Lexus RZ 450e külső megjelenése
- A „Seamless e-Motion” formanyelv célja, hogy megmutassa a tisztán elektromos autók által kínált teljesítményt, vezetési élményt és kifinomultságot
- A Lexus jellegzetes orsó formájú hűtőmaszkját teljes mértékben integrálták a tervezők a harmonikus orrkialakításba
- A külső méretek a Lexus NX és RX modellek közé pozícionálják az RZ-t
- Az aerodinamikus részletek segítenek az RZ energiahatékonyságának optimalizálásában
Az új akkumulátoros elektromos platform új formai lehetőségeket teremtett és nagyobb szabadságot adott a tervezők számára, hogy igazán egyedi, semmi máshoz nem hasonlítható megjelenést kaphasson az RZ 450e. Ezzel párhuzamosan az autó vonalai a Lexus „Next Chapter” formanyelvének evolúcióját hozták el, miközben olyan megoldásokat vonultatnak fel, amelyek más Lexus modelleknél – mint például az RX – is feltűnnek.
Az alap elképzelést a BEV modellek vezetési élménye által ihletett könnyedség és érzelmekkel teli élmények adták. Az RZ nem csak mint Lexus, hanem mint BEV modell is rögtön felismerhető, ami többek között a dinamikus karaktert biztosító arányokból adódik.
Az új, dedikált BEV platform és az elektromos hajtáslánc alacsonyabb súlypontot és alacsonyabbra húzott orrkialakítást eredményezett. Ez utóbbi jelenti a dinamikus sziluett kiindulópontját, amely látványosan ível az utaskabin felett egészen a tetővonal hátrébb található csúcspontja felé – ennek köszönhető a tágas hátsó fejtér (67 mm). Az ajtók vízszintes alsó éle kiemeli a hosszú tengelytávot és a nagy, míg a sarkokba helyezett nagy, 18” és 20” keréktárcsák a széles kiállást és az alacsony súlypontot hangsúlyozzák.
Az RZ 4805 mm hosszúra nyúlik, amely a 2850 milliméteres tengelytávból és a rövid túlnyúlásokból tevődik össze – elöl 995 mm, hátul 960 mm. Teljes magassága 1635 mm, szélessége pedig 1895 mm (a külső tükrök nélkül). A külső méreteket és alapterületet tekintve a modell a középkategóriás NX és a nagy RX SUV között helyezkedik el a Lexus kínálatában.
A formaterv oldalról kihangsúlyozza az első kerekeket, ezzel utalva az első tengelyen lévő teljesítményre, míg a hátra tolt hátsó kerekek „nyomatéktól duzzadó” megjelenést kölcsönöznek az autónak. Az ajtók kontrasztos formákat és látványos felületeket kaptak, ezzel finom vizuális átmenetet biztosítva az RZ orra és háta között.
A nemrég bemutatott új RX-hez hasonlóan az RZ is mélyebben integrálja a jól ismert orsó alakú hűtőmaszkot az autó orrkialakításába, ezzel erősebb háromdimenziós hatást keltve. Mivel az elektromos hajtáslánc kevesebb hűtőlevegőt igényel, mint egy belső égésű motor, a klasszikus hűtőrácsot elhagyták a mérnökök, és a helyére egy, az autó karosszériájának színére fényezett elem található. Az RZ orsó formájú kialakítását az elegáns fényszórók helyzete és a lökhárító sarkainak sötét színe emeli ki, így biztosítva a jellegzetes Lexus BEV megjelenést.
Az új kialakítású fényszóróegységek szerves részét képezik az orsó formájú testnek. A kiemelkedően vékony fénytestek a Lexus L-alakú nappali menetfényeit emelik ki, míg a főfényszórók és az irányjelzők kisebb hangsúlyt kaptak.
A hátsó mutatós, csúcstechnológiát sugárzó megjelenést kapott, köszönhetően többek között az osztott hátsó légterelőnek, amely optikailag megnyújtja az autót, miközben hozzájárul annak stabilitásához is.
Az autó teljes szélességében végighúzódó LED fényív a Lexus formanyelvének egyik ismertetőjegyévé vált. Az RZ esetében az izmos hátsó részt geometrikus mintákkal öleli körül a fénytest, amelyet középen különösen vékonyra húztak, ezzel helyet hagyva és egyben kiemelve az új LEXUS feliratot a csomagtérajtón. Az 1.627 milliméteres hátsó nyomtáv – ami 15 milliméterrel szélesebb, mint az első – tovább erősíti az autó dinamikus megjelenését.
Aerodinamikus megoldások
Az aerodinamikai megoldások kulcsfontosságúak voltak az alacsony légellenállási együttható (0,293 Cd) elérésében, amely hozzájárul az autó energiahatékonyságához.
Az utastér formáját úgy optimalizálták, hogy kívülről egyenletes légáramlást, belül pedig kényelmet biztosítson. Az övvonal mentén futó betét a karosszériával egy síkban helyezkedik el, hogy segítsen szabályozni a levegő áramlását és stabilitást biztosítson az autónak. A hátsó légterelő kialakítása hozzájárul a kiváló irányíthatósághoz és a magabiztos egyenesfutáshoz oldalszélben is, anélkül, hogy növelné légellenállást. A csomagtérajtót úgy tervezték meg, hogy a tetőről érkező légáramot megfelelő szögben irányítsa tovább, ezzel is csökkentve a légellenállást, és hozzájárulva ahhoz, hogy a vezető úgy érezze, az autó szorosan útra tapad.
A teljesen leburkolt padló szintén csökkenti a légellenállást: elöl domború felület található, amely segít megőrizni a stabilitást nagy tempónál, a hátsó részek pedig hátrafelé irányítják a légáramot a kerekek felől. A kicsi első hűtőrács lamellákkal van ellátva, amelyek automatikusan bezárnak, ha a nincs szükség hűtésre.
Új színek
Az RZ számos különböző külső fényezéssel elérhető, köztük az új, kék ég ihlette éterrel és a lenyűgöző rozébarnával. Ezeken felül ott van még a kristályfehér, az acélszürke, a platina és a grafitfekete is. Egyes árnyalatok egy különleges, fejlett fényezési technológiát alkalmaznak, amelynek során a pigmentrészecskéket és a fémforgácsot egy mikrovékony réteggé tömörítik, így mélyebb, fényesebb felületet és erősebb fény-árnyék játékot elérve.
Az RZ új kéttónusú fényezésekkel is elérhető, amely kontrasztos fekete elemekkel teszi még látványosabbá az autót – ezek közé tartozik az autó orra a motorháztetővel együtt, az oldalsó oszlopok és a tető is.
Keréktárcsák és gumiabroncsok
Az RZ 18” és 20” keréktárcsákat kínál. A 18” kerekek alapvetően sötétszürke metál színben pompáznak, de opcionálisan feketében is elérhetők. A 20” tárcsák fényes fekete vagy kovácsolt felülettel vannak ellátva a felszereltségi szint függvényében. A 18” keréktárcsák aerodinamikus formákat kaptak, beleértve a küllőkön található légterelő elemeket.
A várakozások szerint az európai vásárlók 80 százaléka a 20” kerekeket – amelyek a magasabb felszereltségi szinten vagy opcionálisan elérhetők – választja majd.
A menetstabilitást támogatják az elöl és hátul eltérő méretű gumiabroncsok is: a 18” keréktárcsák esetén elöl 235/60R18, hátul pedig 255/55R18 méretű abroncsok találhatók, a 20” keréktárcsákon pedig elöl 235/50R20, hátul pedig 255/45R20 méretű gumik feszülnek.