30 éve a 202-es sorozat az első Mercedes-Benz C-osztályként jelent meg

Mercedes-Benz C-Klasse (Baureihe 202). Gruppenaufnahme von Limousine und T-Modell aus dem Jahr 1997. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: A97F1352) Mercedes-Benz C-Class (model series 202). Group photo of the Saloon and Estate from 1997. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: A97F1352)

1993 májusában a Mercedes-Benz bemutatta a 201-es sorozat utódját
1993 őszén a C 36 AMG erős jelet küldött a sportosságról és a menetdinamikáról
1996-ban az Estate modell (S 202) következett
Classic, Elegance, Esprit és Sport – négy vonal széles célcsoportot céloz meg

Kompakt, biztonságos és keresett – a 202-es sorozatú Mercedes-Benz C-osztály fergeteges sikert aratott: 1993 és 2001 között csaknem 1,9 millió limuzin és kombi jármű hagyta el a gyártósorokat. Tulajdonságait összességében az első C-osztály megszilárdította feltűnő elődje, a Mercedes-Benz 190 (W 201) sikerét, amelyet széles körben „Baby Benz” néven ismernek. Az új, négyszelepes technológiával rendelkező dízel- és benzinmotorok nagyobb teljesítményt nyújtottak, csökkentett fogyasztás mellett, és optimalizált kipufogókarakterisztikával rendelkeztek. Különösen sportos változat volt a 206 kW-os (280 LE) C 36 AMG, az első együttműködési projekt az AMG-vel. A Mercedes-Benz a 202-es sorozattal sorra bevezette az új nómenklatúrát is: az 1972 óta így nevezett S-osztálynak megfelelően most egy betűt használnak a járműosztály általános megjelölésére – innen ered a „C-osztály” elnevezés. A modelljelölés új logikát követett. A megfelelő betű most a térfogatra utaló számkombináció elé került. 1993 nyarán a Mercedes-Benz átvette az elvet a márka többi személygépkocsijára is.

A C-osztály lenyűgözött időtlen dizájnjával és nagyobb belső terével
A 202-es sorozat dizájnja időtlen és elegáns volt: „Az első C-osztály dizájnjának az volt a célja, hogy a széles közönséget vonzó, esztétikus és időtálló formával vonzza meg” – mondja Prof. Peter Pfeiffer, a tervezés vezetője 1999-től. 2008, elmagyarázva az akkori specifikációkat. „Természetesen illeszkedett a márka tervezési idiómájába. Sikere megmutatta, hogy ez a kezdettől fogva tervezett konszolidáció a helyes út volt. A 202-es sorozat kirívó siker lett.”

Elődjéhez képest a C-osztály lényegesen nagyobb belső teret kínált: „Arra reagáltunk, hogy a közép-európai népesség évről évre nőtt” – mondja Prof. Hermann Gaus, a járműfejlesztés akkori vezetője. Több belső teret, alig nagyobb külső méreteket értek el egyrészt az olyan alkatrészek elrendezésével, mint a motor, a tengelyek és a sebességváltó. A C-osztályban az üzemanyagtartály áthelyezése is jelentős előnyökkel járt. A 190-ben még a hátsó ülés mögött helyezték el. Az új kompakt limuzinban először használtak műanyag üzemanyagtartályt. Könnyű volt, szabadon alakítható, és a hátsó üléspad alatt, a hátsó tengely előtt helyezkedett el. Ezért a C-osztályban a hátsó ülést kissé hátra lehetett tolni a nagyobb hely érdekében. A csomagtartó kapacitása is nőtt a W 201-hez képest. Elődjéhez képest mintegy 40 milliméteres hossznövekedéssel az új modellsorozat továbbra is kompakt limuzin volt.

Az erőforrások biztonsága és megőrzése
Az elülső és hátulsó ütközések során nyújtott fokozott biztonság mellett a mérnökök kiemelten kezelték az oldalsó ütközés elleni védelmet. Az intézkedéscsomag kiterjedt volt. Egy darabból álló oldalfalat tartalmazott. Ez nagyon magas szintű erőt kínált. Ezenkívül egy csőszerű szerkezet erősítette meg az ajtókat. A háromhéjú B-oszlop széles, robusztus alappal rendelkezett az oldalküszöbre való átmenetnél. Az első ülések alatti hatalmas kereszttartók az erőket a középső alagútra és a jármű érintetlen oldalára vitték át. Az oldalsó szoknyákban lévő válaszfalak megakadályozták, hogy kihajoljanak és gyűrődjenek. Az üléseket is merevségre tervezték, hogy az erőket összeomlás nélkül adják át. Ezenkívül a fejlesztők a 202-es sorozat tervezése során az erőforrás-takarékosságot is szem előtt tartották. A cél az volt, hogy az elhasználódott járművek 85 százaléka újrahasznosítható legyen.

Új motorok a nagyobb teljesítmény és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás érdekében
A piaci bevezetéskor a C-osztály négy benzines és három dízelmotoros változatban volt elérhető. A C 180 teljesítménye 90 kW (122 LE). A C 200 100 kW (136 LE) teljesítményt fejlesztett ki. A C 220 110 kW (150 LE) teljesítményt adott. A C 280 142 kW (193 LE) teljesítményt adott soros hathengeres motorjával. A kompressziós gyújtású modellek közül az 55 kW-os (75 LE) C 200 Diesel volt a belépőmodell, ezt követte a C 220 Diesel 70 kW (95 LE) és a C 250 Diesel 83 kW (113 LE) teljesítménnyel. .

Az új benzinmotorok nyomatéka és névleges teljesítménye nagyobb volt, mint a W 201-ben, és a kipufogógáz minősége is jelentősen javult. A mérnökök ezt olyan újításokkal érték el, mint a négyszelepes technológia, a nagyobb motorok vezérműtengely-állítása, a továbbfejlesztett motorkezelés és a szelephajtómű súrlódásának csökkentése. A Mercedes-Benz volt a világ első gyártója, amely bevezette a négyszelepes technológiát a dízelmotorokhoz. A további műszaki fejlesztésekkel, például az új elektronikus befecskendezőrendszerekkel együtt, az elért előrehaladás nagyobb névleges teljesítményt és nagyobb nyomatékot is eredményezett. Az alapfelszereltség része a kipufogógáz-visszavezetés és a dízel katalizátor jelentősen csökkentette a részecskekibocsátást.

Kényelemre épített felfüggesztés
A modern tengelykialakítások hozzájárultak a menetkényelem és a vezetésbiztonság jelentős javulásához az előző modellhez képest. Az első tengely két lengőkarja – innen a dupla lengőkaros tengely elnevezés – optimalizálta a kerékvezetést. A „Baby Benz”-ből ismert független, többlengőkaros hátsó felfüggesztést módosították, és rugalmas hátsó tengely hajtóműtartóval szerelték fel. Az új rugó- és lengéscsillapító-beállítás, valamint a hosszabb tengelytáv és a szélesebb nyomtáv szintén hozzájárult a kényelemhez és a kezelésbiztonsághoz.

A megfelelő választás mindenki számára. A négy felszerelési vonal
Az alapfelszereltség része volt a vezetői légzsák, a beépített oldalsó ütközésvédelem, az ABS blokkolásgátló fékrendszer, a szervokormány, az ötfokozatú sebességváltó és a központi zár. A Mercedes-Benz az úgynevezett klasszikus – később Classic néven emlegetett – változat mellett a C-osztályt is Esprit, Elegance és Sport néven felszerelt sorozatban kínálta. A márka „fiatalosan pimasznak” (Esprit), „formálisan elegánsnak” (Elegance) és „dinamikusan technikásnak” (Sport) jellemezte őket. Az Esprit 25 milliméterrel alacsonyabb felfüggesztést és színes, friss belsőt kapott. Az elegancia a fényezéshez illő színű külső dörzslécekkel, valamint a dörzslécekben és az ajtókilincsekben lévő krómbetétekkel tűnt ki. A fa díszítés megteremti a hangulatot a belső térben. A Sportnak 25 milliméterrel alacsonyabb volt a felfüggesztése, és feszesebb volt a felfüggesztés. A felszereltség szélesebb gumiabroncsokat és könnyűfém keréktárcsákat tartalmazott, ötlyukas kivitelben. „Ezekkel a sorokkal sikerült még szélesebb közönséget megszólítani” – magyarázza Prof. Peter Pfeiffer. „Az Esprittel és a Sporttal meg tudtuk győzni azokat a vásárlókat, akik túlságosan higgadtnak találták a W 202 dizájnját.” A Classic és az Elegance sorozat a leszállított járművek egyharmadát tette ki. A maradék harmadikat az Esprit és a Sport alkotta.

Estate modell bevezetése
A limuzin 1986-ban kezdődő tervezési szakaszában az akkori Daimler-Benz AG igazgatótanácsa egy S 202-es házon belüli kombi modell kifejlesztéséről is döntött. Ezt 1996-ban dobták piacra, és ez volt a első kombi a kompakt osztályban. Ez az űrcsoda számos gyakorlati előnnyel tündökölt – többek között a dizájnjával. „Az autóknak el kell nyűgözniük” – mondja Prof. Peter Pfeiffer. „A tiszta okokon alapuló autók csődöt mondanak a piacon.”

Erőteljes AMG modellek
A 202-es sorozat csúcsteljesítménye eredetileg az 1993 őszén bemutatott C 36 AMG volt. Ez volt az első jármű, amelyet a Mercedes-Benz és az AMG közösen fejlesztett. Az alapja egy C 280 a „Sport” felszerelési sorozatban. Az AMG megnövelte a 2,8 literes hathengeres soros motor furatát és löketét 3,6 literes lökettérfogat érdekében. A speciális dugattyúk, a módosított főtengely és a nagyobb kompressziós arány 206 kW (280 LE) teljesítményt eredményezett. A Sport változathoz képest a felfüggesztés további tíz milliméterrel csökkent. A módosított első és hátsó kötény, oldalsó szoknyák és nagyobb kerekek vizuálisan megkülönböztették az AMG változatot.

A sindelfingeni stylistokat bevonták a fejlesztési munkába. „A C 36 AMG természetesen illeszkedik a sorozat általános dizájnjához” – mondja Prof. Peter Pfeiffer. Nagy sikert aratott: 1993 ősze és 1997 júniusa között figyelemre méltó 5221 darab C 36 AMG készült. 1997 szeptemberében egy nyolchengeres motor debütált a C-osztályban. A C 43 AMG 225 kW-ot (306 LE) fejlesztett ki. Az 1998-ban bemutatott C 55 AMG esetében ez a teljesítmény 255 kW-ra (347 LE) nőtt.

A C-osztály első próbálkozásra megnyeri a DTM-et
A DTM-ben, amely Európa-szerte nagyon népszerű versenysorozat, a C-osztály 1994-től folytatta a 190 E 2.5-16-os túraautó nagy sikerét. 1994-ben Klaus Ludwig megnyerte a címet egy AMG Mercedes C-osztályú DTM-mel, amelynek V6-os motorja 294 kW (400 LE) teljesítményt adott. Az átdolgozott változattal és 324 kW (440 LE) teljesítménnyel Bernd Schneider megszerezte a bajnoki címet a DTM-ben és a Nemzetközi Túraautó Bajnokságban 1995-ben. A győztes autó a Mercedes Legend Room 7-ben: „Versenyek és rekordok” látható. – Benz Múzeum.

Új V6-os és CDI motorok a modellfrissítéssel
Az 1993-tól 2000-ig (limuzin) és 1996-tól 2001-ig tartó gyártási időszakban (kombi) számos műszaki és vizuális fejlesztést építettek be a gyártásba. 1995-ben például a C 230 Kompressor ismét egy Roots légfúvót kapott. Ez jelentősen nagyobb nyomatékot eredményezett széles fordulatszám-tartományban, és jobban reagált az erőleadásra. „A turbó késleltetés hiánya miatt a kompresszor mellett döntöttünk, a turbófeltöltő ellen pedig akkoriban” – magyarázza Prof. Hermann Gaus járműfejlesztő. Az 1997-es modellfrissítéstől kezdve a C 240 és C 280 modelleket új V6-os motorokkal kínálták. Az ESP® Electronic Stability Program kezdetben csak ezekhez a modellekhez volt elérhető, de a többi követte. A frissítés részeként az alapfelszereltség része volt az oldaltáskák az első ajtókban, a nagy teljesítményű övfeszítők överő-határolóval az első üléseken és a fékasszisztens.

A Mercedes-Benz egy turbófeltöltős dízelmotort is bemutatott. A C 250 Turbodiesel volt az első turbódízel személyautó négyszelepes technológiával és közhűtéssel. 110 kW (150 LE) teljesítményt fejlesztett ki. 1997-ben a közös nyomócsöves elv bekerült a C-osztályba. A C 220 CDI négyhengeres dízelmotorja 92 kW-ot (125 LE) fejlesztett ki. Ez a motor nem csak lökettérfogat-osztályának legnagyobb nyomatékával büszkélkedhet, hanem az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás terén is mércét állított fel. 1998-ban csatlakozott hozzá a C 200 CDI 75 kW (102 LE) teljesítménnyel.

1993 és 2000 között 1 626 383 limuzint gyártottak a 202-es sorozatból. 1996 és 2001 között ehhez a számhoz 243 871 kombimodellt adtak hozzá.