Új platformra épül a hamarosan bemutatkozó új Peugeot e-3008
Az idén ősszel bemutatkozó, harmadik generációs Peugeot 3008 több téren is új mércét állít kategóriájában. Ebben kulcsszerep jut annak az új fejlesztésű STLA Medium platformnak, amelyet elsőként kap meg a sikeres kompakt szabadidőjármű legújabb generációja.
Tíz év után nyugdíjazza sokoldalú padlólemez-családját, és egy vadonatúj, minden szempontból modernebb, villamosított platformot honosít meg a Peugeot. A jelenleg alkalmazott, moduláris EMP2 padlón nyugvó modellek (308, 408, 508, 3008 és 5008) fokozatosan térnek át az új generációs STLA Medium architektúrára. A sort a Peugeot 3008 nyitja meg, amelynek harmadik kiadása (e-3008 néven) idén szeptemberben ünnepli világpremierjét, majd 2024 elején Európa-szerte megjelenik a márka bemutatótermeiben.
A Peugeot és társvállalatai (azaz a Stellantis-csoport) pontosan két évvel ezelőtt, 2021 júliusában hirdették meg új villamosítási stratégiájukat. Ennek első, kézzel fogható gyümölcse a piaci bemutatkozás küszöbén álló STLA Medium platform, amely minden korábbi, hasonló architektúránál sokoldalúbb, és pontosabban képes alkalmazkodni az ügyfelek elvárásaihoz.
Az új technológia bevezetése az első konkrét lépés annak a két évvel ezelőtt megfogalmazott, ambiciózus stratégiának a megvalósítása felé, amelynek értelmében 2030-tól kizárólag tisztán elektromos személyautókat forgalmaz majd a Peugeot, 2038-ra pedig karbonsemlegessé teszi a vállalat működésének egészét.
A kifejezetten akkumulátoros elektromos modellekhez tervezett STLA Medium modern 400V-os elektromos hálózata a Peugeot jelenlegi villanyautóinál egy teljes nagyságrenddel jobb képességekkel ruházza fel a rá épülő modelleket – elsőként a Peugeot e-3008-ast. Az energiafogyasztás és a töltési teljesítmény terén egyaránt lépésváltásra számíthatunk: habár a kompakt crossover végleges és hivatalos, homologizált értékei még nem állnak rendelkezésre, az STLA Medium platformmal akár 14 kWh/100 km alatti energiafogyasztási értékek is elérhetők!
Ez egyrészt a nagy energiasűrűségű, egy rétegű (így kis helyigényű) akkumulátor kedvező hatásfokának és hatékony hűtésének, másrészt a fedélzeti rendszerek (fűtés, klímaberendezés, kormányszervó, fékrásegítés és természetesen a villanymotor vagy villanymotorok) minimális energiaigényének köszönhető. Végül, de nem utolsósorban az e-3008 gyártásánál felhasznált kis tömegű, nagy szilárdságú anyagok is hozzájárulnak a takarékos üzemhez.
Mindezeknek kiemelkedően kedvező hatótávolsági értékeket köszönhetünk: akkumulátorcsomagtól és hajtáslánc-konfigurációtól függően akár 5-700 kilométeres WLTP-szabvány értékekkel számolhatunk az STLA Mediumra épülő modelleknél. A nagyfeszültségű technológia által lehetővé tett legnagyobb töltési sebesség 2,4 kWh/perc – ezek az értékek stabilan kategóriája élére emelik a Peugeot e-3008-ast.
A padlólemez az első- és az összkerékhajtást egyaránt támogatja, értelemszerűen egy, illetve két villanymotorral megvalósítva. A rendszerteljesítmény modelltől függően legalább 160 kW, azaz 218 lóerő, de elérheti akár a 285 kilowattot (388 LE) is. Hogy a Peugeot e-3008 pontosan milyen hajtásláncverziókat kínál majd ügyfeleinek, arra legkésőbb szeptemberben fény derül. A feltételek mindenesetre adottak, hogy kifejezetten nagy teljesítményű variánst is építsen a Peugeot – egy esetleges e-3008 PSE (Peugeot Sport Engineered) sportváltozatnak már a puszta lehetősége is felvillanyozó.
A motorteljesítményhez hasonlóan a Peugeot e-3008 méreteiről sincsenek egyelőre konkrét, megerősített információk. Az azonban tény, hogy STLA Medium platform minimális tengelytávja 2,7 méter, azaz 25 mm-rel hosszabb a jelenlegi 3008-as modellénél.
Szűkebb tehát semmiképpen nem lesz az e-3008-as, ráadásul az elektromos platform jóvoltából a helykihasználása is javulni fog. Emiatt a tervezők szabad kezet kaptak a karosszéria külső dimenzióinak a meghatározásában – a modell álcázott prototípusáról közzétett fényképen nem csak a sportosan elegáns, csapott farkialakítás a szembeötlő, hanem a karosszériahosszhoz viszonyítva igen nagy tengelytáv is.
Mindez azonban még csak a kezdet. Az STLA ugyanis olyan új generációs, villamosított platformcsalád, amely nem csak a hajtásláncot és a futóművet foglalja magában, hanem az olyan digitális rendszereket is, mint az intelligens kezelőfelület, vagy a legfejlettebb vezetőtámogató, sőt, akár önvezető technológiák. Az erre az architektúrára épülő modellek tehát sokkal rugalmasabban, egyszerűbben, hatékonyabban és gyorsabban fejleszthetők tovább, tudásuk akár tisztán elektronikus úton (szoftverfejlesztéssel) bővíthető a jövőben.
Hogy az STLA Medium platform sokrétű képességeiből mennyit valósít meg a Peugeot 3008, ma még nem tudhatjuk. Az azonban biztosan kijelenthető, hogy a legkonzervatívabb fejlesztéssel is a szegmens élmezőnyébe emelik frissen szerzett képességei a típust – márpedig a Peugeot-ra nem jellemző a konzervativizmus.
ILLUSZTRÁCIÓK: STELLANTIS