A világ körül nyolc és fél nap alatt

Weltrekordfahrt mit dem Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 auf der Hochgeschwindigkeitsstrecke in Nardò (Italien), 1983. Fahrzeug des Teams „grün“ nach der gut 200-stündigen Rekordfahrt über 50.000 Kilometer. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 83f152) World record drive with the Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 on the high-speed track in Nardò (Italy), 1983. Vehicle of the “green” team after the record-breaking journey of over 200 hours and 50,000 kilometres. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: 83f152)
  • 40 évvel ezelőtt a Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 rekordot döntött 50 000 kilométer felett
  • Éjjel-nappal a Nardò körön, 40 C-os külső hőmérséklet mellett
  • A négyszelepes technológiával rendelkező új motor megbízhatóságának lenyűgöző bizonyítéka
  • A forró motor teljes körű szervize és a gumicsere mindössze öt perc alatt
  • „Close-up” – a Mercedes-Benz Múzeum sorozatának neve mindent elmond. Minden rész egy meglepő, izgalmas vagy kulisszák mögötti történetet mesél el, reflektorfénybe állítva egy jármű, egy kiállítás vagy egy építészeti vagy dizájn részleteit. A reflektorfényben ezúttal: a Nardò rekordot döntõ Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (W 201) 1983-ban.

9/2023 sz.: Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (W 201) „Nardò rekordautó”, 1983
Nézet: A bemutató látványos. A túra végén hét rekordot döntő jármű látható a Mercedes-Benz Múzeum függőleges falán. Ezek alkotják a 7. Legend Room: Races and Records ferde görbe végét. A negyedik helyen a Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (W 201) Nardò 1983-as rekordautója áll. Az egyik jármű, amely 40 évvel ezelőtt 50 000 kilométer feletti új világcsúcsot állított fel.

Eredeti: A cég ebből az alkalomból három egyforma 190 E 2.3-16-ot küldött a Nardò körútra. Mindannyian átlépték a célvonalat. A csapatok megbízható azonosítása érdekében az autókat színkóddal látták el (zöld, piros és fehér). A „zöld” csapat járműve a Mercedes-Benz Múzeumban látható. Megőrizték, de nem restaurálták: közelebbről megnézve láthatóak az akkori használat nyomai.

Sportmodell: 40 évvel ezelőtt a Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 volt a W 201 sorozat új csúcsmodellje. Négyszelepes motorja teljesen újdonság volt: a négyhengeres egység égésterenként két szívó- és két kipufogószeleppel rendelkezett. 2299 köbcentiméter lökettérfogatból 136 kW (185 LE) teljesítményt fejlesztett ki. A sportos „Baby Benz” standard változata 7,5 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára, végsebessége pedig 235 km/óra. Ez tette a tizenhat szelepes modellt sztárrá 1983-ban.

Nyolc és fél nap 250 km/órás sebességgel: A három autó több világrekordot is felállított a dél-olaszországi Nardòban, 1983. augusztus 13. és 21. között. A leggyorsabb 190 E 2.3-16 50 000 kilométeres távot tett meg. 201 óra 39 perc 43 másodperc alatt. Az átlagsebesség 247,9 km/h volt. Ezen a teljesítményen felül a trió további két világrekordot állított fel 25 000 kilométeren és kilenc osztálycsúcsot.

Megbízhatóság: Ezek a rekordok lenyűgöző bizonyítékot szolgáltattak a megbízhatóságra extrém távolságokon az autók, és különösen a „Baby Benz” négyszelepes motorja esetében. Ily módon a Mercedes-Benz népszerűvé tudta tenni az új motortechnológiát. Körülbelül négy héttel a rekordhajtás után a cég a Frankfurt/Main-i Nemzetközi Autószalonon (IAA) mutatta be először a nagyközönségnek a 190 E 2.3-16-ot.

Módosítva: A 260 km/h körüli sebességre képes rekordjárművek technológiában és megjelenésben nagyrészt megfeleltek a szériaváltozatnak. Ez különösen igaz volt a négyhengeres M 102-es motorokra: két felső vezérműtengellyel és 16 szeleppel rendelkező, szabványos hajtóművek voltak, amelyek normál teljesítménye 136 kW (185 LE). Csak a befecskendező rendszert és a gyújtást igazították a speciális üzemi feltételekhez, vagyis az állandóan nagy terhelés melletti vezetéshez és a 6000 ford./perc körüli motorfordulatszámhoz. Ezen kívül volt egy „teljesítményű” vezérműtengely, egy kisebb hűtő és nem volt ventilátor, mert ezeknél a nagy menetsebességeknél a normál légáram is elegendő volt a jó átáramláshoz a hűtőn.

Aerodinamika: A hűtőrácsot gyorskioldó rovarháló borította, hogy megakadályozza a légcsatornák eltömődését. Annak megakadályozására, hogy a motor üzemi hőmérséklete csökkenjen az alacsonyabb éjszakai hőmérséklet mellett, hűtőrácsot is felszereltek, amely lehetővé tette, hogy a vezetőülésből a hűtő kétharmadát lefedjék. Ez tovább csökkentette az aerodinamikai légellenállást is. Az aerodinamika optimalizálását célzó további intézkedések között szerepelt a tömör keréktárcsák és a felfüggesztés 30 milliméterrel történő süllyesztése, valamint a motortér és az alváz burkolata.

Kisebb súly: A járművek valamivel könnyebbek is voltak. Nem volt például hátrameneti fokozat – mivel nem volt rá szükség. A kormányzás mechanikus volt. A lejtős pályán való vezetés ugyanis gyakorlatilag kiküszöbölte az oldalirányú erőket, vagyis szinte mindig „egyenesen haladt előre”, ami azt jelentette, hogy nem volt szükség az alapkivitelnél előirányzott erőrásegítésre. A rekordot döntő járművek a hátsó ülés helyett az előírásoknak megfelelően a legfontosabb csere- és kopóalkatrészek szortimentjét szállították, pl. légszűrő, olajszűrő, gyújtógyertyák, gyújtáskábelek és generátor. A javítás csak ezen alkatrészek felhasználásával volt engedélyezett.

Ijesztő pillanat: Az elosztókart kihagyták a fedélzeti alkatrészellátásból, mert végül is ez egy olyan alkatrész, amely általában nagyon megbízhatóan tart. De a múzeumban kiállított „zöld” csapat járművénél éppen ez az alkatrész tört el a rekordhajtás során. Ez ijesztő pillanat volt a Gerhard Lepler vezette csapat számára; de nagy improvizációs készséggel a technikusoknak és mérnököknek sikerült újra beindítaniuk a gyújtást. Még az alváz sérülése sem tudta megállítani a „zöld” 190 E 2.3-16. Ennek eredményeként végül mindhárom jármű sikeresen célba ért, „piros”, „fehér” és „zöld” sorrendben.

Ismerős terep: Már akkoriban az olaszországi csomagtartó csúcsán lévő Nardò pálya egyáltalán nem volt ismeretlen terep a Mercedes-Benz tesztrészlegének pilótacsapatai és boxutcai számára. Minden új modellnek hasonlóan kemény és kiterjedt tesztvezetéseken kellett keresztülmennie a sorozatgyártás felé, és ezeket ott is elvégezték. 1976-ban, 1978-ban és 1979-ben Nardòban tíz táv- és két időrekord is született a C 111 különböző dízel- és benzinváltozataival. Az 1983-as nardói körülmények igen megerőltetőek voltak az autókra és a vezetőkre nézve. A 12,6 kilométeres tesztkörön a rekordot döntõ futások kint 40 Celsius-fokos nappali, a jármû belsejében több mint 50 Celsius-fok mellett zajlottak. Be és tovább, körről körre, éjjel-nappal.

Felismerhető: Annak érdekében, hogy a csapat folyamatosan értesüljön a megtett körök számáról, a megtett távolságról és az átlagsebességről, a hivatalos időmérőtől függetlenül, a három járművet különböző frekvenciájú adókkal és különböző színű jeladókkal látták el, hogy a különböző A járművek nappal és éjszaka egyértelműen azonosíthatók voltak, áthaladási idejük pedig megbízhatóan mérhető kettős fénysorompó segítségével. Nappali órákban a három színben levehető műanyag kupakok védték a fényszórókat a rovarok általi szennyeződéstől és a sérülésektől.

Expressz szolgáltatás: A távolsági autózás során az autók többször is beszálltak a boxba sofőrcsere miatt. Ezeket a megállókat is használták tankolásra és ablaktisztításra. 17 000 kilométerenként volt egy kicsit hosszabb boxkiállás. Ugyanilyen rekordot döntögető öt perc alatt teljes körű szervizt kaptak a járművek forró motorjai: kicserélték az összes gumit, valamint a motorolajat, olajszűrőt és a gyújtógyertyákat. A szelephézagokat is beállították.

Kutatási tanulmány: A tiszta anyagok tesztelése mellett az akkori Daimler-Benz AG berlini kutatócsoportja ezt a távolsági tesztet használta a vezetéspszichológiai vizsgálatokra. Most először sikerült értelmes eredményeket szerezniük a vezetői stresszről pontosan meghatározott feltételek mellett.

Technológiai platform: A 190 E 2.3-16 a Mercedes-Benz Múzeumban a domború kanyar végénél egy örökké néma tanúbizonyság az egykor elért 250 km/h körüli átlagsebességről. Egyúttal néma üdvözletet küld egy másik járműnek, amely nemrég csatlakozott a Múzeumhoz: az 1910-es „Prinz Heinrich” Benz különleges túraautónak. Ezt a Legend 7 legelején mutatják be. a világ megmaradt eredeti Benz & Cie járművei, amelyek az 1910-es Prinz-Heinrich Rallyn futottak be. Az akkori fejlett technológia közé tartozott a kettős szikragyújtás – és a négyszelepes technológia.

A Mercedes-Benz Múzeum keddtől vasárnapig mindennap 9-18 óráig tart nyitva.

A jegypénztár mindig 17 órakor zár.

Jelentkezés, foglalás és legfrissebb információk: hétfőtől szombatig 9-18 óráig. telefonon a +49 (0) 711 17 30 000 számon, e-mailben a classic@mercedes-benz.com címen vagy online a www.mercedes-benz.com/museum címen