TT, 25 éve Győrből a világpiacra
Negyedszázada, 1998-ban indult az Audi TT Coupé sorozatgyártása az Audi Hungariánál, és azóta több mint 650 ezer darab készült Győrben a TT három generációjából. A sportkocsik legnagyobb számban Németországba, Nagy-Britanniába, az Egyesült Államokba, Franciaország és Japánba kerültek.
Így kezdődött
Az Auto Europe 1999-ben az év legjobb autós újdonságának választotta az TT-t, amely az Audi Hungariánál is igazi újdonságnak számított, hiszen a vállalatnál a TT modellekkel kezdődött a járműgyártás. Kezdetben a TT lakkozott karosszériái vonaton érkeztek Ingolstadtból Győrbe, ahol az összeszerelés folyt.
De 2013-ban az új járműgyár megnyitásával a teljes gyártási folyamat Győrbe költözött – a présüzemtől, a karosszériagyáron, lakkozón át egészen az autók végső összeszereléséig. Az évek során a járműgyártás portfóliója folyamatosan bővült, jelenleg a TT Coupé és Roadster modellek mellett az Audi Q3 és Q3 Sportback modelljei készülnek Győrben.
A tanulmánytól a sorozatgyártásig
A tanulmányautó 1995-ben nagy sikerrel mutatkozott be a frankfurti autószalonon, az IAA-n. A TT elnevezés a világ egyik legrégebbi versenysorozatának a Man-szigeten megrendezett Tourist Trophy versenynek állít emléket, amelyen az NSU és DKW motorok nagy sikereket értek el. Emellett a TT elnevezés az 1960-as évek sportos NSU TT modelljére is utal. Az Audi névadási hagyományaitól történő tudatos eltérés is megerősítette: most valami teljesen új született.
Az első Audi TT Coupé 1998-ban gördült le a gyártósorról az Audi Hungariánál, mégpedig brillantfekete színben, majd 1999-ben a TT Roadster gyártása is megkezdődött.
Az első generációból összesen 269 498 darab készült Győrben és a sorozat sikerei bizonyították, hogy érdemes tovább folytatni a TT történetét, így 2006-ban elkezdődött a második generáció sorozatgyártása.
A második generáció 2014-ig készült az Audi Hungariánál, amelyből összesen 241 276 darabot gyártottak.
A 2014-ben piacra lépett harmadik generáció már teljes mértékben a vállalat 2013-ban megnyitott járműgyárában készül, és máig több mint 145 ezer darab gördült le a gyártósorról.
Nem mellékes, hogy 2009-től az alapmodellek mellett RS-modelleket is készít az Audi Hungaria, amelyekbe a legendás, szintén Győrben gyártott öthengeres motorok épülnek.
Különlegességek
Az Audi Hungaria adományaként a Magyar Rendőrség is szolgálatába állított mindhárom generációból egy-egy modellt. A vállalat 2005-ben adott át egy első generációs TT Coupé modellt, amit a jubileumi, 10 milliomodik Győrben készült motor hajtott. Három évre rá, 2008-ban a második generáció képviselőjeként a 15 milliomodik győri motorral érkezett a TT Coupé a rendőrséghez, míg a sort a 2015-ben átadott harmadik generációs TT S modell zárta.
Ugyanakkor számos egyedi színben készültek TT modellek Győrben, amelyek közül a legkülönlegesebbek talán a Kínai megrendelésre készülő Erika-violett, Lime-zöld és Wodo-kék TT RS-ek modellek voltak.
A vállalat 2022-ben bevezette szériagyártásban a matt lakkozást, így a TT modellek is elérhetők matt változatban Daytona-szürke, különféle ezüst és Piton-sárga színekben.
Az Audi TT RS Coupé iconic edition limitált szériával, amelyből mindösszesen 100 darab készül az Audi Hungariánál, a vállalat 30 éves jubileumi évében az Audi TT negyed évszádos sikertörténetét ünnepli.
dasblog