A Kia EV5 SUV
A millenniumi családok igényeire hangolva
Az EV5 már a harmadik modell Kia eleve elektromos hajtásra tervezett kínálatában, a márka E-GMP nevű padlólemezén. Az elektromobilitás új korszakát képviseli, és határozott SUV vonalakat hord, amelyeket a márka “egyesült ellentétek” nevű formanyelve alapján alkottak meg. Sokoldalú, komfortos, fejlett technológiákkal, dinamikus menetteljesítményekkel, úttörő biztonsági rendszerekkel, harmonikus egységben.
Az EV5 utastere alapjaiban friss, formai és szerkezeti alapjai a nagyobb EV9-től érkeztek.
Tágas, kényelmes megoldásai pedig sok szempontból az otthonok nappalijait idézik.
Elektromos hajtás és vezetési élmény
Az EV5 a Kia kifejezetten elektromos modellekhez tervezett padlólemezén, az E-GMP-n érkezik. Ez a műszaki alap a biztonsági jellemzők fokozásán túl az élvezetes kezelhetőséghez és a kiváló menetdinamikai jellemzőkhöz is komolyan hozzájárul. Az EV5 Kínában és Koreában is készül, a kínai piacra háromféle változatban: alap, hosszú hatótávú, és hosszú hatótávú, összkerék-hajtású kivitelben.
Az alapmodell akkumulátorcsomagjának kapacitása 64 kWh, villanymotorja 160 kW teljesítményű, várható hatótávolsága pedig eléri az 530 km-t (a vegyes töltési-terhelési ciklus, a CLTC szerint). A hosszú hatótávú változat 720 km megtételére képes egyetlen feltöltéssel, ugyanez a modell összkerék-hajtással (két villanymotorral), 88 kWh-s akkumulátorral és 230 kW-os kombinált összteljesítménnyel (160 kW elöl és 70 kW hátul) is készül. A Kia által megcélzott CLTC szerinti hatótáv-érték ebben az esetben 650 km. Az EV5 gyorstöltésre is alkalmas, ezzel akkumulátora mindössze akár 27 perc alatt2 30-ról 80%-os szintre tölthető.
A koreai piacon forgalomba kerülő változatok fejlesztése még nem fejeződött be. Itt az apamodell 58 kWh-s akkumulátorral és 160 kW teljesítményű villanymotorral jelenik meg, a hosszú hatótávolságú modellt pedig ugyanekkora teljesítmény mozgatja, akkuja azonban nagyobb, 81 kWh-s. A hosszú hatótávú, és összkerék-hajtású EV5-ösök 160 kW-os első, és 70 kW teljesítményű hátsó villanymotorral készülnek, kombinált rendszerteljesítményük 225 kW. Az egyes modellváltozatok hatótávolsági adatait a piaci igényeknek megfelelően alakítják ki.
Az EV5 akkumulátorcsomagja valamennyi időjárási körülményben kiválóan teljesít, szélsőséges melegben éppúgy, mint a legnagyobb hidegekben. Az EV6 modellekben bemutatott hőszivattyús hűtő-fűtőrendszer az EV5-ben is megjelenik, fő feladata, hogy az akkumulátor a külső hőmérséklettől függetlenül mindig optimálisan teljesítsen. A regeneratív fékrendszer kényelmes és biztonságos egypedálos vezetésre is alkalmas (i-Pedal).
“Az elektromos autók piaca egyre bővül. Ma már nem csak az eltökélt villanyautó-hívők vásárolnak ilyen modelleket, a vevőkör jelentősen kiszélesedett. Az elektromos átállás vezető márkájaként a Kia az igényekre reagálva gyorsan szélesíti kínálatát és kis-, valamint középkategóriás modelleket is bemutat. E bővítés első lépése az EV5 bevezetése. Bővülő kínálatunk hatékonyan felgyorsítja majd az elektromos autózás terjedését, a korábbiaknál szélesebb választékot nyújtva vásárlóinknak.” Mondta Spencer Cho, a Kia globális üzletfejlesztési vezetője.
“Az EV5 nem pusztán egy újabb modell a Kia kínálatában, hiszen azt is megtestesíti, amit a Kia az elektromos autózás most kibontakozó forradalmáról gondol. Ez kiváló alkalom a számunkra, hogy bemutassuk elektromos stratégiánkat és azt is, mennyire következetesen haladunk előre a világméretű elektromos átállás folyamatában.”
Az EV5 GT változatban is piacra lép, még élvezetesebb vezetési élményekkel és
teljesítményjellemzőkkel. E modell részleteit csak később hozza nyilvánosságra a Kia.
Infotainment és konnektivitás
Az EV5 tágas, világos utastere tele van csúcsszínvonalú intainment- és konnektivitási technológiákkal, olyanokkal, amelyek a digitális élet tökéletes élvezetét kínálják minden helyzetben.
A Navigation Cockpit (ccNC) infotainment rendszer az OTA szoftverfrissítéseket is támogatja, széles panoráma kijelzője 12.3 colos vezetői információs-, és ugyanekkora infotainment képernyőből áll, a fűtés-szellőzés kezelőpaneljének átlója 5 col.
A Kia új, egységesített grafikájú, a korábbiaknál gyorsabban értelmezhető információkat szolgáltató fedélzeti rendszere (GUI) a navigációra és a telematikai funkciókra is kiterjed. Könnyen áttekinthető villanyautó-specifikus menürendszer teszi egyszerűbbé a használatot, a vezető egy pillantással áttekintheti a hatótávra és a töltésre vonatkozó adatokat. Az információáramlást a rendelhető head-up kijelző teszi még gördülékenyebbé.
A fizikai gombok száma minimális. A központi képernyő alatt négy rejtett kapcsoló szolgál az indításra, a fűtés-szellőzés, valamint a navigáció kezelésére. Korábban ezek a funkciók 17 műszerfali gombot és kapcsolót igényeltek.
A háromzónás légkondicionáló rendszer beállításait külön kezelheti a vezető, az első utas valamint a hátul utazók, az “utánfúvó” funkció pedig a légkondicionáló kikapcsolása után, teljesen kiszárítja a rendszer párologtatóját, így elmaradnak a kellemetlen szagok.
Az EV5 digitális szolgáltatásainak karbantartásához és frissítéséhez nem kell a szervizbe látogatni, a the Kia Connect Store számos, az autózást még élvezetesebbé tevő kiegészítőt is kínál.
Biztonság és kényelem
Valamennyi EV5 modellváltozatban alapfelszerelés a 7 légzsák. A karosszériát a legmodernebb biztonságtechnikai szerkezeti megoldásokkal is felszerelték, és márka vezetői asszisztensrendszereinek teljes kínálata (ADAS) megtalálható benne.
Az autópályán vezetést támogató asszisztens (HDA2) segít a biztonságos követési- és oldaltávolság tartásában, a sávváltások végrehajtásában és a sáv közepén vezeti az autót.
A digitális kulcs egyetlen gombjának megnyomásával a vezető bekapcsolhatja a távoli parkolást segítő rendszert, amivel az EV5 önálló parkolásokra is képes. A kiszállási segéd és a távirányítós előre-, valamint hátrafelé haladás szintén hatásosan segíti a parkolást szűk helyeken, vagy sűrű forgalomban.
A parkolórendszer ultrahangos érzékelőinek jelei alapján kormányozza a parkolóhelyre a EV5-öt úgy, hogy közben a gázpedált, a féket és az irányváltásokat is kezeli. A rendszer automatikus vészfékezésre is képes, amennyiben akadályt érzékel a jármű útjában. A hátsó keresztirányú ütközést elkerülő rendszer megakadályozza a baleseteket a nehezen belátható parkolóhelyekről való kitolatáskor.
Az EV5-öt külső eszközök töltésére és működtetésére alkalmas (V2L) rendszerrel is felszerelték, és akkumulátora a hálózat felé is képes az energiaátadásra (V2G). Utóbbi funkció csak azokban az országokban lesz elérhető, ahol erre az elektromos hálózat alkalmas.
Többféle üléskialakítás
Az EV5 környezetbarát, újrahasznosított PET palackokból és bio-műbőrből készült üléskárpitokkal is elérhető. Ez a jellemző tovább fokozza a praktikus, kényelmes és kifejezetten a millenniumi családok igényei alapján megalkotott utastér használati jellemzőkön túlmutató, környezetvédelmi és fenntarthatósági értékeit.
A kínai piacon forgalmazott modellváltozatokba elöl egybeépített, háromszemélyes ülést szerelnek, hangulatfényekkel, a középső kartámaszban asztallal és tárolórekesszel.
A fokozatmentesen állítható támlájú üléseket úgy tervezték meg, hogy kiválóan megtámasszák a gerincet és a hátat. A relaxációs ülések három fokozatban és négyféle üzemmódban állítható masszázzsal kényeztetnek. A komfortülések szintén kivételes kényelmet kínálnak ülésenként hat légcellával, négy irányban állítható deréktámasszal, háromfokozatú fűtéssel, szellőzéssel és lábtámasszal. Az ülésekbe három légzsákot is beépítenek, fejtámlájuk pedig négy irányban állítható, így a védelem tökéletes.
Az utastér, álló helyzetben egyszerűen és gyorsan hálószobává alakítható, a hátsó ülések teljesen síkba dönthetők. A hátsó konzol 4 l-es doboza hűthető és fűthető is, hőmérséklete 5 és 55 Celsius fok között szabályozható, így éppúgy alkalmas az uzsonna melegen tartására, mint az üdítők vagy az ásványvíz hűtésére.
Az utastér étkezővé is formálható, hiszen a csomagtartó padlója egyszerűen és gyorsan az autón kívül is használható asztallá alakítható.
EV Day-ek a jövőben
A Kia a jövőben ezeken a rendezvényeken tervezi bemutatni új elektromos modelljeit, tanulmányautóit, és friss technológiáit – évente egyszer. A cél a márka aktuális helyzetének bemutatása, és jövőképének előrevetítése
1 A Kia EV5 specifikációi régiónként és országonként is eltérhetnek.
2 A kínai EV5 modellváltozat adata. A modell még idén megjelenik a kínai piacon.