Németország legmodernebb S-Bahn szerelvényei München részére

Kilencven új vonat XXL méretben. Ez az első alkalom, hogy minden kocsi teljesen integrált, a vonat 200 méternél hosszabb. A bajor állam által garantált finanszírozás.

A müncheni S-Bahn utasai hamarosan Németország legmodernebb S-Bahn vonatain utazhatnak. A Siemens Mobility kilencven kiváló minőségű új S-Bahn vonatot szállít több mint kétmilliárd euró értékben, miután megnyert egy uniós tendert. A szerződés további vonatokra vonatkozó opciót tartalmaz. A vonatok finanszírozását a bajor állam lízingmodellen keresztül garantálja.

A Münchenbe rendelt új S-Bahn vonatok több helyet, nagyobb kényelmet és számos újítást kínálnak. Az első vonatok a tervek szerint 2028 végén állnak utasforgalomba. Németországban először teljesen integrált, összesen több mint 200 méter hosszú S-Bahn vonatokat fognak használni, amelyek 1.841 utas befogadására alkalmasak. A megrendeléssel Bajorország tartomány és a müncheni S-Bahn felkészül a következő évtizedekben várható utasforgalom-növekedésre. A vonatok rendkívül energiahatékonyak, kevés karbantartást igényelnek, és a felhőn keresztül kapják meg a szoftverfrissítéseket.

Evelyn Palla, a Deutsche Bahn AG regionális közlekedésért felelős igazgatósági tagja: „A 200 méter hosszú S-Bahn nagyobb kapacitást, nagyobb pontosságot és kényelmet jelent utasaink számára. Németország legmodernebb S-Bahn vonatai fontos elemei lesznek a müncheni régió mobilitási átmenetének előmozdítására irányuló erőfeszítéseinknek. Az új XXL vonatok mindegyike 1,500 autót helyettesít csúcsidőben. Ez valóban a jövő helyi közlekedése.”

Christian Bernreiter bajor közlekedési miniszter: „Ez hatalmas lépés az éghajlatbarát közlekedés biztosítása felé Bajorország legnagyobb nagyvárosi területén. Új korszakot nyitunk, és a müncheni S-Bahn már ebbe a jövőbe érkezik meg. A bajorországi regionális vasúti közlekedés felelőseként elmondhatom, hogy a beruházás megéri az árát. Bajorországban a helyi vasúton utazók nem kevesebb, mint kétharmada profitál majd az új vonatokkal való közlekedésből, illetve a müncheni régió szinte minden helyi közlekedésében érintett fél egy jól működő és vonzó vonatokkal találkozhat majd.”

Michael Peter, a Siemens Mobility vezérigazgatója: „A Siemens Mobility különösen büszke arra, hogy a leginnovatívabb S-Bahn vonatokat szállítja Németország részére. Egyedülálló digitális funkciókkal, maximális utaskényelemmel, környezetvédelemmel és üzembiztonsággal ez az S-Bahn vonat új mércét állít fel a németországi mobilitási átalakulásban. A jövőben Münchenben és a környező régióban az utasok kényelmes vonatokon utazhatnak, amelyek különösen megbízhatóak és jövőbiztosak a Siemens legmodernebb vasúti technológiájának köszönhetően.”

Az új járművekben a LED-világítás a napszaktól függően változik. A klasszikus 3 és 4 üléses ülőhelyek nagyobb lábteret kínálnak, mint a jelenlegi vonatokon. Ezen kívül vannak csoportos területek és rugalmas összecsukható ülések. Az utasok kényelmét ingyenes Wi-Fi, mobil áteresztő ablakok, USB és hagyományos aljzatok, valamint tárolóhelyek biztosítják. A lényegesen erősebb légkondicionáló rendszer, amely környezetbarát hűtőközegekkel működik, akár 45 Celsius fokos külső hőmérséklet esetén is kellemes utazást biztosít.

Az utastájékoztatási rendszer teljesen új: az ajtók felett kijelzők lesznek kívül és belül is, a mennyezeten és a kocsik közötti részeknél. Információt nyújtanak az útvonalról, az állomásokról és az adott vonat kapacitáskihasználtságáról. A leszállás előtt a kijelzőkön jelzik, hogy hol találhatók lépcsők vagy liftek a következő peronon. A vonat külső részén LED-szalagok világítanak a megfelelő vonalszínben.
A széles ajtók és a tágas beszállási területek biztosítják a gyors be- és leszállást, valamint az utasok lehető legjobb elosztását a vonaton. Az összecsukható ülések a forgalomtól függően automatikusan rögzíthetők, ami további helyet teremt. A 13 kocsiból öt nagy, többcélú területekből áll, három ajtóval és bőséges tárolóhellyel kerékpárok, babakocsik, csomagok vagy gyalogosok számára. A vonat mindkét végén van hely kerekesszékek számára. A hallókészülékkel rendelkező utasok Bluetooth-on keresztül csatlakozhatnak az információs rendszerhez, és így tájékozódhatnak.

Az új vonatok innovatívabbak, digitálisabbak és összekapcsoltabbak, mint valaha: A hangsúly a minimális életciklus-költségeken van a maximális energiahatékonyság, a minimális karbantartási költségek és az optimalizált működési támogatás révén. Például az S-Bahn vonatok nagyszámú redundáns alkatrésszel rendelkeznek, és fel vannak szerelve a Railigent X rendszerrel, amely biztosítja a vonatok maximális rendelkezésre állását. A Railigent X a Siemens Xcelerator nyílt, digitális üzleti platform része, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy könnyebb, gyorsabb és skálázhatóbb digitális átalakulást érjenek el. Ezenkívül a szoftverfrissítéseket már nem kell manuálisan telepíteni a gyárban, ami időigényes, hanem a karbantartás részeként biztonságos online kapcsolaton keresztül érik el a vonatokat.

A Siemens Mobility minden járművét az Európai Vonatbefolyásoló Rendszerrel (ETCS) és automatikus vonatüzemeltetéssel [ATO], valamint vonatintegritás-ellenőrző rendszerrel [TIMS]  szereli fel. A járművek az ETCS által ötvözik a legkorszerűbb, megbízható technológiát, a szabványosítás révén alacsonyabb karbantartási költségeket, valamint  interoperabilitást biztosít a müncheni vasúthálózatban, amelyet a Deutsche Bahn 2030-tól digitalizál és ETCS-sel szerel fel. Az ATO és az ETCS integrációjának köszönhetően az új S-Bahn vonatok már a jövő vasúti közlekedésére is alkalmasak.