Sorozatgyártásban az üveg-újrahasznosítási kísérleti projekt
Akár 30 százalék újrahasznosítási aránnyal, részben már nem javítható autóüvegekből előállított üveget használ a jövőben a négykarikás márka Audi Q4 e-tron modellje szélvédőjéhez – ezzel az Audi sikeresen vezeti át a GlassLoop kísérleti projektet a sorozatgyártásba. Az Audi az első prémiumgyártó, amely partnervállalatokkal közösen ilyen üvegkörforgást alakított ki az autóiparban. Korábban a már nem javítható autóablakokat – jelenleg elsősorban szélvédőket és panorámatetőket – az úgynevezett downcycling folyamat során csupán kevésbé igényes célokra, például italospalackok vagy szigetelőanyagok formájában hasznosították újra. A kísérleti projekt első ízben igazolta változatlan minőség mellett az újrahasznosítás lehetőségét. A Berlinben június 14. és 16. között tartandó 2023-as GREENTECH FESZTIVÁL alkalmával az Audi pontosan bemutatja, hogyan működik mindez. Az Audi már 2020 óta alapító partnerként támogatja a fenntarthatósági konferenciát.
GlassLoop projektjük keretében, a négykarikás márka Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass és Saint-Gobain Sekurit partnereivel közösen mutatja be, hogyan ültethetők át az anyagkörforgások a sorozatgyártásba. Nagyjából egy éven át tesztelték együtt a partnerek, hogyan állíthatnak elő sérült autóüvegből új szélvédőt az Audi Q4 e-tron számára, s az eljárás immár készen áll a nagysorozatú alkalmazásra. Az autóüveget elsőként innovatív újrahasznosítási eljárással felaprítják, majd kiválogatnak belőle minden nem üveg jellegű szennyezőanyagot – például ragasztómaradványokat -, az így nyert üveggranulátumot pedig beolvasztják és autóipari síküveggé dolgozzák fel. Az így előállított üveg másodlagosanyag-tartalma akár a 30 százalékot is elérheti. A cél, hogy annyi üvegtörmelék álljon rendelkezésre, ami a jelenleg tervezett gyártási darabszámok alapján az Audi Q4 e-tron nagysorozatú előállításának teljes időszaka alatt biztosítja az újrahasznosított anyag részarányát. Az így készülő szélvédőket 2023 szeptembertől tervezik felhasználni az Audi Q4 e-tron gyártása során.
„Ha a már nem javítható autóüvegeket ismét az autógyártásban felhasználható módon dolgozzuk fel, összességében kevesebb elsődleges nyersanyagot használunk fel, egyben a nem javítható autóablakok downcycling folyamatát is megelőzzük” – fejtette ki Philipp Eder, aki a körforgásos gazdaság projektvezetője az Audi ellátási láncolatában. Amint elmondta, a feldolgozott üveggranulátum alkalmazásával végső soron jelentősen csökkenthető az olyan elsődleges anyagok iránti igény, mint például a kvarchomok.
Elismerés: fenntarthatósági díj üveg-újrahasznosításáért
A GlassLoop projekt az Audi ellátási láncolata számára indított Act4Impact programjába illeszkedik, amelynek víziója, hogy a lehető legkíméletesebben alakítsa az Audi beszállítói láncolatának emberre és környezetre kifejtett hatásait. Olyan szándék, amely elismerést érdemel: az „Újrahasznosítási koncepció” kategóriában az Audi lett a Fenntarthatósági Projektek Német Díja (Deutscher Award für Nachhaltigkeitsprojekte) – azaz a Német Szolgáltatásminőségi Intézet (Deutsches Institut für Service-Qualität), az ntv hírcsatorna és a DUP UNTERNEHMER Magazin Brigitte Zypries korábbi szövetségi gazdasági miniszter védnöksége alatti díja – idei három kitüntetettjének egyike.
Az Audi a jövőben további anyagciklusokat is ki kíván dolgozni, s ott tervezi növelni a másodlagos anyagok felhasználását, ahol az ökológiailag és gazdaságilag indokolt. „Célunk, hogy magas minőségi színvonalon a lehető legtöbb anyagot nyerjük vissza, hogy azután újra felhasználhassuk őket gyártásunk során” – hangsúlyozta Markus Duesmann, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke. Ezzel értékes elsődleges alapanyagok takaríthatók meg, miközben a termékek környezetre gyakorolt hatásai is mérsékelhetők.
A körforgásos gazdaság (Circular Economy) célja a lehető leghosszabb ideig megőrzött anyagérték és minőség, amelyek egyaránt kulcsfontosságúak annak érdekében, hogy az adott anyagot az autóiparban, és ne csupán kevésbé igényes célokra használhassák fel újra. A négykarikás márka ennek során egyebek mellett a Post-Consumer anyagokra összpontosít – ilyenek például az ügyfelek életciklusuk végére ért autóiból származó anyagok -, így amennyire csak lehetséges, megelőzhető az úgynevezett downcycling jelensége, vagyis az anyagok minőségének az újrahasznosítási folyamat során bekövetkező romlása.
Az Audi a több mint 190 kiállítóval, mintegy 120 előadóval és a várakozások szerint bő 15 ezer látogatóval immár ötödik évébe lépő GREENTECH FESZTIVÁL standján mutatja be, hogyan vezethetők sikerrel vissza a körforgásba olyan különböző anyagfajták, mint például az acél, az alumínium és a műanyagok. A zöld innovációk az egykori Berlin-Tegel repülőtér területén rendezett, legnagyobb európai fesztiváljának programjában különböző pódiumbeszélgetések, panelek, vitaindító előadások és képzési programok is szerepelnek. A GREENTECH FESZTIVÁL alapítói Nico Rosberg fenntarthatósági vállalkozó, valamint Marco Voigt és Sven Krüger mérnökök.