Az új Honda SH350i modell erőforrása

MY24_SH350i

  • 330 cm3 hengerűrtartalom, 21,5 kW, 32Nm legnagyobb nyomaték
  • Kedvező, 3,33 l/100 km-es átlagfogyasztás (WMTC) az „enhanced Smart Power+” (eSP+), azaz csökkentett belső súrlódású erőforrásnak köszönhetően

Hála a súrlódást csökkentő technológiának, a Honda SH350i új „enhanced Smart Power+” (eSP+) erőforrása egyszerre környezetbarát és nyomatékos.

A folyadékhűtéses, elektronikus üzemanyag-befecskendezésű, négyszelepes, SOHC-vezérlésű egység csúcsteljesítménye 28,8 LE (21,5 kW) 7500-as percenkénti főtengelyfordulatnál, legnagyobb forgatónyomatéka 32 Nm (5250 f./perc). Álló helyzetből az SH350i 10,2 másodperc alatt tesz meg 200 métert.

A hengerűrtartalom abból fakad, hogy a furatot korábban 72-ről 77 mm-re bővítették és hosszabb úton jár a dugattyú – a lökethossz így 70,7 mm lett, míg a sűrítési viszony 10,5:1. Mivel olajszóró fej adagolja a kenőanyagot – akárcsak a CRF450R-nél -, a dugattyú hűtése is optimális, és természetesen a gyújtás időzítése is a lehető legpontosabb. A motorblokk olajkapacitása 1,85 liter.

A motor az 5,5 literes űrtartalmú légszűrőházon keresztül szívja a levegőt. A 36 mm-es fojtószelep maximális hatékonysággal táplálja a 28 mm-es szívószelepeket. A szívó- és kipufogócsatornák kialakítása is módosult – a szívóoldalon keletkező erősebb áramlást kihasználva sokkal egyenletesebbé vált az égés a hengerben. Persze az ívelt konstrukció helyett alkalmazott, teljesen egyenes kipufogócsatorna is tovább fokozza a hatékonyságot.

Hogy a kipufogórendszerből is könnyen távozhasson az égéstermék, a korábbi három helyett csak két részre osztott a Honda SH350i kipufogódobja, illetve változott a leömlőcső, valamint a katalizátor mérete és elhelyezése is, mely jótékony hatással volt a gázáramlásra, egyben hozzájárult, hogy csökkenjen a motor károsanyag-kibocsátása.

A főtengely középsíkjától 5 mm-rel eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, ezáltal még hatékonyabb az erőforrás működése, s ugyanezt szolgálja a hidraulikus vezérműlánc-feszítő, továbbá a kenőanyag-szivattyú alkalmazása. Ez utóbbit főként nagy teljesítményű gépekben láthatjuk, és azért hatékony, mert használatával csökken az olaj pangása, a hajtómű súrlódási és szivattyúzási vesztesége, valamint mérséklődik az erőforrás belsejében uralkodó nyomás. Az SH350i-be épített kiegyensúlyozó tengely azért felel, hogy kiszűrje a zavaró rezgéseket és hozzájáruljon az élvezetes, zavartalan motorozáshoz.

Az új erőforrás 28,8 LE-s teljesítménye röpsúlyos V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre, és az automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, ami a vehemens, mégis a kiszámítható gyorsulás záloga. Szintén az erőátvitelt érintő módosítás, hogy a továbbfejlesztett idomzathoz tökéletesen illő burkolatot kapott az egység.

A biztonságos és egyenletes gyorsulást szolgálja Honda Selectable Torque Control (HSTC) kipörgésgátlója, amely az alapfelszereltség része. A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszám-különbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és – az üzemanyag-befecskendezés módosításával – a hajtott kerék visszanyeri tapadását. Eközben a műszeregységen villogó narancssárga T-jelzés tájékoztatja a vezetőt arról, hogy a kipörgésgátló aktív. Ha a pilóta úgy dönt, nincs szüksége a segédletre, akkor kikapcsolhatja a kormány bal oldalára felszerelt kapcsolóval.

Mivel az üzemanyagtartály 9,1 literes és az új erőforrás mindössze 3,33 litert fogyaszt 100 km-ként (WMTC szabvány szerint), a hatótáv így meghaladhatja a 270 km-t.