lehetőségek bemutatásában. Tavaly a hannoveri IAA kiállításon bemutattuk a 7,5 tonnás és a 19 tonnás hidrogénüzemű elektromos teherautók koncepció prototípusát, és felbátorított bennünket az e kettős energiájú járművek iránti nagy érdeklődés.
Januárban a 7,5 tonnás prototípust „határfutóra” vittük Berwick-on-Tweedbe, Anglia legészakibb városába. Útközben megálltunk egy Element 2 üzemanyagtöltő állomáson Teesside-ben, és a visszaút során majdnem 350 mérföldet tettünk meg anélkül, hogy meg kellett volna állnunk. Ezt a teherautó hidrogén üzemanyagcellája tette lehetővé, amely szükség esetén feltölti a megnövelt hatótávolságú jármű lítium akkumulátorát.
Ennek ellenére sürgősen szükség van egy átfogóbb hidrogén-utántöltő hálózatra az Egyesült Királyságban, és a hidrogén-utántöltő rendszerek sebessége és méretezhetősége kulcsfontosságú lesz a bevezetéshez, miközben a költségeket kordában tarthatja. A 2. elem nagyszerű munkát végez ezen a téren. Folyamatban vannak egy olyan vázhálózat kiépítésén, amely minden töltőállomás között 100 mérföldes távolságra van, így bizalmat adva minden fuvarozó cégnek, amely hidrogén-villamos teherautókat fontolgat.
Ma az Egyesült Királyságban megawatt (MW) léptékű hidrogén-tevékenységek vannak, amelyek a Gigawatt (GW) léptékű alacsony szénhidrogén klaszterekre vonatkozó ambiciózus javaslatok mellett fejlődnek 2030-ra. Tanulni az európai, ázsiai és észak-amerikai kezdeményezésekből, valamint az Egyesült Királyságban saját tapasztalatok alapján a koordináció létfontosságú a költségek minimalizálása és a hidrogén-infrastruktúra előnyeinek maximalizálása érdekében. Most lehetőség nyílik az Egyesült Királyság központi, regionális és helyi kormányzati szerveinek és iparának arra, hogy közösen tervezzenek és fektessenek be a hidrogénszállítási rendszerek holisztikus fejlesztése érdekében.
Az Egyesült Királyságnak van egy támogató és növekvő hidrogén-ökoszisztémája, ahol számos állami szerv, új és alapított vállalat, egyetem és mások építik hidrogén-képességeiket és stratégiáikat. Azonban az egyes szervezetek tapasztalata és az iparágak közötti együttműködés érettsége a hidrogénrendszerekkel kapcsolatban jellemzően nagyságrendekkel alacsonyabb, mint a hagyományos fosszilis tüzelőanyag-rendszereknél. Ezért rövid távon a korai alkalmazóknak több támogatásra van szükségük ahhoz, hogy leküzdjék a korlátozott infrastruktúrát és az ellátási láncok összetettségét, a magasabb egységköltségeket, valamint a hidrogéntermékek és -szolgáltatások hosszú vagy bizonytalan átfutási idejét.
Ahogy az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén olcsóbbá és szélesebb körben elérhetővé válik, a hidrogén-tankolás olyan egyszerűvé válhat, mint manapság a dízel-utántöltés. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a hidrogént kényelmessé, megfizethetővé és fenntarthatóvá tegyük a kamionflotta üzemeltetői számára. Az Egyesült Királyság nettó nulla céljainak elérése attól függ.
Írta: Harsh Pershad, a Tevva hidrogén részlegének vezetője