Élet a Lexus RZ 450e utasterében
EMBERKÖZPONTÚ KIALAKÍTÁS ÉS TECHNOLÓGIÁK
- A vezetőtér felépítése a Tazuna koncepciót követi, így gyors, könnyed és intuitív kezelhetőséget biztosítva a vezető számára
- Személyre szabható műszeregység került az autóba
- Új, hősugárzós fűtés mutatkozott be az elöl ülők számára
- Az új, hővisszaverő panorámatető egy érintéssel elsötétíthető
Az RZ utasterét nyitott, tágas és szellős hangulat jellemzi, a vezetőközpontú kabin a Lexus Tazuna koncepciójának elvei szerint lett kialakítva – ezt a megközelítést korábban az új NX és RX modelleknél is sikeresen alkalmazták. A Lexus számos emberközpontú, fejlett technológiai funkciót mutatott be az újdonságban, amelyek fokozzák a kényelmet és a jó hangulatot az utastérben, megerősítve ezzel az Omotenashi vendégszeretet szellemét.
Tazuna vezetőtér
Az RZ vezetőtere a Lexus Tazuna koncepciójának következő evolúciós lépcsőfoka. A Tazuna koncepciót a gyeplő ihlette, amellyel a lovas apró, intuitív mozdulatokkal képes irányítani lovát. Ez a kialakítás tökéletes összhangot biztosít a vezetői pozíció és a műszeregység, a kezelőszervek, valamint a kijelzők elrendezése között, így olyan környezetet létrehozva, amelyben a vezető kis kéz- és szemmozdulatokkal képes irányítani a járművet. A One Motion Grip steer-by-wire kormányzás jövőbeni bevezetésével (részletesen fent), a Tazuna pilótafülke-koncepció előnyei még teljesebben megvalósulnak majd.
A kezelőszervek és információforrások – a 14” középső multimédiás kijelző, a műszeregység és a szélvédőre vetített vezetési információk – elrendezésének köszönhetően minimális kéz- és szemmozgásra van szükség ezek eléréséhez, kezeléshez és leolvasásához, segítve ezzel a vezető figyelmét az útra irányítani. A vezetőtér elrendezése és formája a vezető tekintetét is előre irányítja. A One Motion Grip steer-by-wire rendszerrel ezt a hatást az új megjelenésű kormánykerék fokozza tovább, amelynek köszönhetően megnyílik a tér a vezető előtt.
Ez a kialakítás és a kormány mögötti vezetői pozíció a lenyűgöző kilátással kombinálva tovább erősíti a Lexus Driving Signature filozófiára jellemző tulajdonságokat, a kényelmet, a magabiztosságot és az irányíthatóság.
Világos és nyitott utastérélmény
Az utastér nyitottságát fokozza, hogy a műszerfal vékonyabb kialakítást kapott, és az első utasülés pozíciójához képest alacsonyan húzódik. Az utasoldali légzsák hátrébb helyezése és a műszerfal közepén elhelyezett integrált ventilátoregységgel ellátott új légkondicionáló rendszerrel is teret nyertek a mérnökök.
A két első ülés közötti középső konzol keskeny és elegáns felső része egy tárolórekeszt takar, amelynek fedele balra vagy jobbra is nyitható, így a vezető és az első utas egyaránt könnyen hozzáférhet. Az elem pohártartókat, USB-aljzatokat, 12 V-os csatlakozót és (amennyiben az adott példány tartalmazza az opciót) vezeték nélküli töltőt is tartalmaz. Az okos kialakításnak köszönhetően a középkonzol alatt is található egy tároló, amely elég nagy ahhoz, hogy egy csomag papírzsebkendő, egy pár cipő vagy a használati útmutató is elférjen benne.
Az utastér színei és borításai
Három belső színkombináció áll rendelkezésre, amelyek mindegyike más-más hangulatot teremt. Az Orage ülésborítás (kék árnyalatú) fekete díszítéssel és kagylóezüst ajtóbetétekkel és könyöklővel párosul a világos, letisztult és modern megjelenés érdekében. A mogyoróbarna színben pompázó üléshuzatokat fekete díszítéssel kombinálják luxus és modern megjelenés jegyében, a viharszürke és a fekete ülésborítás párosítása pedig látványosan monoton hangulatot teremt.
A középső konzolhoz új Tsuyasumi díszítés is elérhető, amely a természetesen szénhez hasonló finom fényes erezettel válik igazán látványossá. Ezt a hatást számos finom réteg átfedése hozza létre, ez a folyamat pedig fóliatechnológiát alkalmaz, amelyet a Lexus Takumi mesterei felügyelnek.
Ambient belső világítás
Az utastér hangulatát a 14 különböző témát felvonultató, 64 szín megjelenésére képes Ambient belső világítás fokozza, hogy minden utazáshoz megfelelő hangulatot lehessen teremteni. Az egyes fénytestek színe és fényereje egyesével állítható a központi kijelző beállítások menüpontjából.
Az RZ új In-ei világítási effektet is felvonultat, amely fény- és árnyékmintákat vetít az ajtóbetétekre, és különböző hatást tud kelteni a különböző napszakok szerint változó fényviszonyok függvényében.
Ülések
Az ülések a Lexus globális ülésváz-kialakítását kapták meg, és mély varrásokkal vannak ellátva, hogy még kényelmesebb tartást és megfelelő és pozíciót biztosítsanak a hosszú utakon is. Az integrált fűtőelemeket úgy alakították át, hogy az egész ülésfelületen működjenek, a hőmérsékletet pedig a vállak, a hát és a comb felső részeihez igazították.
A hátsó üléstámlák két fokozatban dönthetők, a hátsó szélső ülések opcionális fűtése pedig magas vagy alacsony hőmérsékletre is beállítható.
Fenntartható Ultrasuede
Az új RZ-hez elérhető Ultrasuede ülésborítás, amely egy fenntartható, részben bio és újrahasznosított anyagokból készülő, velúr-szerű szövet. A további lehetőségként elérhető a Tahara szintetikus bőrborítás felhőhatású mintázattal, valamint egy szőtt textúrával rendelkező szövet is. Ez utóbbit centrifugálással színezték, ezzel csökkentve a festésből származó szennyvíz mennyiségét.
Omotenashi üdvözlőképernyő
A műszeregység kijelzőjén beszálláskor egy az adott felhasználóra szabott, teljes képernyős Omotenashi üdvözlet jelenik meg. Amint a vezető kinyitja az autót és beszáll, a rendszer név szerint köszönti (az intelligens kulcshoz hozzárendelt adatok alapján), és egy animációt indít el, amely oldalnézetből mutatja meg az RZ-t. A start gomb megnyomásakor a különböző grafikák és hangok összjátékából kialakulnak a megfelelő mutatók és információk a műszeregységen, a szélvédőre vetített vezetési információs megjelenítőn és a középső kijelzőn is, előre irányítva a vezető figyelmét.
Ezzel párhuzamosan ahogy a vezető közeledik az autóhoz, egy üdvözlő világítási animáció borítja fénybe az első ajtókilincseket és az utasteret. Kiszálláskor a lámpák hét másodpercig világítanak, ha a vezető a jármű közelében marad.
Személyre szabható műszeregység
A műszeregység képernyőjén látható adatok a vezető igényei szerint testreszabhatók, de megjelenésük automatikusan változik a kiválasztott vezetési üzemmódnak megfelelően is. A megjelenítőt arra tervezték, hogy az adatok egyértelműen és azonnal leolvashatóan jelenjenek meg, a magasabb felszereltségű modelleken pedig mindez nagyfelbontásban valósul meg.
A műszeregység esetén három fő megjelenítési téma áll rendelkezésre, amelyek közül a középső kijelző testreszabási menüpontján keresztül választhatnak a felhasználók. Ezek a következők: teljesítménymérő többletenergia-jelző, analóg sebességmérő és digitális sebességmérő. A többletenergia-jelző nyugalmat ad a vezetőnek, hiszen valós időben mutatja az éppen rendelkezésre álló energiát az elektromotor teljesítményéhez és a regenerált energia szintjéhez viszonyítva.
A műszeregység tartalma a kormánykeréken található érintőfelületes kapcsolókkal választható és állítható a magasabb felszereltségű modelleknél, míg a többi verziónál az alap kormánygombok és kapcsolók használhatók erre a célra.
Szélvédőre vetített vezetési információk
A szélvédőre vetített vezetési információk a szélvédő alján jelennek meg, közvetlenül a vezető látóterében. Elhelyezkedése, elrendezése és tartalma mind egyéni ízlés szerint beállítható. Három alapbeállítás érhető el a tartalmak mennyisége alapján: teljes, normál és minimális.
Kapcsolók és kezelőszervek
Míg a Tazuna vezetőtér koncepció biztosítja, hogy a vezetéshez kapcsolódó fő kezelőszervek a vezető számára kéznél legyenek, a kevésbé fontos és ritkábban használt kapcsolók immár a központi érintőképernyőn keresztül érhetők el. Az intuitív kezelhetőség érdekében megőrizték a legfontosabb fizikai gombokat a középső kijelzőn, beleértve az audiorendszer be-/kikapcsoló gombját és a légkondicionáló kezelőszerveit.
A Tazuna koncepció által biztosított egyszerű, intuitív kezelhetőség másik bizonyítékát a kormánykeréken található érintésérzékelős kapcsolók jelentik. Először az új Lexus NX-ben mutatták be ezeket a vezető igényei alapján testreszabható kapcsolókat – akár a vezetési üzemmódok beállításához, a navigációs rendszer kezeléséhez vagy az audiorendszer működtetéséhez is használhatók. Amikor a vezető megérinti a kapcsolót, annak alakja és funkciója megjelenik a szélvédőre vetített vezetési információk között, így a vezetőnek nem kell lenéznie a kormányra, hogy ellenőrizze, a megfelelő gombot választotta-e. Bár alapvetően elektronikus jeleket használnak, megnyomásukkor a jól megszokott kattanásra is képesek, így segítve a felhasználót.
Forgó fokozatválasztó
Az RZ shift-by-wire, azaz mechanikus összeköttetés nélküli menetirány-választó rendszere a középkonzolon található új forgó kapcsolóval működtethető. A vezető a gomb lenyomásával tudja forgatni a szépen megmunkált külső gyűrűt: az előremenet kiválasztásához az óramutató járásával megegyező irányba, míg a hátramenethez az óramutató járásával ellentétes irányba. A forgókapcsoló lenyomásával a jármű üresbe kerül. A konzolon további kapcsolók találhatók a „Park” fokozat és az elektronikus rögzítőfék számára.
Hővisszaverő, elsötétíthető panorámatető
Az opcionális panorámatető növeli a térérzetet és több fényt juttat be az utastérbe. Köszönhetően annak, hogy messze hátranyúlik, a hátul ülők számára szabad kilátás nyílik még akkor is, ha a hátsó üléstámlák meg vannak döntve (a tető szélesebb és 44 milliméterrel hosszabb, mint a Lexus NX). Az üveg low-e (alacsony sugárzási veszteség) bevonatot kapott, amely visszaveri az infravörös sugárzást, és csökkenti a sugárzó hőt napsütéses időben, miközben segít a hőt az utastérben tartani hideg időben.
A tető elektromos fényerőszabályzó funkcióval is rendelkezik, amely egy kapcsoló megnyomásával elsötétíti az üveget. Ennek eredményeként melegben kevésbé kell használni a légkondicionáló rendszert a kényelmes hőmérséklet fenntartásához, és nincs szükség behúzható árnyékolóra, ami súlyt takarít meg – ezek pedig tényezők, amelyek csökkentik az RZ energiafelhasználását és segítik a hatótávolság növelését. Az árnyékoló elhagyása nagyobb fejteret is lehetővé tesz, csakúgy, mint a tetőburkolat tudatos formázását a tető magasságának növelése érdekében.
Új légkondicionáló rendszer
Az RZ új, kompakt klímaberendezést használ beépített fűtéssel és ventilátorral. Hatékony hőszivattyús rendszert használ, amely fűtött hűtőfolyadékot használ a kabin melegítésére hideg időben. Ez csökkenti a jármű akkumulátorára háruló terhelést, és segít maximalizálni a hatótávolságot. Kompakt méretei és a műszerfal alatti központi elhelyezkedése több helyet szabadít fel az első utas lábának.
A Lexus klímamenedzser koordinálja a légkondicionáló rendszert, az ülésfűtéseket, a fűtött kormánykereket és (ha rendelkezésre áll) a hősugárzós fűtést, hogy gyorsan és hatékonyan felmelegítse vagy lehűtse az utasteret a kívánt hőmérsékletre. A Lexus S-FLOW vezérlője érzékeli, hogy melyik üléseken foglaltak helyet, és ennek megfelelően állítja be a légkondicionáló teljesítményét, így energiát takarít meg.
Az utastér levegőminőségét a nanoe X™ technológia biztosítja, amely mikroszkopikus méretű, hidroxi gyököket tartalmazó vízrészecskéket bocsát ki a légárammal együtt. Ezek hatékonyan gátolják a vírusokat, baktériumokat, polleneket és más allergéneket, és felléphetnek a penész terjedése ellen. Ellensúlyozhatják a kellemetlen szagokat és megállíthatják a nedvesség elpárolgását, ezzel segítve abban, hogy az utasok haja és bőre hidratált legyen.
A légkondicionálás a Lexus Link okostelefonos alkalmazás segítségével távolról is aktiválható, ígymár az utazás megkezdése előtt felmelegíthető az utastér vagy leolvasztható a szélvédő. Az alkalmazás lehetővé teszi a hőmérséklet-beállítások elmentését, valamint a páramentesítő, az ülés- és a kormányfűtés bekapcsolását.
Hősugárzós fűtés
Az új hűsugárzós fűtőelemek a vezető és az első utas előtt térdmagasságban, a kormányoszlop és a műszerfal alatt helyezkednek el. A konvekciós fűtéssel ellentétben ez a megoldás infravörös sugárzással melegíti fel a közvetlenül előtte lévő szilárd tárgyakat. Emellett körülbelül 8 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt a hagyományos fűtésnél.
Az új elemek a Lexus klímamenedzserbe integrálva az ülésfűtéssel és a fűthető kormánykerékkel együttműködve felgyorsítják az utastér felmelegedését, és olyan érzést adnak, mintha egy meleg takaró lenne az utasok lába körül. Hangtalanul és légbefúvás nélkül működnek, és automatikus védelemmel rendelkeznek arra az esetre, ha valaki hozzájuk ér – ilyenkor automatikusan lecsökken a panel hőmérsékletét 43 °C-ra. A panorámatetőhöz hasonlóan csökkentik a légkondicionáló rendszer terhelését, és segítenek megőrizni az autó hatótávolságát.
Digitális visszapillantó tükör
Rendelkezésre áll3 egy digitális visszapillantó tükör is, amely a hátsó kamera segítségével tiszta kilátást biztosít hátrafelé a vezető számára, anélkül, hogy az utasok vagy a csomagok megzavarnák. A tükör érintéses vezérlőivel a tükör pozícionálható, a kép átméretezhető és módosítható a fényerő is. Az egység igény szerint átkapcsolható, hogy hagyományos tükörként működjön.
Csomagtér
A csomagtérben rendelkezésre álló helyet nem csökkenti a jármű akkumulátora, és további kilenc litert nyertek a mérnökök azzal, hogy az audiorendszer mélynyomóját a csomagtérajtóba helyezték. Normál esetben, azaz öt üléssel 522 literes a csomagtér, de a hátsó üléstámlák lehajtásával, tetőig pakolva akár 1451 literes is lehet rendelkezésre álló tér. A hátsó üléstámlákkal a helyükön is elfér két bőrönd (110 literes és 97 literes). A csomagtérpadló alatt további 58 liternyi tér található egy praktikusan kialakított, teljesen bélelt rekesz képében, amely kényelmesen használható a BEV töltőkábel tárolására.
A csomagtérhez való könnyű hozzáférést segíti a 740 milliméteres rakodási magasság és a motorosan nyíló csomagtérajtó.
A mozgatómotoron végrehajtott változtatások gyorsabbá és halkabbá tették a csomagtérajtó nyitását és zárását, a nyitási szög pedig előre beállítható a rendelkezésre álló helynek megfelelően, így elkerülhető például, hogy egy alacsony garázstetőnek csapódjon az ajtó. Az adott modell felszereltségének függvényében kéz nélkül, láblendítéssel is nyitható a csomagtérajtó.