Meghaladta a 100 millió dollárt a világ legnagyobb autóipari-felsőoktatási partnerségi programjába befektetett összeg
A Toyota Kutatóintézet olyan neves amerikai egyetemekkel és intézményekkel végez közös kutatásokat, mint a Stanford, a Columbia, a Massachusettsi Műszaki Egyetem, hogy a világ nagy kihívásaira, beleértve az öregedő társadalmat, az éghajlatváltozást és az emberi értést találjon megoldásokat. Nemrég ismertették a kutatások legújabb, izgalmas eredményeit.
A Toyota Kutatóintézet (Toyota Research Institute, TRI) bejelentette az amerikai felsőoktatási intézményekkel folytatott közös kutatási programjának legújabb eredményeit. Ez a kezdeményezés a 2016-os indulása óta már több mint 100 millió dollár értékben finanszírozott kutatásokat, amelyekből eddig több mint 1250 tanulmány született. Ma ez a világ egyik legnagyobb kutatási programja, amelyet egy autógyártó közösen végez külső intézetekkel. 2022-ben a program 21 egyetemi partnerrel és 61 új projekttel bővült, amelyek az energia és az anyagok, az emberközpontú mesterséges intelligencia, az interaktív emberi vezetés, a gépi tanulás és a robotika területére összpontosítanak.
„Mélységesen elégedettek vagyunk a kiváló intézményekkel és kutatókkal való együttműködéseink eredményeivel” – mondta Eric Krotkov, az egyetemi kutatási program vezetője. „Hisszük, hogy az együttműködés a kulcsa annak, hogy kezelni tudjuk a társadalom legnagyobb kihívásait, és bízunk abban, hogy ez a program folyamatosan új áttöréseket fog elérni” – tette hozzá.
Minden egyes projektben egy TRI-kutató egy egyetemi csapattal dolgozik szoros együttműködésben, ami hidat képez az akadémiai és az ipari szféra között. Csak 2022-ben három tanulmányt díjaztak a Robotika: Tudomány és Rendszerek (RSS) című konferencián.
„A TRI egyetemekkel való együttműködései gazdag tudást és új ötleteket adnak kutatási erőfeszítéseinkhez” – mondta Brian Storey, a TRI energia- és anyagügyi részlegének főigazgatója. „Ez a program egyszerre segít nekünk innovatív technológiák létrehozásában, és elősegíti az innovatív vezetők következő generációjának kinevelését is” – tette hozzá.
Néhány kiemelkedő projekt a programból
Fejlett robotikai képességek
A Columbia Egyetemnek a Shuran Song adjunktus által vezetett Mesterséges Intelligencia és Robotika (CAIR) Laboratóriuma a TRI-vel együttműködve olyan robotikai képességeket fejlesztett ki, amelyek révén a gépek kezelni tudják az olyan deformálható, nem merev tárgyakat, amelyek hajtogathatók, hajlíthatók és alakváltozásra képesek. Ezeket a fejlesztéseket már sikeresen tesztelték úgy, hogy robotok hajtogattak szennyes ruhákat és rugalmas zsákokkal dolgoztak. Song csapata elnyerte a legjobb tanulmány díját az RSS 2022-es konferencián az Iterative Residual Policy (IRP) nevű algoritmus kifejlesztéséért, amely egy általános tanulási keretrendszer az összetett dinamikájú, ismétlődő feladatokhoz.
„Hihetetlen élmény volt a TRI-vel való közös munka. A partnerség lehetővé tette számunkra, hogy ipari szintű erőforrásokat használjunk fel, amelyek döntő fontosságúak voltak abban, ahogy haladni tudtunk a kutatásunkkal” – mondta Song.
Üzemanyagcella-katalizátor tartóssága
Mind a hidrogén üzemanyagcellás járművekhez, mind a hidrogén elektrolízishez olyan katalizátoranyagokra van szükség, amelyek drága és ritka elemeket, például platinát és irídiumot használnak. Régóta próbálnak a kutatók olyan helyettesítő anyagokat találni, amelyek viszont nagy mennyiségben rendelkezésre álló elemeket használnak. Azonban eddig egyetlen javasolt alternatíva sem bírta sokáig a működési környezetben, mielőtt feloldódott volna. A Stanford Egyetem professzora, Thomas Jaramillo és a Stanford Lineáris Gyorsító Központ (SLAC) docense, Michaela Burke Stevens által vezetett laboratóriumok a TRI kutatóival együttműködve adatvezérelt elméleteket alkotnak a katalizátorok tartósságáról egy olyan új kísérleti technika segítségével, amely lehetővé teszi a feloldódó anyagok legkisebb mennyiségének valós idejű mérését is.
Számítógépes vezérlés
Ilya Kolmanovsky professzor kutatócsoportja a Michigani Egyetemen olyan szabályozó architektúrát fejlesztett ki, amely felhasználható egy modell-előrejelző szabályozórendszer végrehajtási idejének felgyorsítására. Ebben a projektben is együttműködtek a TRI kutatóival, akik innen merítettek ihletet ahhoz, hogy a Toyota számára megoldást hozzanak létre a járművezérlő rendszerek azon problémájára, amikor azok képtelenek reagálni a beállítási pontok hirtelen megváltozására.
„Úgy vélem, példaértékű a projektünk abból a szempontból, ahogy a TRI ötvözi az ipari és az egyetemi tudást, a szakértelmet és az emberi képességeket, hogy olyan megoldásokat dolgozzon ki, amelyek végül a való világra is hatással vannak” – mondta Kolmanovsky. „Kétségtelenül ez az egyik legjobb kutatási együttműködés, amelyben valaha részt vettem” – tette hozzá.
A TRI 2024-ben is folytatja a programot újabb, nagy kockázatú, magas hozamú projektekkel, hogy felgyorsítsa a Toyota számára kulcsfontosságú technológiák kifejlesztését.
A Toyota Kutatóintézetről
A TRI kutatásokat folytat az energia és az anyagok, az emberközpontú mesterséges intelligencia, az interaktív emberi vezetés, a gépi tanulás és a robotika fejlesztése érdekében. A Dr. Gill Pratt vezette kutatócsoport olyan technológiákat fejleszt, amelyek felerősítik az emberi képességeket, hogy biztonságosabbá és fenntarthatóbbá tegyék az életünket. A 2015-ben alapított TRI a kaliforniai Los Altosban és a massachusettsi Cambridge-ben rendelkezik irodákkal.
Fotók: TRI Global News