Negyedbilliót költ akkumulátorfejlesztésre a Toyota
100 millió jenes, azaz 234 milliárd forintnak megfelelő beruházással fejleszti a Panasonickal közösen létrehozott akkumulátorgyárát a Toyota. A cél: idén négymillió fölé emelni a villamosított modellek darabszámát.
A Toyota és a Panasonic által 2020-ban alapított Prime Planet Energy & Solutions vegyesvállalat sokrétű küldetést teljesít: amellett, hogy akkumulátorokat gyártanak hibrid és elektromos járművekbe, intenzív kutatás-fejlesztési tevékenységet végeznek, amelynek keretében többek között a szilárdtest-akkumulátorok sorozatgyártást készítik elő.
Tavaly szeptemberben a Toyota 400 milliárd japán jent (937 milliárd Ft) különített el arra, hogy kibővítse belföldi akkumulátorgyártó kapacitását. Ezt az összeget különböző létesítmények, köztük a Prime Planet egyik üzemének a fejlesztésére fordították. Ez utóbbi bővítésére szavazott meg további 100 milliárd jenes (234 mrd Ft) beruházást a Toyota: a jelentős tőkeinjekció nyomán a termelőkapacitás több mint 40%-kal nő, így a vegyesvállalat 23 GWh-ra növelheti éves hajtóakkumulátor-termelését: ez a mennyiség 290 ezer Toyota bZ4X tisztán elektromos crossover gyártásához elegendő; nem mellékesen a beruházás több ezer munkahelyet teremt.
Az idén áprilisban elindult 2024-es pénzügyi évben a Toyota 200 ezer darabra kívánja növelni a tisztán elektromos gépjárművek globális eladásait; ezzel párhuzamosan a hibrid járművekből 3,84 millió darab forgalmazását tervezi – ez 34,9 százalékkal haladja meg a 2023-as pénzügyi év teljesítményét. Ami a villamosított modelleknek a Toyota teljes forgalmán belüli hányadát illeti, a tavalyi 29,6 százalék helyett idén már 37 százalékkal számol a gyártó!
A Toyota a Prime Planet 51 százalékát birtokolja, míg a Panasonicé a fennmaradó 49%. Prima Planet az akkumulátorgyártás minden fázisát házon belül végzi el, a tudományos kutatásoktól kezdve a technológiai fejlesztéseken át a prototípusok és előszériás akkumulátorok legyártásáig. A termék és a termelés tervezése egyaránt itt zajlik; továbbá a vállalat intézi a kész akkumulátorok marketingjét és értékesítését.
A Toyota és a Panasonic vegyesvállalata a jelenleg használatos lítium-ion akkumulátorok továbbfejlesztése mellett az új generációs szilárd elektrolitos akkumulátorokon is dolgozik. Ezek nagyobb kapacitásuknak és gyorsabb tölhetőségüknek köszönhetően néhány éven belül forradalmasíthatják az autóipart.
A Toyota elektromos modellpalettájának további fejlődéséhez elengedhetetlen az akkumulátorok házon belüli fejlesztése és gyártása. Erre globálisan 2 billió jent (4,68 billió, azaz 4680 milliárd Ft) fordít az autógyártó; a cél, hogy a Toyota észak-amerikai és japán akkumulátorgyártó létesítményeinek éves össztermelése elérje a 40 GWh-t.
Ennek a hatalmas összegnek, illetve az általa megvalósuló, szerteágazó tevékenységeknek a koordinálására, a döntéshozatali folyamatok nélkülözhetetlen felgyorsítására különálló akkumulátor-részleget hozott létre a Toyota.
Mindez kulcsfontosságú ahhoz, hogy a Toyota Motor Corporation a közelmúltban bejelentett stratégiai terveivel összehangban 2035-re felére tudja csökkenteni az általa gyártott gépkocsik átlagos károsanyag-kibocsátását. Ennek érdekében 2026-ra másfél millióra emeli az akkumulátoros elektromos járművek éves gyártási darabszámát, miközben a hibrid modellek eladásait 30 százalékkal kívánja növelni.